Flere utsolgte forestillinger: – Dette er kjempartig

Et over 300 år gammelt teaterstykke spilles for utsolgte tribuner i Trondheim. I ensemblet til den sprelske og livlige forestillingen finner vi tre skuespillere fra Selbu.

Selbyggene Marit Johanne Bårdsgård Stokke, Elisabeth Matheson og Kristian Stokke spiller i Rabarbrateatrets oppsetning av Holdbergs Erasmus Montanus. Foto: Svein Hilmo
Publisert

Hver sommer setter teatergruppa Rabarbrateateret opp et teaterstykke i en bakgård på Bakklandet. I år er det Erasmus Montanus som går for fulle "hus", og det er intet mindre enn tre selbygger med på scenen.

Nesten alle forestillingene er utsolgt (per mandag ettermiddag). Det er kun igjen billetter til en ekstraforestilling på dagtid lørdag 2. august.

Hjemvendt sønn

Erasmus Montanus er en av Ludvig Holdbergs (1684-1754) mest kjente komedier. Stykket handler om bondesønnen Rasmus Berg, som vender tilbake til sine foreldre på landsbygda etter å ha studert i København. Full av selvtillit og overlegenhet har den hjemvendte sønnen endret navn til Erasmus Montanus, og hans arrogante oppførsel skaper splid i det lille bygdesamfunnet.

– Dette er kjempartig arbeid. Vi jobber dag, kveld og helg i flere uker, men likevel er det ferie. Det er ferie fra verden, nyheter, kontor og alt anna. Vi lever i en boble, og vi har det veldig bra inni den. Det er utrolig trivelige folk som er med her, sier Elisabeth Matheson.

Stian Hovland Pedersen (t.v.) spiller Far Jeppe, Kristoffer Hjulstad er Erasmus Montanus og Elisabeth Matheson har rollen som Mor Nille. Foto: Nadia Caroline Andersen

Er Mor Nille en stein?

Matheson spiller rollen som Mor Nille, mora til Rasmus. I et av stykkets mest kjente scener skryter Rasmus av sine evner innen logiske resonnement, og han overbeviser mora si om at hun er en stein – siden verken hun eller steiner kan fly.

Mor Nille er ikke den skarpeste kniven i skuffen, og ordforrådet hennes er ikke særlig stort. Matheson forteller humørfylt om hvordan dette har smittet over på henne selv i sommer. Til og med er hun – i likhet med rollefiguren – blitt svært opptatt av potet.

– I starten av prøveperioden var jeg på Skatval og henta gammelpotet hos onkelen min. For vi måtte ha ordentlige gammelpoteter med gro på. I hele sommer har jeg passa på disse potetene. For vi kan ikke ha potetene liggende her i 30 varmegrader og steikende sol. Og potetene vi skjærer i under forestillingene, råtner opp og kan smitte de andre potetene. Så potetene har vært mine unger i sommer, sier Matheson og ler.

Mor Nille (Elisabeth Matheson) er lett å lure, og hun lar seg begeistre av sønnens mer eller mindre logiske resonnement. Foto: Nadia Caroline Andersen

Holdberg på selbudialekt

– Tidligere år har vi vært vant til sparbudialekt på Rabarbrateateret, men med rolla di har du innført selbudialekt?

– Shakespeare-stykkene, som er satt opp her tidligere, er det Hans Magnus Ystgaard som har gjendiktet. Han er en stor kunstner som gjør det på sitt sparbumål på en helt fantastisk måte. Erasmus Montanus er oversatt til trondheimsdialekt av regissørene Cengiz Nereid og Vilde Søyland. Da jeg leste oversettelsen deres tenkte jeg at jeg kanskje kunne bidra med noen saftige gloser fra "dalstroka innafor", og det fikk jeg lov til, sier Matheson.

Hun forklarer framgangsmåten:

– Før vi starta var jeg på vinterferie på hytta i Stugudal. Da hadde jeg med boka Selbumålet av Ingulv Røset. Men der kan man ikke slå opp på bokmålsord for å finne ut hva det heter på selbygg, så jeg brukte tre dager på å gå gjennom hele boka og samle opp ord og uttrykk som jeg tenkte kanskje kunne komme til nytte, sier Matheson og ler.

Oppsetningen byr på mange gøyale sangnumre med kreativ koreografi. Foto: Nadia Caroline Andersen

Hyret inn to selbygger til

Elisabeth Matheson har også fått med seg to andre selbygger: Marit Johanne Bårdsgård Stokke og Kristian Stokke.

– Jeg var med litt som språkkonsulent for Elisabeth, for hun har skrevet replikkene sine om til selbygg, sier Marit Johanne Bårdsgård Stokke.

Hun forteller videre at Rabarbrateateret mangla folk i koret, og da fikk både hun og sønnen Kristian spørsmål om de ville bli med.

Kort prøveperiode

De to koristene forteller at prøveperioden var kort og hektisk for deres del.

– Første prøve var bare fem dager før premieren. Etter kun tre dager skulle vi ha første gjennomgang med publikum, forteller Kristian Stokke

– Vi hadde riktignok fått øvingsfiler og noter på forhånd, men det var jo en del koreografi som skulle på plass. Men jeg syntes det gikk bra. Det er et veldig fint team, sier Stokke, som til høsten skal studere musikkvitenskap på NTNU.

Premieren på Erasmus Montanus var torsdag i forrige uke. Det går slag i slag i slag med forestillinger hver kveld fram til og med søndag 3. august.

Stykket spilles i en bakgård på Bakklandet, der scenografien blir utnyttet til fulle gjennom mye fysisk humor, elleville sangnumre og spenstig koreografi. Foto: Nadia Caroline Andersen
Powered by Labrador CMS