Nyheter

Kartet viser mobildekningen i Tydal den 13. februar. Skjermdump fra Telia

Alvorlig svikt på mobilnettet i Tydal

Publisert Sist oppdatert

Mandag kl 22.30 tikket det inn en melding om at mobilnettet i Tydal var nede, og at trygghetsalarmene ble berørt. Både mobilnettet til Telia og Telenor falt ut, så Tydal var helt uten mobilnett. – Dette er sårbart, sier beredskapskontakten i Tydal.

Klokken 6.30 neste dag var nettet som normalt igjen, meldte Tydal kommune. Sektorleder for helse og omsorg, Ingjerd Tuset, forteller at kommunen fikk melding rundt klokken 21.30 mandag kveld. Det var Statsforvalteren som varslet. 

Ingjerd Tuset. Foto: Svein Hilmo

– Vi fikk en melding om at det var et omfattende utfall på mobiltelefoni i Tydal, slik at alle basestasjoner i kommunen var ute av drift. Da var hele kommunen uten mobiltelefoni, forteller Tuset, som også er beredskapskontakt i Tydal kommune. 

– Dette var alvorlig

Tuset forteller at bredbånd ikke var rammet, men både mobilnettet til Telia og Telenor falt ut. Tydal var med andre ord helt uten mobilnett. 

– De er koblet sammen, så når det ene dette ned så detter det andre ned. Det er veldig sårbart for oss som kommune, sier hun. 

– Vi var i kontakt med Telia og Telenor, for dette var en veldig alvorlig situasjon når alt var nede. Vi var i kontakt med de flere ganger for å høre status og å markere hvor alvorlig situasjonen var, og opplevde å bli tatt på alvor. Det ble gjort feilretting. Statsforvalteren fikk tilbakemelding i tre-tida natt til tirsdag, om at systemet var oppe og gikk igjen, forteller Tuset.

–  Hvordan kan dette skje?

– Jeg er usikker på det, men de mente at det var brudd i en fiberkabel. Det var i alle fall det vi fikk tilbakemelding om. De fikk identifisert feilen ganske fort, og da fikk de også satt inn feilretting ganske fort. Men feilen var der i mange timer, mellom ca 21 og 3, så det er klart at det var mange timer og mye som kunne skje.

Feil på transmisjon

Selbyggen kontakter Telia, som forteller at de hadde et utfall i Tydal i mandag kveld/natt på grunn av feil på transmisjon (linje) inn til basestasjonene i dette området.

Ellen C. Scheen. Foto: Telia

– Årsaken til at flere operatører gikk ned i natt er at vi deler transmisjon og er innplassert på samme basestasjon. Slik er det i mange tilfeller, men ikke alltid – ofte har vi også helt egne basestasjoner og linjer, skriver kommunikasjonsrådgiver i Telia, Ellen C. Scheen. Hun skriver videre at dekningen kom tilbake rett over midnatt. På Telia sine sider står det derimot at feilene estimert ble rettet kl. 01.39 og 02.27.

–  Vi beklager ulempene utfallet hadde for de som var berørt av den manglende dekningen, legger hun til.

Trygghetsalarmer berørt

I meldingen på kommunens nettsider oppfordret de pårørende til å holde et ekstra øye med familie med trygghetsalarmer. 

– Når mobiltelefoni faller ut, vil trygghetsalarmer og teknologi med signaler også bli ute av drift. Da må vi ut å gjøre noen tiltak, sier sektorlederen.

– Var noen utrygge?

– Vi hadde ikke noen spesifikke meldinger om at noen følte seg utrygg, men vi gikk gjennom listen vi har for hjemmeboende, og tok kontakt med både pårørende og brukere som vi anser som ekstra sårbare av ulike grunner. Vi hadde ekstra beredskap i forhold til det, og vi var ute med informasjon på hjemmesiden om hvor man kan få tak i satelittelefon og at det er mulighet til å ringe via nett hvis man har det. 

Satelitt-telefoner som beredskap

Tydal kommune har to satelittelefoner som beredskap. Disse er åpne for innbyggere og andre 24 timer i døgnet ved nødstilfeller. Disse finnes i sanitærbygget på Stugudal camping og på sykehjemmet i Ås.

– Det er noe Statsforvalteren anbefaler. Jeg vet at noen kommuner har valgt å ta de bort, men vi har valgt å ha både satelittelefoner og satelittbredbånd i Tydal. Vi har valgt å plassere en i Stugudal også, slik at hvis nettet detter ut eller det er uvær, så er denne tilgjengelig. Vi har også en midt i bygda. Disse er åpne 24/7, så er det noe akutt, helse eller brann, er satelittelefonen tilgjengelig, fastslår Tuset.  

– Hva kan Tydal kommune gjøre for at det ikke skjer igjen?

– Vi må ta det opp i ledermøte for å drøfte saken. Vi må se om vi har noen påvirkningsmulighet. Og så må vi være forberedt på at det kan skje igjen. Vi må ha rutiner som gjør at vi setter inn tiltak for å håndtere slikt, som vi gjorde denne gangen, avslutter Ingjerd Tuset i Tydal kommune.

Powered by Labrador CMS