Hvor er du nå, Per Jør­gen Al­set­haug?

Gut­ten som leng­ter hjem

Per Jør­gen Al­set­haug (31) har et­ter en lang, krong­le­te og even­tyr­lig rei­se fun­net ut at han ikke har fun­net ut noe som helst. – Rei­sen tar ald­ri tar slutt før sko­ene er lagt på hylla. Fram til da må en bare mon­ne på, smi­le, fli­re, grå­te sine tå­rer, men sta­dig gjøre så godt en kan, sier Per Jør­gen som nå ny­ter li­vet som pap­pa til Saga Ma­thea og som sam­bo­er til Ca­mil­la. Foto: Pri­vat

For­ri­ge helg var hele Norge «Sam­men for små hel­ter». Uten sam­men­lik­ning for øv­rig; i mai 1996, da en re­so­lutt tre­åring av­ver­get en hus­brann som kun­ne kos­tet både han selv og for­e­ldr­ene li­vet, fikk Sel­bu sin egen lil­le helt.

Publisert

– Hvor er du nå, Per Jør­gen Al­set­haug?

– Nå er jeg hjem­me på Holms­bu i As­ker sam­men med sam­bo­er Ca­mil­la og den lil­le tuppa vår, Saga Ma­thea, på 11 må­ne­der. Vi har len­ge gått med en plan om å skaf­fe oss noe eget, og med hjelp av våre fore­l­dre, kjøp­te vi det­te flot­te ste­det i som­mer. Hu­set er litt gam­melt, men fullt av kjær­lig­het, sang og mu­sikk.

– Er det du som syn­ger og spil­ler?

– Hu­set er fult av in­stru­men­ter i alle for­mer og fa­son­ger. Vi syn­ger alle tre, og Ca­mil­la og jeg har hatt mu­sikk som en stor del av li­vet beg­ge to. Ca­mil­la har del­tatt blant an­net i «The Voi­ce», syn­ger med stor­band, og vi dri­ver beg­ge med låt­skri­ving. Det er nok pap­pa (Sig­urd) jeg har den­ne in­spi­ra­sjo­nen fra, da han all­tid spil­te all slags mu­sikk for full guf­fe både hjem­me og i bi­len. Nå ser jeg med stor gle­de på at Saga Ma­thea ser ut til å ha ar­vet noen mu­si­kals­ke ge­ner. Hun syn­ger og nyn­ner med når det spil­les mu­sikk el­ler klimp­rer selv på de for­skjel­li­ge in­stru­men­te­ne i hu­set. Det blir gøy å føl­ge hen­ne i åre­ne som kom­mer og støt­te opp­un­der det­te.

– Inn­led­nings­vis for­tel­ler vi at du klar­te å av­ver­ge en brann. Hva hus­ker du av det?

Et litt gam­melt hus fullt av mu­sikk, sang og kjær­lig­het, sier Per Jør­gen om fa­mi­lie­lyk­ken hjem­me på Holms­bu i As­ker. Foto: Pri­vat

– Jeg var bare tre år, så det meste av det jeg me­ner å hus­ke, er nok blitt meg for­talt. Jeg var mørk­redd, og der­for had­de jeg ei lita lam­pe stå­en­de på gul­vet. Ut på natta had­de dyna falt over lampa og be­gyn­te å ta fyr. Jeg våk­net av at rom­met mitt var fullt av røyk og sprang og vek­ket for­e­ldr­ene mine. Nes­te dag step­pet en mann (Ivar Gunn­stein Lien) fra Gjen­si­di­ge Forsikring opp med dyne, la­ken og en lekehjullaster. Fle­re avi­ser, der­iblant Sel­byg­gen, skrev om hen­del­sen.

3-årige Per Jør­gen Al­set­haug ble hele Sel­bus helt da han vå­ren i 1996 klar­te å vars­le for­e­ldr­ene og slik av­ver­get brann i fa­mi­li­ens hus i sent­rum av Me­bon­den. Her sam­men med mor Tri­ne og Ivar Gunn­stein Lien som da­gen et­ter step­pet opp med ny dyne, nytt la­ken og en flott lekehjullaster fra Gjen­si­di­ge for­sik­ring.

 

– Hva min­nes du el­lers fra opp­veks­ten din i Sel­bu?

– Jeg var mye ute og lek­te med kom­pi­ser og gjor­de sik­kert mye ugagn. Jeg var også vel­dig iv­rig på å fis­ke, og pa­ra­di­set mitt var hos bes­te­mor og bes­te­far på Selbustranda og spe­si­elt på hytta de­res i Morsetmarka. Det var mye id­rett også. Fotball, hånd­ball og tae­kwon­do som et­ter hvert fenga mest. Et­ter ett år på tek­nisk in­du­stri­ell pro­duk­sjon (TIP) ved Sel­bu VGS, be­gyn­te jeg på au­to­ma­sjon på Mal­vik VGS. Jeg var nok en klas­sisk ung­doms­re­bell som vil­le kom­me meg ut og sty­re meg selv for­test mu­lig.

– Hva skjed­de et­ter at du var fer­dig med vi­de­re­gå­en­de?

– Da flyt­tet jeg ned til Be­fals­sko­len på Sess­voll­mo­en der jeg tok to­årig ut­dan­ning som elek­tro­op­tisk vå­pen­tek­nik­ker, samt ge­ne­rell stu­die­kom­pe­tan­se, for­sva­rets le­der­ut­dan­ning og fag­brev som au­to­ma­sjons­tek­nik­ker. Der­et­ter ble det to plikt­år som ser­sjant på Ro­me­ri­ke Tek­nis­ke Verk­sted. Der var det ikke be­stan­dig så mye å gjø­re, og jeg fikk god tid til å ten­ke og lese. Jeg søk­te Be­fals­sko­len mye for­di jeg øns­ket å job­be di­rek­te med men­nes­ker, men stil­lin­gen på RTV sti­mu­ler­te ikke til det­te.

– Å job­be med noe du egent­lig ikke vil­le; hvor­dan tak­let du det?

– Det var greit frem til et punkt da jeg føl­te at jeg møt­te veg­gen på et vis. Jeg stil­te også spørs­mål om min egen del­ta­kel­se i krig, om ikke di­rek­te, men in­di­rek­te gjen­nom å re­pa­re­re krigs­ut­styr. Et­ter hvert kom det en gry­en­de trang og sø­ken et­ter noe an­net og mer. Med rot i en dyp fa­sci­na­sjon for men­nes­kets psy­ke og fy­sio­lo­gi, be­gyn­te jeg å søke et­ter ån­de­li­ge ver­di­er og fin­ne mer dyb­de i li­vet. Det tror jeg vi alle mer el­ler mind­re leng­ter et­ter, men ikke helt kla­rer å set­te fin­ge­ren på. For meg er nok noe av det­te ube­visst in­spi­rert av min mor, men også egne opp­le­vel­ser som har igang­satt noen stør­re pro­ses­ser i meg.

Saga først og Saga sist for pap­pa Per Jør­gen. Foto: privat

 

– Hva gjor­de det­te med li­vet ditt?

 – Det for­and­ret det meste. I ste­det for å bru­ke fag­ut­dan­nel­sen min og få meg en jobb som au­to­ma­sjons­tek­nik­ker, job­bet jeg i for­skjel­li­ge bar­ne­ha­ger i Oslo, før jeg et­ter halv­an­net år flyt­tet vi­de­re til Nord­haug gård i Bæ­rum. Her møt­te jeg man­ge far­ge­ri­ke men­nes­ker som del­te mye av sam­me fø­lel­ser og tan­ker som jeg selv had­de. På den­ne ti­den tok jeg del i å drif­te et yoga­sen­ter i byen, un­der­vis­te i yoga og me­di­ta­sjon og job­bet som te­ra­peut og mas­sør. Sam­men med to kom­pi­ser flyt­tet jeg også inn i ei skog­koie uten vatn, strøm og iso­la­sjon. På det kal­des­te frøs skjeg­get fast i dyna i lø­pet av natta. Her dyr­ket vi grønn­sa­ker og san­ket det na­tu­ren had­de å by på. Et­ter kort tid flyt­tet tred­je­mann ut, og jeg ble væ­ren­de igjen sam­men med ne­der­len­de­ren Bart Browners, kjent gjen­nom NRK -se­ri­en «Der in­gen skul­le tro at noen kun­ne bo.»

– Hva var det som til slutt før­te deg til­ba­ke til si­vi­li­sa­sjo­nen?

– Det var nok kjær­lig­he­ten. Jeg møt­te Ca­mil­la i 2019, og vi ble sam­bo­e­re i 2020. Da job­bet jeg mer el­ler mind­re fast i film og TV-pro­duk­sjo­ner, mest som re­kvi­si­tør, men også for­an ka­me­ra som sta­tist i for­skjel­li­ge sam­men­hen­ger. «In­gen­ting å le av», «Syk pike», «Ho­de­je­ger­ne» og «Makta» er noen av pro­sjek­te­ne jeg var med i. Jeg var også med på star­ten av «Son­ja og Har­ald», før pro­duk­sjo­nen måt­te ut­set­tes et halv­år. Men da var jeg al­le­re­de så lei av film og TV og det en­de­lø­se kjø­ret fra mor­gen til kveld, at jeg bare hoppa av.

– Hva ble det nes­te?

Det ble Førnitur, en be­drift og en nett­bu­tikk som tred­je­mann fra skogs­koi­en dro i gang i star­ten av 2020. Vi kjø­per opp re­tro og vin­ta­ge de­sign­mø­b­ler som vi gjen­opp­li­ver og sel­ger vi­de­re på nett. Jeg job­ber som re­stau­re­rer og er an­svar­lig for sel­ve verk­ste­det. Nå har vi også fått med oss sel­byg­gen Tho­mas Jo­han Lang­seth på la­get. Jeg har all­tid vært vel­dig krea­tiv av meg og hatt en enorm ska­per­trang, så det­te er for meg midt i blin­ken.

Na­tur, fis­ke og fri­lufts­liv er frem­de­les kjær­kom­ne sys­ler for Per Jør­gen.

 

– Er Førnitur en be­drift for frem­ti­den?

– Ja, det har jeg ab­so­lutt trua på. Vi job­ber med tid­lø­se de­sign­per­ler fra Norge og Skan­di­na­via. Det blir nes­ten som kunst­ku­re­ring, da det vir­ke­lig er Norges stor­hets­tid in­nen mø­bel­de­sign vi hånd­te­rer. Vi le­ver jo i en ver­den med mas­sivt over­for­bruk, noe jeg hå­per og tror snart vil snu. Folk ge­ne­relt be­gyn­ner å bli lei av mo­der­ne mas­se­pro­duk­sjon og sø­ker kva­li­tet. Vi mer­ker en øken­de et­ter­spør­sel et­ter re­tro fra alle kan­ter av ver­den. Mer­ke­lap­pen vår er kort­reist, lo­kal, gjen­bruk, bæ­re­kraf­tig og hele den grøn­ne pakka.

– Si­den 2013 har du søkt et­ter al­ter­na­tiv livs­stil og le­ve­må­ter. Hva har du fun­net?

– Gjen­nom egne er­fa­rin­ger og dels and­res be­ret­nin­ger i te­ra­peu­tisk ar­beid, ri­tu­a­ler og se­re­mo­ni­er med for­skjel­li­ge stam­me­sam­funn fra rundt om­kring i ver­den som jeg har fått ta del i, ser jeg at men­nes­ket mer enn noen gang tren­ger å fin­ne ro, ekte ro. Kvi­le uten sti­mu­li fra noe uten­fra. Da fin­ner vi ut hvor­dan vi ska­per ba­lan­se igjen. El­ler hva vi gjør som ska­per uba­lan­se. God hel­se er be­tin­get på at vi er i ba­lan­se både fy­sisk og men­talt. I all ho­ved­sak hand­ler det om å ta det ful­le og hele an­sva­ret for sitt eget liv, sin egen hel­se og vel­be­fin­nen­de. Men det er in­gen fa­sit, for alt er hele ti­den i for­and­ring.

Per Jør­gen sam­men med søs­kn­ene sine, Kari­an­ne og Joa­kim. Foto: privat

 

– Du sier at du leng­ter hjem. Er det til Sel­bu?

– I den­ne sam­men­hen­gen blir «hjem» en me­ta­for for sel­vet, na­tu­ren, fred og sann­het. Og ja, det blir også et ut­trykk for en leng­sel til­ba­ke til for­e­ldr­ene mine og Sel­bu. Jeg er en vok­sen mann, men det vil all­tid fin­nes en li­ten gutt i meg som “leng­te hem åt mor og far».

Powered by Labrador CMS