Går snart av med pensjon:
– Jeg er bekymret
Drosjetilbudet i Selbu driftes av en håndfull sjåfører. Hva skjer når de slutter?
– Vi nærmer oss pensjonsalderen alle vi som kjører her i Selbu. Vi er tre eiere pluss to faste sjåfører og alle kan gå av med pensjon når som helst. Jeg er yngstemann med mine snart 64 år, sier drosjesjåfør John Frode Stokke.
Sliter med rekruttering
Trønder Taxi avdeling Selbu har lenge slitt med rekrutteringen, og har derfor måttet kutte i tilbudet, som for eksempel helge- og nattekjøring.
– Jeg er bekymret. En ting er de som ønsker drosje på helg og natt, men jeg er bekymret for de som trenger drosje på dagtid. Vi kjører unger og eldre, og særlig de eldre uroer seg for hva som vil skje med tilbudet.
Selbu er ikke alene om rekrutteringsutfordringer. Det er en trend som kan sees rundt om i Norges mange distrikter. Dette har regjeringen prøvd å gjøre noe med, ved å kutte den praktiske prøven for å bli drosjesjåfør.
– Slik som det har vært med den praktiske prøven har den vært vanskelig å gjennomføre. Ikke på grunn av prøvens vanskelighet, men fordi få av vegvesenets stasjoner har tilbydd prøven, og ventetiden har vært lang. Prøven har ikke, i min mening, gitt sjåførene noe særlig unik kunnskap, da opplæring i bruk av GPS og sikring av barn og rullestolbrukere vil bli gitt på drosjesentralene, sier Stokke.
Usikker på effekten
Selv om den praktiske prøven kuttes, må alle drosjesjåfører fortsatt gjennom den teoretiske prøven, og den kan tas på alle vegvesenets stasjoner. Stokke er usikker på hvorvidt kuttet vil ha noen effekt.
– Det vil bli enklere å bli drosjesjåfør rent praktisk, men om det virker noe ute i distriktene er jeg usikker på. Mangelen på folk var til stede også før innføringen av den praktiske prøven, så jeg tror det handler mer om frykt for lange arbeidsdager.
– Trengs nytt blod
Stokke forteller at til tross for lange dager, er det et meget givende yrke.
– Jeg har kjørt drosje i over 40 år og hadde ikke gjort det dersom jeg ikke hadde trivdes med det. Det er veldig varierte dager og du er din egen herre. Man treffer mye folk og får lov til å være en del av folks hverdag. En dag kjører man noen til sin første skoledag, mens en annen dag kjører man noen en siste tur til sykehuset.
Drosjeveteranen kommer med en oppfordring til alle som kanskje kunne tenke seg å bli sjåfør.
– Jeg vil oppfordre folk til å prøve yrket - meld deg som drosjesjåfør. Det er viktig for at samfunnet skal gå rundt. Det er bare å komme innom sentralen og slå av en prat, eller ta en telefon. Vi ønsker at drosjenæringa skal bestå, men da trengs det nytt blod.