Fælk & følk

- Folka jeg har truffet her, har vært så hjelpsomme, og de har så godt humør, sier Morunn Flatås (t.v.) om Veiledningstjenesten. Bak f.v.: Veilederne Inger Johanne Høiås, Leif Jensen og Kjell Kulsetås.

– Det er ingen av oss som har skjemaskrekk!

Publisert

Inger Johanne Høiås, Leif Jensen og Kjell Kulsetås har til sammen over 110 års erfaring innen offentlig forvaltning. Som pensjonister har de samkjørt sin erfaring til frivillig og gratis veiledningstjeneste.

– Vi er vant til å forholde oss til lover, regler og saksbehandling innen offentlig forvaltning. Det er ingen av oss som har skjemaskrekk, ler Leif Jensen, som sammen med Inger Johanne Høiås og Kjell Kulsetås er frivillig på Veiledningstjenesten.

De har bakgrunn fra Skatteetaten og kommunal forvaltning/-saksbehandling, og hver tredje mandag møter de opp på Frivilligsentralen i Selbu for å veilede folk gjennom jungelen av dokumenter og skjema.

– Det er helt gratis å komme til oss, og vi kan også åpne opp for andre tidspunkt etter avtale, forklarer Inger Johanne Høiås.

NAV, bostøtte og mobilabonnement

De frivillige forteller at de gir veiledning og bistand både ved saker som hører under private foretak og offentlige etater. De gir praktisk bistand til å skrive søknader, fylle ut skjema, og hjelper med å tyde brev, dokumenter og lovverk.

– Vi bruker mye tid til å hjelpe å finne og fylle ut offentlige skjema og søknadspapirer. Dette kan blant annet være skjema for bostøtte, søknad om trygghetsalarm eller pasientreiser. Vi veileder i forhold til NAV, kommunen, Skatteetaten og Helsevesenet. Vi hjelper også mange med telefonabonnement. Vi opplever at noen betaler på flere telefonabonnement. Da er det godt å få hjelp til å rydde opp, forteller Høiås.

– Så er det også mange spørsmål om gaver og arv.  Vi har i det siste også fått en god del spørsmål om Fremtidsfullmakt. Her er vår rolle blant annet å være vitner, og vi kan skrive under på at man er ved sine «fulle fem».

De presiserer at for de som trenger datahjelp generelt, så kan de besøke datakafeen, som holder åpent hver onsdag på Frivilligsentralen.

Har taushetsplikt

Veilederne poengterer at de ikke har myndighet til å fatte vedtak, og at de ikke gjør saksbehandling for noen etat eller myndighet. De er heller ikke jurister.

– Vi driver kun med veiledning, men kan henvise videre til riktig instans, forteller Høiås og legger til:

– Vi legger også stor vekt på taushetsplikten, og alle her har skrevet under på en taushetsplikterklæring. Vi kan gå inn på et lukket rom, hvis det er ønskelig.

Føles godt å hjelpe

– Hvorfor bruker dere fritida på dette?

– Jeg føler at det er greit å bruke kompetansen min på å være til hjelp for de som har behov for det, og så møter vi så mye trivelig folk, sier Høiås.

– Og på denne måten holder vi oss også oppdatert selv. Regelverk forandrer seg, og vi bruker nettet for å finne ut av ting, så vi får brukt «de små grå», forklarer Jensen.

Kjell Kulsetås var borte store deler av samtalen med Selbyggen da han ga gratis veiledning, men han sier seg enig i det kollegaene sier.

– Også er det så fint å hjelpe folk, og fint at folk blir fornøyde. Kan man bidra med noe, så er det bare positivt, sier Kulsetås.

Tjenesten er for alle

Veiledningstjenesten startet i 2015. Initiativtaker var Paula Borseth, som den gang fikk med seg Leif Jensen fra Skatteetaten og Kolbjørn Flakne fra kommunal sektor og høyskolesektoren.

– Vi starta her da den offentlige virksomheten innen skatt ble lagt ned i Selbu. I begynnelsen var det mye som handla om skatt, men det er mindre av det nå, for det har blitt enklere. Først var tilbudet i hovedsak rettet mot eldre, men nå er det for alle, selv om hovedtyngden kanskje er pensjonister, forteller Leif Jensen.

Veilederne forteller at besøkstallet har minket det siste året, og den naturlige forklaringen er korona. Frivilligsentralen var også stengt en stund.

Powered by Labrador CMS