Nyheter

Forskrift om ferdsel med motorfartøy og luftfartøy i Selbu forblir uendret. Dermed blir det fortsatt tillatt å bruke vannscooter på Selbusjøen, men med samme fartsbegrensning som for motorbåt, 30 knop. Illustrasjon/arkivbilde.

Ikke forbud mot vannscooter på Selbusjøen

Publisert

Kommunestyret i Selbu vedtok mandag å videreføre gjeldende forskrift om ferdsel med motorfartøy og luftfartøy i Selbu. Det betyr at samme reglement vil gjelde for vannscooter og motorbåt på Selbusjøen.

Kommunene har hjemmel i motorferdselloven og ny havne- og farvannslov, gjeldende fra 01.01.2020, til å utarbeide lokale reguleringer/forskrifter, for å regulere bruken av fritidsbåter, herunder også vannscooter. Spesielt vannscooter har vært omdiskutert i Norge.

Kommunen har myndighet til å vurdere verdien av blant annet følgende interesser opp mot vannscooter og andre typer fritidsbåter: Hensyn til sikkerhet og støy, hensyn til friluftsliv og rekreasjon, hensynet til dyre- og fuglelivet og hensyn til beboere og husdyr.

Ba kommuneadministrasjonen vurdere forskriften

Hovedutvalg samfunnsutvikling behandlet sak om eventuell ny forskrift 1. oktober 2020 og fattet vedtak der de ønsker at administrasjonen utarbeider forslag til lokal forskrift for bruk av fritidsbåter, spesielt med tanke på vannscooter. Med bakgrunn i dette har administrasjonen gjort en nærmere vurdering, og kommunedirektøren foreslo to alternative vedtak i innstillingen. Alternativ 1 var ingen endringer av lokal forskrift. Med gjeldende forskrift og fartsbegrensningen på 30 knop (snaut 55 km/t), vil det ikke bli noen utbredt bruk av vannscooter eller små, kraftige motorbåter som kan medføre mer støy eller økt risiko for ulykker. Alternativ 2 gikk på at ny forskrift skal utarbeides, og av de fire ovennevnte hensyn bør det ikke åpnes for fartøy med mer motorkraft og akselerasjon, og som har mer uforutsigbar kjøring/fartsretning. Forslag til regulering gjennom forskriften for Selbusjøen var å begrense hastigheten oppad til 30 knop (uendret), samt følgende tillegg: Motorkraften begrenses til 25 hk for båter med skroglengde under 4 meter. Det skal benyttes støysvak motor, med støynivå mindre enn 55 dB. Motorsportsaktiviteter er ikke tillatt. Dette forslaget ville i realiteten ha betydd et totalforbud mot vannscooter.

Vedtatt å ikke endre forskriften

Hovedutvalg for samfunnsutvikling fikk saken til behandling 10. juni og vedtok å innstille på alternativ 1 – ingen endring i forskriften til formannskapet. Alternativ 1 fikk 8 stemmer, mens Liv Grøtte (SP) stemte for alternativ 2. I formannskapet 15. juni ble alternativ 1 enstemmig vedtatt. Under kommunestyrets behandling mandag denne uka reiste Liv Grøtte forslag om alternativ 2 på nytt. Dette forslaget fikk 4 stemmer, Liv Grøtte og Per Avelsgård fra SP, i tillegg til SV’s to stemmer. Alternativ 1 ble dermed vedtatt med 21 stemmer.

Debatten gikk hovedsakelig på hvilke muligheter politiet har for å håndheve bestemmelsene om maksimal hastighet på 30 knop. Det ble også hevdet at det har vært sjenerende bruk av vannscooter nær badestranda på Vikaengene, noe som talte for en strengere regulering. Flertallet mente allikevel at hastighetsbegrensing er tilstrekkelig og vedtok å videreføre gjeldende forskrift.

Powered by Labrador CMS