Nyheter

Administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist (t.v.) og ordfører Ole Morten Balstad overrakte det synlige beviset på at Selbu Blå kraftig er tildelt kvalitetsmerket «Spesialitet» til meierisjef Heidi Kristin Mathisen.

Selbu Blå kraftig – en spesialitet

Publisert Sist oppdatert

Sist fredag, på selveste Ostens dag, fikk Tine Meieriet Selbu overrakt det synlige beviset på at Stiftelsen Norsk Mat har funnet Selbu Blå kraftig verdig til Spesialitetsmerket.

Det var ordfører Ole Morten Balstad som overrakte diplomet og merket, sammen med administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist. Til stede var også konsernsjef i Tine, Gunnar Hovland.

Merkeordningen Spesialitet

Spesialitet er et offisielt informasjonsmerke som tildeles den beste lokalmat- og drikke. Merket skal løfte fram lokalmat- og drikke med særlige kvaliteter og gjøre den enkel å finne i butikken. Spesialitet garanterer at maten eller drikken er basert på de beste norske råvarer, laget etter særegne, gjerne lokale oppskrifter, laget av dyktige mathåndverkere og vurdert og godkjent av en uavhengig fagjury med høy matfaglig kompetanse. Bak merkeordningen Spesialitet står Stiftelsen Norsk Mat, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Stiftelsen Norsk Mat har også ansvaret for Kvalitetssystem i landbruket og merkeordningen Nyt Norge. Det er i dag litt over 500 matprodukter i Norge som er godkjent for å bruke Spesialitet.

-Ost i særklasse

-En fagjury med bred kompetanse anser Selbu Blå kraftig som en ost i særklasse, sa ordfører Ole Morten Balstad da han overrakte beviset til meierisjef Heidi Kristin Mathisen.

Selv hevdet han at han er en garvet blåmuggost-spiser.

-De beste ostene er de hele ostene. Jeg har vokst opp med blåmuggost, og ordførerens sønn er vel den eneste gutten på to år som har hatt med blåmuggost i barnehagen, sa Balstad.

Han mente Tine burde gjøre mer for å vise fram at det er her Selbu Blå lages.

-Jeg etterlyser en kjempeost utenfor meieriet som viser at her lages den gode osten, sa ordføreren, som også hadde tro på at osten fra Selbu kan bli en god eksportvare.

Selvfølgelig måtte det smaksprøver til. Jo Vegard Hilmo (fra venstre), Heidi Kristin Mathisen, Gunnar Hovland og Jorun Kristin Skogan serverer Selbu Blå kraftig.

Cheerleader nr. 1

Administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist, hadde med seg to damer fra stiftelsen under besøket i Selbu.

-Vi i Stiftelsen Norsk Mat skal få folk til å velge norsk mat. Vi skal vise at både den «store maten» og den «lille maten» lages med kjærlighet. Jeg er veldig glad for at Selbu Blå kraftig kom gjennom det trange nåløyet for å få spesialitetsmerket. Vi heier på Tine i visshet om at norske forbrukere foretrekker norsk mat. Jeg er cheerleader nummer en til det dere gjør, sa Sundqvist.

-Osten er et hjertebarn

Heidi Kristin Mathisen takket på vegne av medarbeiderne ved Tine Meieriet i Selbu. Der er det nå 26 ansatte, som representerer 23,1 årsverk. Årlig produseres det nå ca 600 tonn ost i Selbu.

-Selbu Blå kraftig er et hjertebarn. Den første ideen kom da yster Anne Mork og jeg var på en studietur i Roquefort i Frankrike. Vi hadde øyne og ører oppe, og ble enige om at vi måtte prøve dette hjemme også. Vi fikk også en forespørsel fra Ostecompagniet om vi kunne lage en ost med mer smak. Vi prøvde med forskjellige produksjonstider og pakkevarianter og landet på en lagringstid på 11 uker for den osten vi ønsket å lage, sa Mathisen.

-Har de rette holdninger

Konsernsjef i Tine, Gunnar Hovland, henviste til Tines slagord i sin takketale.

-«Sammen skaper vi et levende Norge» viser at det er hele kjeden fra bonden som produserer melk til produsent, forhandler og forbruker som skaper et levende Norge. Her har vi de rette holdninger for å skape et roquefort-miljø i Selbu. Vi må sørge for at osten kommer ut til flere. Markedet er dominert av danske og andre utenlandske oster, så vi har en jobb å gjøre.  Nå ligger blåmuggost fra Selbu med en markedsandel på 28 prosent, det er bra, men den bør økes. Tusen takk for prisen og for jobben dere gjør, sa Hovland.

-En slik pris er en veldig viktig anerkjennelse ti dyktige ansatte, sa blant annet konsernsjefen i Tine, Gunnar Hovland.

-Veldig fint anlegg

Gjestene og pressen fikk også en omvisning i produksjonslokalene, der alle fikk se prosessen fra melka kommer inn til meieriet, til osten er ferdig pakket og klar til utsending.

-Det er et veldig fint anlegg dere har her. Ordføreren må være heldig som har dette anlegget i bygda. Og til dere i produsentlaget, det blir ikke norske kvalitetsvarer uten det dere gjør. Tusen takk, sa Nina Sundqvist.

-Som å vinne NM

-En slik pris er en veldig viktig anerkjennelse til dyktige ansatte. Det er kjempestas for oss i Tine, det er som å vinne NM. Det er noen få produsenter som får dette merket, det er ikke hverdagskost, sa konsernsjef Gunnar Hovland.

Fornøyde representanter fra verdikjeden fra produsent til forbruker. Fra venstre Jo Vegard Hilmo – leder i Selbu og Tydal Produsentlag, Gunnar Hovland – konsernsjef i Tine, Heidi Kristin Mathisen – meierisjef, Anne Mork – yster og Ole Morten Balstad – ordfører og osteforbruker.

Han er ikke redd for den økende produksjonen av konkurrerende produkter fra småskala-produsenter.

-Det er veldig fint med slik konkurranse. Produsenter som lager ost som håndverk fører til større utvalg av norske produkter. Vi i Tine leverer melk til dem og hjelper små produsenter med rådgivning. Vi vil bli gode sammen, sa konsernsjefen.

Han roser også de ansatte ved meieriet i Selbu.

-De gjør en super jobb i Selbu. Her har vi en yster som har vært her siden 1984, sammen med andre ansatte som har vært her lenge. De kan jobben godt og bedriften innehar god kompetanse og ikke minst et bra arbeidsmiljø. Selbu Blå er et godt varemerke og her lager de gode kvalitetsvarer, sa Gunnar Hovland.

Her forklarer meierisjef Heidi Kristin Mathisen (i midten) og yster Anne Mork (t.h.) konsernsjefen gangen i produksjonen av Selbu Blå.
Vi fikk også tilgang til «det aller helligste», laboratoriet. Her har forbedringssjef Jorun Kristin Skogan laget muggkultur som skal brukes i produksjonen. Dette glasset holder til ett tonn ost.
Osten er ferdig til modning. Kristin Nytrø og Mari Sliper tar osten ut av formene og gjør den klar for modningslageret.
Ferdig modnet ost. Før osten pakkes blir muggen på utsiden vasket av. Den muggen på overflaten vi kjenner til utvikles etter at osten er pakket. Heidi Amalie Johansen mater «vaskemaskinen».
Torill Nyheim og Rikke Skogstad tar imot ferdig skåret ost og gjør den klar for pakkemaskinen.
Ferdig pakket ost klar for utsending.
Powered by Labrador CMS