Nyheter
Ønsker å få Tydal med på reiselivssatsing
Reiselivsselskapet Destinasjon Røros dro mandag på frierferd til Tydal.
Destinasjon Røros ble stiftet allerede i 1926. De jobber med å markedsføre Rørosregionen og Østerdalen som reisemål. I dag er det kommunene Røros, Os, Tolga, Tynset og Alvdal som inngår samarbeidet, som finansieres av medlemskommunene og næringsaktørene som ønsker å delta.
– Hvilke fordeler vil Tydal få dersom de går inn i dette samarbeidet?
– De vil få økt profilering og satt seg selv på reiselivskartet, sier reiselivssjef i Destinasjon Røros, Tove Martens, til Selbyggen.
Sammen med styreleder Hans Vintervold tok de turen over fjellet for å møte formannskapet i Tydal, der de loddet mulighetene for at også tydalingene ble med på laget.
De informerte om hvordan de jobbet og poengterte at stordriftsfordelene gjorde det lettere for dem å få økt synlighet i søkemotorene. Hver måned er det ca. 2400 Google-søk på «overnatting Røros».
Østerdalstungt
– Destinasjon Røros er ganske østerdalstungt – i alle fall foreløpig. Vil ikke det føre til at Tydal bare blir en liten lillebror i et slikt samarbeid?
– Det er østerdalstungt av flere årsaker, blant annet fordi de som ser mot oss i Østerdalen lener seg på merkevaren Røros. Og merkevaren Røros er en kronjuvel i hele regionen. Vi bruker hele regionen med innfallsporter som Oslo og Gardermoen på Østlandet og Trondheim og Værnes i Trøndelag. Aksen mellom Østlandet og Trøndelag er viktig for oss, sier Martens.
Vil at flere skal velge Fv. 705
– Dere dekker allerede et stort område. Hvor går grensa for hvor stort Destinasjon Røros sitt område kan være?
– Jeg tenker at det er en naturlig region som strekker seg fra Værnes til Elverum. Fv. 705 er en kjempeviktig strekning, og for Tydal sin del, tror jeg det vil være en stor fordel om de blir med i samarbeidet. Destinasjon Røros kan være med på å bidra til at flere velger å kjøre 705, sier Hans Vintervold.
– Er det aktuelt for dere å få med Selbu også?
– Det mener jeg absolutt. De ligger også på denne aksen. Jeg tror ikke antall kommuner som inngår i samarbeidet er det viktigste. Først og fremst må det være en sammenheng og en rød tråd i regionen. Derfor er det ikke sånn at det er om å gjøre å ha flest mulig kommuner med, men å ha med de riktige, sier Martens, som får støtte av styrelederen:
– Dette er ikke noe kretsmesterskap. Vi konkurrer mot for eksempel Nord-Norge, Kyst-Norge og Gran Canaria. Skal vi nå fram i denne konkurransen, må vi stå sammen og ha en viss størrelse som gjør at vi kan ha en godt sammensatt arbeidsstokk som retter seg mot ulike markeder.
Turistregion
I fjor gjennomførte Opinion en analyse for Destinasjon Røros, der de kartla reiselivets ringvirkninger i Rørosregionen. Foruten kommunene Røros, Os, Tolga, Tynset og Alvdal, var også Engerdal, Rendalen, Stor-Elvdal og Folldal inkludert i analysen.
Der kom det fram at hver tredje arbeidsplass i regionen var finansiert av turistbasert forbruk. Regionen produserte til sammen ca. 290.000 kommersielle gjestedøgn årlig, og da er bruk av fritidsboliger ikke inkludert.
Vil ikke ta stilling nå
Formannskapet i Tydal ga ikke noe klart svar til rørosingenes frieri. I etterkant av møtet sier ordfører Jens Arne Kvello (Sp) til Selbyggen at han syntes det var interessant å høre om arbeidet deres, men at han på nåværende tidspunkt ikke vil ta stilling til om Tydal bør være med eller ikke.
– Vi skal ta med oss dette spørsmålet videre og vurdere om dette er noe for oss. Et viktig spørsmål er om næringslivet selv er interessert i dette, sier Kvello.
Tydal kommune har satt ned en gruppe som legger kommunens næringsarbeid under lupen. Kvello sier at de først må diskutere dette spørsmålet med gruppa før de eventuelt går videre med saken.