Nyheter
Brøytebilsjåfører hetset
Trøndelag fylkeskommune går nå ut og ber folk om å rette eventuell kritikk til riktig instans, da brøytebilsjåfører som jobber langs fylkesvei 705 opplever å bli hetset når de blant annet går på butikken og i sosiale media.
Spesielt gjelder dette for de sjåførene som brøyter på Stugudal. I en pressemelding kommer det frem at sjåførene blir ringt opp utenfor arbeidstid og kjeftes opp, de skrives om i sosiale media og mottar hets når de går på butikken. Byggeleder i Trøndelag fylkeskommune, Morten Aune, er helt tydelig på hva han mener om saken.
– Dette er totalt uholdbart, står det i pressemeldingen. Til Selbyggen sier han at sånn oppførsel slett ikke blir lagt i en skuff hos dem, de vil nå prøve å gjøre noe med det og ber de som har ting å ta opp om å ta det med riktig instans fremover. Da er det ikke sjåførene de skal ta kontakt med, men vegeierne og entreprenøren. Et problem både fylkeskommunen og Svevia, som er ansvarlig for vintervedlikeholdet på strekningen, ser komme som følge av hetsen er at det går utover rekrutteringen til yrket.
– Vi ønsker å skåne de nye brøyterne. Vi i fylkeskommunen ønsker å satse på lærlinger, og å rekruttere folk til denne typen arbeid. Da kan ikke deres første møte med arbeidslivet være hets, alt kan ikke være på stell fra dag én.
Dette støttes av Martin Myhr i Svevia Norge, som er veldig glad for at problemet tas tak i av fylkeskommunen.
– Dette er unge folk og er flere av dem er lærlinger. Slik hets går naturlig nok inn på disse. Jeg er imponert over fylket som tar tak i dette. Samarbeidet mellom oss har vært godt rundt denne saken, vi har en felles forståelse for at hets ikke er greit, sier han og påpeker samtidig at rekruttering innen vintervedlikehold er en viktig for en bedrift med en sentral samfunnsfunksjon.
– Det er et kjempeproblem med rekruttering. Underentreprenøren rapporterer til oss om dette. Trives ikke folk i jobben så vil de ikke være på jobb, så det er klart at det blir problemer med rekruttering. De har jo valgt denne bransjen fordi de interesserer seg for faget, og så må de starte arbeidslivet med dette. De gjør jo jobben sin, akkurat som alle andre, sier Myhr.
Vinterdriftsklasse D
Fylkesvei 705 vedlikeholdes ut ifra krav til vinterdriftsklasse D, det vil si følgende:
- Maks tid før det brøytes eller mellom brøyterunder: 3 timer
- Strømetode: Sand
- Maks tid før det strøs eller mellom strørunder: 4 timer
- Minstekrav friksjon utenom periode med nedbør/værhendelse: 0,25
- Når må vegen ha tilstrekkelig friksjon etter nedbør? 4 timer (tid entreprenøren har for å gjenopprette godkjente kjøreforhold)
Hver vinter kommer det store mengder snø på fylkesveg 705 mellom Tydal og Røros. Årets vinter har ikke vært noe unntak, og de store snømengdene har skapt utfordringer for de som brøyter veiene, heter det i pressemeldingen. Brøyterne på Stugudal har tre timer på å komme gjennom roden sin, og ifølge Aune har det denne vinteren vært værforhold som har gjort dette vanskelig å gjennomføre. Likevel kan man ikke bare sette inn flere biler, forklarer han.
– Med været som har vært denne vinteren blir det skavler på veien når du har kun tre timer til rådighet. Det er ikke bare å sette inn ekstra biler, det må først meldes inn til og godkjennes fra fylket. Men da skal det være snakk om ekstremvær. Det er såpass lite midler til vedlikehold på vei at om man skal bruke så mye ekstra på vinterdriften så vil det gå utover vanlig drift som for eksempel grusing og ivaretakelse av stikkrenner utover vår og sommer. Det er bare én pengepott, sier Aune som også forteller at ut ifra kontraktens krav så er Svevia innenfor det som er avtalt med fylkeskommunen.
Også Myhr poengterer dette med pengebruk.
– Vi har en kontrakt vi jobber etter, og folk har ikke forutsetninger for å forstå hvilke krav vi driver vår tjeneste under. Vil fylkeskommunen øke standarden fra klasse D så koster det penger. Jeg vil si at problemene ligger enda lengre opp enn fylkeskommunen, det ligger på et politisk nivå for det er der pengene bevilges.
Alvorlig hendelse
De store snømengdene denne vinteren har ført til store brøytekanter langs deler av fv. 705 på Stugudal. Når vinden så får tak i denne snøen, føyker det ut på vegen. Grunnet dette har det innimellom vært nødvendig å stenge vegen for å ivareta trafikantenes sikkerhet, og mange har nok opplevd stengt bom ved Langsvola. Ved en anledning i vinter ble nevnte bom brutt opp og en bilist kjørte inn i det stengte området og kjørte seg deretter fast. Entreprenøren på strekningen måtte inn i området med traktor for å redde både bil og personer i den ned fra fjellet. Det er disse situasjonene man ønsker å unngå i området hvor været varierer mye.
– Vi stenger ikke bommen grunnet økonomi, vi stenger fordi vi ønsker å ta vare på trafikantene, sier Myhr.
– Dette er ikke bra
Ordfører i Tydal kommune, Jens Arne Kvello, har fått med seg det som har skjedd og er klar på at hets ikke må forekomme, men at kritikken må rettes dit den faktisk skal. Han synes fylkesveien har vært for dårlig brøytet, men at det ikke har noe med de som faktisk brøyter å gjøre.
– Dette er ikke bra. De kan ikke gå løs på brøyterne. Men det er for dårlig brøytet, så her må vi gå sammen og endre på kontraktene. Det er for lange roder, og dette har med ressurser og gjøre, sier han.