Nyheter

Hildegard Haave har 36 000 følgere på Instagram. Siste fredag i februar åpner hun interiør- og livsstilsbutikken Homebygard på Brustad på Hyttbakken.

Åpner interiørbutikk i Selbu

Publisert Sist oppdatert

Hildegard Haave er kjent som Homebygard på Instagram. Hun har 36 000 følgere og åpner nå en interiør- og livsstilsbutikk i Selbu. 

Butikken heter Homebygard Interiør og brukt, og har undertittel Livsstilsbutikk med sjel.  

– Ettersom jeg har så mange følgere ble det naturlig å ta med navnet videre. Jeg har nå åpnet en egen instagramkonto for butikken, og la ut det første innlegget den 1. januar. Nå har butikken fått over 650 følgere, og mange sier at de gleder seg til å komme. Så nå håper jeg at de gjør det, forteller Hildegard. 

En plan blir til 

Det var ikke bare, bare å starte interiørbutikk, selv for en med 36 000 følgere. Hildegard Haave, som opprinnelig kommer fra Trondheim, er firebarnsmor og har bodd i Selbu siden 1997. Hun er utdannet helsesekretær, og har de siste årene jobbet på Selbu sykehjem. Instagramkontoen Homebygard har hun hatt i 6-7 år. Det var en hobby, men hun har blitt lagt merke til. Følgerskaren er stor i norsk målestokk, og hun har blitt nominert til Gullfjæren Interiør Awards flere ganger. Hun har blitt invitert på interiørmiddager i Oslo og var også å se på NRK-programmet Hvem bor her.  

Butikken har fått navnet Homebygard, etter hennes populære Instagramkonto.

– Jeg har lenge gått og tenkt på at jeg trenger en forandringer. Etter at jeg bikket 50 føltes det som om livet begynte å gå fra meg, og at det ikke lenger var noen vits i å drømme, sier en tankefull Hildegard. 

Men likevel ga hun ikke slipp på butikkdrømmen og Hildegard snakket mye med mannen sin, Ronny, om å starte en interiørbutikk. 

– En kveld vi var ute og kjørte med yngste dattera, var det Ronny som kom på ideen. Han sa: Hva om du snakker med hun nedpå Brustad om hun er interessert i å leie ut? Der har det vært butikk før, og lokalene sto tomme. Neste morgen ringte jeg på døra til Gerd Marit og la frem ideen om oppussing. Hun har vært helt enestående. Hun ble ivrig med en gang, og vi satte i gang, ler Hildegard.  

Nå har de pusset opp lokalet mot leie en tid fremover. De har lagt nytt gulv, skiftet noen vegger, malt og hatt rørlegger og elektrikerarbeid.  

– Jeg har ikke kunnet gjort dette uten mannen min. Vi er to om butikken. Svigerforeldrene mine har også vært helt fantastiske. De har hjulpet med oppussing, maling og de har snekret. Vi har ikke engang trengt å spørre, forteller Hildegard begeistret. 

– Det har vært som juleaften ganger ti å åpne opp eskene, sier Hildegard.

– Julaften ganger ti! 

Hildegard har fylt opp butikken med mange spennede varer, både nytt, brukt og redesign. Butikken, som går over to etasjer, oser av Hildegards egenskapte atmosfære og eklektisk lekenhet; Industriell stil med metall og rust, nordisk stil med tre og tørkede strå, møbler og interiør fra Marrakech og India. Hun har tatt imot pallevis av varer, og sikkert båret inn noen tonn med metallbord, blomsterpotter, lysestaker, kurver, klær og bokser. 

– Det er som julaften ganger ti! Det er så gøy å åpne opp eskene, og fortsatt kommer det noen paller, utbryter hun lattermildt. 

Kundene kan finne interiør fra blant annet Trademark Living, Bloomingville, Ib Laursen og I am interior, og det er klær fra Sixty Days, Love forever og Reunion. Hovedtyngden av varene er interiør, men her finner man også klær, både vintage og nytt, hudpleie og gaveartikler. 

– Mange tror at dette bare er for interiørinteresserte, eller at de er for gamle, men her blir det noe for enhver smak, alder og lommebok. I tillegg til interiør og klær, er det såper og diverse håndkremer, lipbalsam, servietter og lys, så det er mye å finne her, både til deg selv og til andre. Blant annet har jeg mat fra Drit Forbanna. Et kjempeartig konsept med veldig gode varer, der hvert produkt har en artig tekst, smiler hun lurt.  

Loftet er viet spesielle brukte ting. Det er ingen store møbler, for det er trappa for smal og bratt til. Men det er både vintage klær og interiørartikler som Hildegard har valgt ut med omhu. I tillegg har hun intensjon om å ta inn lokale varer som Selbuvotter og sjokolade fra jentene på Tunet. 

– Veien blir til mens vi går. Jeg håper at folk sier fra hvis det er noe de ønsker jeg skal ta inn, oppfordrer den ukronede interiørdronningen. 

– Alt i butikken kan selges, men ikke apotekerskapet, det følger med leien, sier Hildegard.

– Det er jo veldig avsidesliggende. Hva tror du om det? 

– Jeg håper at dette kan bli en nisjebutikk, med produkter som ikke andre har. Hvis alle som sier de skal komme, faktisk kommer, så skal det gå bra. Jeg undersøkte leie i Mebond, men der er det så dyrt. Faktisk dyrere enn å leie et lokale på Røros. Men jeg tørr ikke å si opp jobben min, og å satse 100 prosent. Jeg jobber fortsatt 50 prosent på sykehjemmet, og skal ha butikken åpen torsdag, fredag og lørdag, sier Hildegard og legger til:

– Men det er helt perfekt her, og jeg tror at det kommer til å bli bra. Jeg håper at folk tar seg en roadtrip. Det er bare å følge skiltene mot Jentene på Tunet eller stille inn GPSen på Hyttbakkvegen 223. 

Hun håper at Homebygard kan bli en nisjebutikk, med produkter som ikke andre har. Hva med en cowboyhatt til sommerkjolen?

Gjør detdu liker, ikke det andre liker 

Interiørinteressen har hun alltid hatt, og forteller at hun har vært gjennom alle stilene, med unntak av shabby chic. Hun prøvde først den minimalistiske stilen, for hun likte det rent og stramt. Stilen utviklet seg sakte men sikkert, og nå heller hun mer mot det maksimalistiske.  

– Jeg blander nytt og gammelt, og bruker det jeg har lyst til. Hjemmet skal ikke være en interiørkatalog. Det skal være et sted der du trives, så folk må prøve å innrede med det man selv vil. Hjemmet ditt skal være bra for deg, ikke for andre. Man kan få inspirasjon gjennom interiørmagasiner og Pinterest, men lag det til ditt eget, fastslår hun.  

Mange inspirasjonskilder 

Hildegard forteller at det var hennes eldste datter som først tipset henne om Instagram.  

– Dattera mi hadde en klesblogg med klær fra Fretex og fra kjeller og loft hos bestemor. Her fant hun onkelen sine gamle, kule Lewis-bukser. Det skulle være rimelig mote for ungdommer med lite penger. Hun tok bilder i kule omgivelser, og ble også nominert til Vixen-awards. Når jeg spurte henne om råd angående klær, sa hun at man kan kle seg i alt man vil. Alt er lov og alt er moderne. Dette gjelder også i interiørverdenen, og dette har jeg brukt som et mantra inni meg når jeg har vært usikker. Hun ble min inspirasjon og det var gjennom Instagram jeg utviklet meg, påpeker Hildegard. 

Homebygard har et eget Marrakech-hjørne med et fantastisk speil, trendy puter og tepper.

Hennes interiørvenninner, både gjennom Instagram og ellers, har også vært en stor inspirasjonskilde for henne. Og det var her hun fikk det siste sparket bak til å brette opp ermene og starte butikk.  

– Nå har jeg blitt så gammel at jeg egentlig skulle hatt mer fri og tatt langhelger på hytta. Men på grunn av Instagram har jeg truffet mange spennende folk. Noen har jeg blitt kjent med og vi har blitt gode venninner. Vi er flere som treffes ofte, vi er på hytteturer sammen, og vi er alle en stor inspirasjonskilde for hverandre. Dette er damer som har drevet butikk, eller som har butikk, og det er mye på grunn av dem at jeg begynte å leke med tanken om egen butikk, forteller Hildegard.

– Jeg har ei interiørvenninne på Røros, som er på min egen alder. Hun åpnet sin sjette butikk for et par år siden. Det fikk meg til å tenke at livet ikke er ferdig enda. Noe må jeg ha gjort riktig, ettersom jeg har så mange følgere, og jeg føler at butikken er å gå et steg lengre med interiørinteressen min, legger hun til. 

Hun selger trendy klær og smykker, men kan også skilte med klær fra krigen og en Airborn Flightsuite, en original flydress fra USAs flyvåpen. -Jeg har en selv som jeg har brukt mye. Livet er for kort til ikke å tørre å gå med klærne man ønsker, ler Hildegard.
På Homebygard selges også matvareartikler. Her er BBQsaus fra Drit Forbanna med teksten: For noen kan denne ufine sausen oppleves som en skikkelig lusing. For andre, kun som en skikkelig klaps på lanken.

Ingen intensjon om å bli rik 

Hildegard har hatt møter med Selbu vekst, som skal hjelpe henne med markedsføringen. Fra sine følgere har hun utelukkende fått positive tilbakemeldinger. 

– Det er bare positiv respons. Folk synes at det er spennende, og mine følgere skriver at de kommer. Folk gleder seg, sier hun. 

– Kommer det til å bli noe åpningstilbud? 

– Jeg får beskjed fra de som har vært innom at jeg har priset meg for lavt. Jeg har glemt å ta med moms og frakt i prisen. Men nå er det priset, og slik blir det, så dette får bli åpningstilbudet. Jeg har ikke noen intensjon om å bli rik, men målet er å få interiørbutikken til å gå rundt slik at jeg får betalt regningene og kanskje kan jeg ta ut litt penger, til og med, avslutter Hildegard Haave, som håper at mange tar turen til den unike butikken på Brustad på Hyttbakken. 

Powered by Labrador CMS