Nyheter

Plastikk skylt inn fra havet til ei strand i Phuket. Målet med TV-aksjonen 2020 var å redusere plastutslipp og ta vare på verdenshavene.

Selbu og Tydal langt under landsgjennomsnittet i TV-aksjonen

Publisert Sist oppdatert

Søndag var det TV-aksjon, og WWF fikk inn215 693 315 kroner for å bekjempe plastavfall i havet. Både Selbu og Tydal ligger godt under landsgjennomsnittet i giverkroner per innbygger.

På landsbasis ble det gitt kroner 40,34 per innbygger. I Trøndelag var gjennomsnittet 38,33 kroner per innbygger, og Flatanger var kommunen som gav mest i fylket med hele 106,59 kroner per innbygger. I Selbu ble det gitt 26,41 kroner per innbygger og Selbu kommune bidro med 10 000 kroner. Tydal kommune var en av 23 kommuner som boikottet TV-aksjonen grunnet WWF sin rovdyrpolitikk. Likevel har det vært giverglede blant privatpersoner, og tydalinger har gitt 20 kroner per innbygger.

– Det er veldig mange som har gitt privat. I Tydal er det gitt tilsammen 15 000 kroner, og i Selbu er det gitt 107 000 kroner. I Tydal var det ingen lokal forankring, så det er ikke overraskende at det var litt lavt tall, sier fylkesaksjonsleder Trøndelag for TV-aksjonen Janet Rautio Øverland.

For å sammenligne gav selbyggene 44,33 kr. per innbygger til TV-aksjonen i fjor, og tydalingene var oppe i hele 85,01 kr. per innbygger. Da gikk pengene til Care og for å hjelpe kvinner med åtjene egne penger, bestemme over egen kropp og få sin stemme hørt. Øverland berømmer likevel innbyggerne i Selbu og Tydal for bidragene i årets aksjon, og hun tror tema var medvirkende til at det ble gitt så mye mindre her. Muligens hadde det også betydning at det ikke kom bøssebærere på døra.

Janet Rautio Øverland er fylkesaksjonsleder i Trøndelag for TV-aksjonen. Foto: Terese Samuelsen

Mer enn forventet

Årets TV-aksjon har blitt kalt Norges største digitale folkevandring, og folk har donert enten via vipps, spleis, på konto eller på telefon. For første gang var det TV-aksjon uten at bøssebærere banket fysisk på døra til folk, og WWF lanserte derfor flere digitale giverløsninger.

– Dette har vært en historisk, heldigital TV-aksjon, og vi er imponert over resultatet. I hver eneste by og bygd har store og små, unge og eldre stilt opp for å støtte det viktige arbeidet WWF gjør for havet, sier leder for TV-aksjonen Vibecke Østby til WWF.

– Alt i alt fikk WWF inn mer enn de forventet til saken. For å sammenligne samlet Care inn 240 millioner til fjorårets TV-aksjonen. 2020 har vært et vanskelig år for mange grunnet koronasituasjonen, så vi er fornøyd med resultatet. Vi tror også at tallet kommer til å krype oppover, sier aksjonslederen i Trøndelag. For TV-aksjonen er ikke over enda.

TV-aksjonen pågår enda

For selv om den store dagen for TV-aksjonen var søndag, er det mange digitale innsamlinger som pågår enda. Bare den siste timen – to dager etter TV-aksjonen – er det gitt over 73 000 kroner på landsbasis gjennom de digitale innsamlingsaksjonene som pågår. Her har Selbu fire innsamlinger, der tre er private og kommunen står bak en av dem. Tydal har ingen. Heller har ingen av Neadalførets skoler vært engasjert i årets innsamlingsaksjon, til tross for at årets TV-aksjon i stor grad har appellert til barn og ungdom. Ifølge statsminister Erna Solberg handler brorparten av brevene hun mottar fra barn, om plast i havet.

– Men det er det fortsatt tid til både å gi og å engasjere seg. Ettersom det ble en digital innsamling er også bøssene åpne lengre enn tidligere år. Bøssene stenges først den 1. november, så det er godt mulig at det blir et høyere tall. Folk kan fortsatt gi og starte egen digital innsamling, sier Janet Rautio Øverland, aksjonsleder for Trøndelag i årets TV-aksjon.

Forsøpling av verdenshavene er et stort problem. Her har seler viklet seg inn i fiskegarn. Foto: TV-aksjonen
Powered by Labrador CMS