Nyheter
Bedriftsutviklingsprisen til Jentene på Tunet
Iris og Eivind Aune og alle Jentene på Tunet fikk onsdag tildelt Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Trøndelag. Med håndlaget sjokolade basert på de beste råvarer, har Selbu-bedriften skapt arbeidsplasser lokalt og får internasjonal anerkjennelse for sine estetiske og velsmakende produkter.
– Vi gjør ikke dette primært for oss selv – men for å skape arbeidsplasser, et tilbud bygda kan være stolte av og et tilbud som faller i smak. Vi vil samle folk i trivelige omgivelser – rett og slett, spre og skape Sjokoladefryd, sier Iris Martinsen Aune
Prisen ble utdelt onsdag under en seremoni i bedriftens lokaler, med ordfører, kommunedirektør, Selbu Vekst og alle jentene og de to guttene på Tunet til stede.
Fra tilleggsnæring til 500 forhandlere
Iris Martinsen Aune er den nordnorske kokken og kostholdsøkonomen som har blitt Selbus svar på Willy Wonka. Ektefellen Eivind Aune er gårdsgutten med MBA i Marketing som ofret fjøset for å fullføre sjokoladeeventyret. I sommer åpnet vinnerne Trøndelags flotteste sjokoladefabrikk. Nå ønsker de alle sjokoladeelskere velkommen til gårds.
-Jentene på tunet lager håndlaget sjokolade med høy kvalitet basert på de aller beste råvarer. Bedriften har tatt sjokolade til et nytt nivå. Med utsøkt sans for estetikk setter de kunstnerisk preg på hver bit. Sjokoladen skal være en fryd for øyne og gane, sa regiondirektør Vigdis Harsvik i Innovasjon Norge da hun delte ut prisen til Iris og Eivind Aune.
Sosial- og miljømessig bærekraft er viktige kriterier for bedriftsutviklingsprisen i landbruket. Bedriften fra Selbu gir deltidsarbeid til en stor gruppe lokal ungdom, og har også vært en arena for arbeidstrening og språktrening for innflyttere til Selbu kommune.
Jentene på Tunet er etter hvert blitt en betydelig arbeidsgiver og har opplevd en fenomenal vekst.
-Vi har siden den spede starten i 2015 hatt mer enn dobling av produksjonsvolumet hvert år, og det ser ut som vi vil nå det i år også. Etterspørselen av sjokolade til jul har vært enorm, og det ser ut som vi vil nå større produksjon bare i november i år enn vi hadde i hele 2018, sier Eivind Aune.
Vinnerne har gått fra to forhandlere før jul i 2016, til nesten 500 forhandlere på fire år. Bare siden de tok i bruk den nye sjokoladefabrikken i sommer, har det kommet til 100 nye forhandlere, og flere står i kø for å få selge Sjokoladefryd.
Vekst og drøm om utlandet
Bedriften har vokst raskt på kort tid. Sammen med Innovasjon Norge har vinneren planlagt og bygd om driftsbygningen til sjokoladefabrikk. Både søker og rådgiver mente 1000 kvadrat driftsbygning ville gi rikelig med plass.
– Vi flyttet ‘hjem’ i juni i år – i en totalrenovert driftsbygning – og allerede nå er vi i gang med å planlegge nok et bygg, sier Eivind.
Da Selbyggen besøkte Jentene på Tunet i august, da de åpnet gårdsbutikken, fortalte Eivind at de hadde 20 personer på lønningslista. I 2015 var det Iris og en ansatt i halvstilling som var sysselsatt.
-Ved siste lønnsutbetaling var det 35 personer på lønningslista. Da vi planla de nye lokalene diskuterte vi hvor mange garderobeskap vi skulle ha i jentegarderoben, om vi skulle ha 12 eller 18. Selv om vi syntes det var alt for mye gikk vi for 18. Nå er det tre skap det står bare ett navn på. Det er nesten litt trist å se at bygget vi flyttet inn i i august, og som vi skulle vokse i, allerede er for lite, sier Eivind Aune.
Selv om mye har skjedd på kort tid føler ekteparet at sjokoladereisen fortsatt er i startgropen. Det er mange muligheter, og de drømmer om å ta sjokoladen utenfor Norges grenser.
– Å spre Sjokoladefryd, det er verdens beste jobb det, sier Iris.
Nå har de ett hårete mål for neste år:
-Vi vil at sjokoladen vår skal selges i en sjokoladebutikk i Harrod’s!
Menighetsfakultetet vårt
Å spre Sjokoladefryd ser ut til å være en enkel jobb for Iris, Eivind og resten av staben.
-Når vi har gjester her som smaker på sjokoladen vår, er det fornøyde kunder som går ut og da oppnår vi positiv vareprat. Dette er menighetsfakultetet vårt, når kundene går ut er de evangelister, sier Eivind Aune.
Selv om det er kundene de lever av, setter Iris g Eivind stor pris på den anerkjennelsen de nå har fått.
-Jeg var i produksjonslokalene da de ringte fra Innovasjon Norge. Jeg trodde det var bestilling av julegaver det gjaldt, og var på vei til å gi telefonen til Mariann som sørger for ekspedisjon av varer til utsending. Jeg ble både kjempeglad og overrasket da de fortalte at vi hadde vunnet prisen. Det er en ting med 50 000 kroner, men anerkjennelsen du får når du jobber hardt for å nå dine mål er like viktig. Det er tøft å bli belønnet, sier Iris Martinsen Aune.
-Jeg gråt faktisk noen tårer da vi fikk prisen. Vigdis og Aud reiser rundt og jobber med samme type bedrifter, og så velger de oss! Nå er vi inne i den aller mest hektiske tiden av året, og det blir ikke tid til å feire. Iris og jeg skulle egentlig feire bryllupsdag for et par uker siden, men også den feiringen er utsatt, vi venter på lavsesongen som aldri kommer, sier Eivind Aune.
-Det er også verdifullt at kommunen setter pris på oss og viser det ved å være til stede her. De ansatte er også en stor del av dette, de står på hele tiden, sier Iris.
Juryens begrunnelse
– Årets vinner scorer meget høyt på innovasjon, lokal verdiskaping og sysselsetting.
Med dyktighet og kreativitet har de klart å skape produkter med ekstraordinær kvalitet, både smaksmessig og visuelt. De har nasjonal distribusjon og har oppnådd internasjonal anerkjennelse.
De konkurrerer med internasjonale aktører, som har svært store ressurser til produktutvikling og markedsføring, sier leder for juryen og regionleder for Innovasjon Norge Trøndelag, Vigdis Harsvik.
Årets jury har bestått av Vigdis Harsvik, regiondirektør Innovasjon Norge Trøndelag, Terje Sørvik, fylkesråd næring, og Tore Bjørkli, landbruksdirektør.
Fakta om Bedriftsutviklingsprisen i landbruket
Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Prisvinneren skal ha utgangspunkt i en gård.
Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.
De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner. På grunn av koronapandemien er det usikkerhet om hvordan den nasjonale prisutdelingen vil foregå.