Fælk & følk
«Lyttevenn» gir artig og meningsfylt leseopplæring
Å lære seg å lese er svært viktig for alle barn. Derfor er det viktig for både skole og hjem å stimulere til leselyst hos barna slik at de kan finne glede i å lese. På Bell skole har en «lyttevenner» som skal hjelpe barna til nettopp leseglede.
En lyttevenn er akkurat det som ordet forteller, en som lytter til elever som leser. Lyttevennen er en person, gjerne en pensjonist, som kommer til skolen for å høre eleven lese. Og lesinga følges gjerne opp ved å spørre om innholdet i det som er lest, forklare vanskelige ord og snakke sammen om teksten.
Stimulere til leselyst
– Positive tilbakemeldinger til eleven er også noe av det viktigste når det gjelder å stimulere til økt leselyst og vil på mange måter være lyttevennens aller viktigste oppgave, sier Randi Pettersen, tidligere lærer på Bell skole, nå pensjonist, og initiativtaker til lyttevennprosjektet på Bell. Og nå er hun blant dem som stiller som lyttevenn hver uke.
Alle elever på 4. trinn
Lyttevenn-opplegget startet på Bell skole før pandemien, men på grunn av denne ble det et opphold i gjennomføringen. I år er en så kommet i gang for fullt med lyttevenn for alle elevene på 4. trinn. Lyttevennene har tre eller fire elever hver, der hver enkelt elev leser for lyttevennen i ca ett kvarter før en ny elev så tar over lesinga.
Fine samtaler
– Hele kvarteret er det bare den enkelte eleven og lyttevennen som er til stede, og dermed blir det nær toveis kommunikasjon mellom de to, noe som åpner for fine samtaler om ordenes og tekstens innhold, men også om andre ting som opptar eleven i hverdagen, forteller Randi.
Impulser på tvers av generasjonsgrensene
De aller fleste lyttevennene er pensjonister som er hyret inn gjennom frivilligsentralen. Her finner vi selvfølgelig besteforeldre som gjerne stiller opp både for barnebarn og andre barn på skolen. Og ikke minst gir dette møtet med eldre mennesker viktige impulser på tvers av generasjonsgrensene til alle barna som ikke har besteforeldre i nærmiljøet her i bygda. Men ettersom vi forstår, gir også barna viktige impulser til sine langt eldre lyttevenner ut fra deres liv i hverdagen.
– Hovedpoenget er jo å utvikle leseferdigheten og leselysten, men den gode praten mellom den unge eleven og den mye eldre lyttevennen, er også veldig viktig, sier Randi Pettersen.
Frivilligsentralen rekrutterer lyttevenner
Lyttevennene blir altså rekruttert gjennom Selbu frivilligsentral, og Randi understreker at alle disse gjør en flott jobb i disse lesestundene med elevene. Dessverre er det nesten bare damer som har stilt opp som lyttevenn, og det er uten tvil ønskelig at flere av bygdas mannfolk også melder seg. For dette gir altså svært fine opplevelser til både de helt unge og og de eldre.
Gull verdt
Helen Emstad er kontaktlærer på fjerde trinn på Bell, og hun sier at ordningen med lyttevenn har vært kjempepositivt for elevene.
-Disse besøkene av lyttevenner er gull verdt, først og fremst når det gjelder å utvikle leseferdigheten, men også gjennom den fine kontakten som her skapes på tvers av generasjonene. Det er slett ikke alle barn i Selbu som har besteforeldre her, men mange av dem føler den samme tryggheten når de får sette seg og lese i armkroken hos lyttevennen. Når det gjelder selve lesinga, er det jo mange barn som synes det er skummelt å lese høyt for andre, men her føler de trygghet. Hvordan utviklingen har vært, får jeg oppleve gjennom at elevene leser inn lydfiler til meg hver uke, sier Helen.
Selbyggen fikk høre flere av elevene som leste høyt for lyttevennen, og det var ingen tvil om at begge parter storkoste seg. Det ga de uttrykk for, alle sammen, om de var 9 år eller 70, og flere av dem ga også uttrykk for at de gledet seg til lyttevennstundene.