Gir seg som hotelldirektør: – Riktig tidspunkt nå
Terje Negård har sagt opp sin stilling som hotelldirektør i Thon Partner Hotel Selbusjøen. Nå starter jakten på arvtakeren.
Siden 2012 har Terje Negård vært ansatt hos Selbusjøen Hotell & Gjestegård – det som i dag heter Thon Partner Hotel Selbusjøen. De første 10 årene var han salgs- og markedssjef i hotellet, mens de siste tre årene har han vært hotelldirektør etter at han overtok stafettpinnen fra Arild Øien.
– All ære til ham
Når Negård nå har bestemt seg for å tre av som hotelldirektør, er det uten dramatikk bak avgjørelsen.
– Jeg har vært her i mange år, og pendlet 40.000 kilometer i året mellom Trondheim og Selbu. Det blir jo litt reising, sier Negård og fortsetter:
– Nå har jeg kommet opp i den alderen at hvis jeg skal finne på noe annet, så er dette tidspunktet å gjøre det på. Jeg er jo tross alt 49 år, 11 måneder og 20 dager, ler Negård.
Tidligere hotelldirektør, og nå styreleder – Arild Øien – takker Negård for innsatsen.
– All ære til ham for at han har holdt ut så lenge med den arbeidsveien han har hatt. Jeg takker for at han har holdt ut i 12 år med full fart. Nå handler det om å finne noen nye som kan ta over. Om det er noen lokale helter som vil prøve seg, er de hjertelig velkommen til å søke, sier Øien.
Ny jobb i Thon-systemet
For Negårds del går ferden videre til en ny jobb – denne gangen i Trondheim. Han har fått tilbud om en stilling i samme bransje.
– Jeg så det var en ledig jobb i Thon Hotels som jeg søkte på. Jeg kjenner jo systemet, så det er nok en fordel. Det er altså ikke noe mer dramatikk rundt avgjørelsen om å gi seg, sier han og legger til:
– Men denne plassen fortjener en alltid tilstedeværende person. Arild var jo her fra søndag til søndag i 40 år. Riktignok har han nå pensjonert seg og er her bare fra mandag til fredag, flirer Negård.
– Hva kreves av en hotelldirektør i Selbu, Arild?
– For det første må vedkommende forstå hva rollen faktisk innebærer. En hotelldirektør – eller vertskap – må ha solid innsikt i hva hotelldrift er. Det er både enkelt og komplisert på samme tid. Å drive en virksomhet som dette kan sammenlignes med å ha et hjem som er åpent for andre mennesker – ganget med hundre. De samme utfordringene gjelder: det skal være rent, innbydende og man skal vise frem det beste man har, sier Øien.
– Fint å ha Arild å sparre med
– Hvordan vil du se tilbake på tida i Selbu, Terje?
– Det har vært veldig interessant, artig og lærerikt. Jeg har lært veldig mye om hvordan ting kan gjøres, og ikke gjøres. Det har vært fint å ha Arild å sparre med de siste tre årene. Vi har hatt mange interessante diskusjoner.
– Ja, av typen «snu på hæla og gå», ler Øien før han blir alvorlig:
– Sånn er det. Man må bry seg, og det må være høyt under taket, og man må kunne si det man mener. Det har vi vært flinke til, Terje. Vi kjenner våre styrker og svakheter.
Lukta av sagmugg
I forbindelse med at Negård tok over som hotelldirektør i 2022 gjorde Selbyggen et intervju der den da ferske hotelldirektøren fikk spørsmål om han fryktet at Arild skulle bli en slags syvende far i huset. Den gang tullet Negård med at han skulle kjøpe et horn og henge opp på veggen.
– Nå har det gått tre år. Har hornet blitt brukt?
– Han henger i hornet han, ja, sier Negård til latter fra Øien.
– Men sånn er det gjerne i familiebedrifter der noen har bygd opp noe gjennom et helt liv. Da vil man alltid «gå igjen i huset» uansett. Han er jo som en sirkushest, som ønsker å kjenne lukta av sagmugg. Men det kunne kanskje blitt tussig hvis han skulle gjort som Olav Thon og gi seg i en alder av 102.
Øien bekrefter at han fortsatt er tilstedeværende på hotellet.
– Men jeg er ikke så mye inne i selve drifta som sådan. Men det handler om å ha flere øyne på saker og ting, for fire øyne er bedre enn to.
Positiv utvikling
Hotellet har nå lagt bak seg noen utfordrende år. Særlig ble koronapandemien en krevende tid.
– Vi har merket sårbarhetene våre tydelig. I et område som Selbu er vi avhengige av å eksportere tjenester ut av bygda for å fylle rommene våre.
Økt konkurranse merkes også når det gjelder serveringsvirksomheten.
– Det er flere serveringssteder i dalføret nå. Det er positivt for publikum, men for oss som driver kommersielt, med over 20 ansatte, er det kostbart.
Det har også vært en omstillingsprosess etter at de ble et Thon Partner-hotell.
– Da Thon med sine rundt 90 hotell skulle bytte bookingsystem ble vi satt litt bakerst i køa. Dermed havnet vi litt i limbo i en periode, sier Negård.
– Første halvåret av 2024 lå vi med en ganske brukket rygg, men nå begynner vi å komme etter. VI har hatt en positiv omsetningsutvikling i 2025. Men vi må enda høyere opp for at det skal bli skikkelig gode resultater, naturligvis, sier Øien.
De største oppsidene med å være i Thon-systemet, er bedre innkjøpsordninger, systemer og den slags.
– Totaliteten har vært positiv, sier Øien, som håper på å ha en ny hotelldirektør på plass innen utgangen av februar.