Nyheter

Nylig utdanna grafisk designer Trym Græsli og Marius Sørensen, prosjektleder ved Granby AS, med den nye logoen designet av Trym.

Tydalsstudent designa logo til bedrift i millionklassen som eksamensoppgave

Publisert

Trym Græsli er 23 år og kommer fra Tydal. Han har studert grafisk design ved Noroff i 2 år. Som eksamensoppgave lagde han logo og en komplett profil for den nyetablerte selbubedriften Granby AS. 

– Eksamensoppgaven var å ta et oppdrag for en reell klient. Oppgaven måtte vi lage selv og få godkjent fra skolen. Den beste oppgaven ville være å lage noe fra scratch, forteller Trym Græsli.  

Han har vært ansatt hos Selbu Trykk AS siden nyttår.  

– Vi satte oss ned sammen for å diskutere om det var noen lokale aktører i Selbu som var i startfasen. Jeg kontaktet også Selbu Vekst for å spørre om de hadde kjennskap til noen bedrifter i startfasen. Jeg fikk nyss om Granby AS som var i den fasen, og det viste seg at de var interessert, forteller Trym.  

Granby AS ble tipset av Selbu Vekst. 

– Selbu Vekst henvendte seg til oss med spørsmål om vi ikke skulle ha en total pakke, og det ville vi gjerne. Vi vil jo helst kjøpe lokalt, og når vi i tillegg kan bidra til at det blir en oppgave så er det jo bare vinn-vinn. Vi synes at det er artig at en eksamensoppgave blir til noe varig, forteller Marius Sørensen, som er nyansatt prosjektleder i Granby AS.  

Full profil 

Trym begynte med arbeidet rundt påsketider, og det var ikke bare logo han skulle lage. Han designet hele profilhåndboka til den nyetablerte bedriften. Så da ble det alt fra logo og hvordan den skal brukes, reklamepakke med eksempler på annonser og flyers, visittkort, t-skjorter, kaffekopp og epostsignatur. 

 – Han laga rett og slett en komplett profilhåndbok, sier Sørensen.  

Solid oppdrag 

Eierne av Granby AS, og Tryms oppdragsgivere, er Per Ove Aftret og Ola Morten Eidem. Kriterium for logoen var at den skulle være tydelig, ren og solid. 

– Logoen måtte kunne leses som et bilde, og ikke bare som bokstaver. Den representerer Granby AS, og det er viktig at logoen er gjenkjennbar. Vi håper at den blir godt kjent, sier en fornøyd Sørensen og legger til at de allerede har begynt å bruke den.  

Å lage en logo og profilhåndbok er en tidkrevende prosess som ofte resulterer i mange skisser og utkast. Logofarge, fargebruk, fonter, hvordan logo skal brukes, er noe av det som er med i en profilhåndbok. Selve prosessen med Granby AS gikk forholdsvis raskt.   

– Jeg laget noen forslag på den første runden, og fikk tydelige tilbakemeldinger. Det synes jeg er bra, da vet man hva man skal jobbe etter. På andre runde var vi i boks, sier den nyutdannede grafiske designeren. 

(Les mer om Granby AS under bilder)

Trym Græsli med den nye logoen

Investerer 130 millioner 

Granby AS skal holde hus på Granby gård i Selbu. Firmaet har ambisjoner om å utvikle Selbu og har tre underfirma; Granby Næring, Granby Hytter og Granby Bolig. Som eierne tidligere har meddelt Selbyggen er overordnet målsetting å utvikle 150 daa til boligareal, 250 daa til næringsareal og 100 hyttetomter. De har også planer om å utvikle Selbu Sentrum. Totalt kommer de til å investere rundt 130 millioner kroner. 

– Det var en stor fordel for oppgaven at dette var en bedrift i etableringsfasen fordi jeg da får muligheten til å skape noe helt nytt i eksamensoppgaven min. Det er i tillegg givende å jobbe med noe som vi vet skal vare, sier grafisk designer Trym Græsli avslutningsvis. 

Powered by Labrador CMS