Nyheter
AtB svarer på kritikken om drosjekaoset rundt kjøring av skoleelever
Mandag var det skolestart, og samtidig oppstart for nytt anbud for skoleskyss med drosje. Christiania Taxi fikk kontrakten på bekostning av Trønder-Taxi og lokale drosjesjåfører. Tilbudet har, mildt sagt, ikke fungert de første dagene, og nå forlanger foreldrene at det må ordnes opp. -Ungene våre har blitt prøvekaniner, sier de. Her svarer AtB på kritikken.
Les intervju med foreldrene her
Christiania Taxi er et Oslo-basert selskap, med løyver og avdelingskontor i Trondheim. De vant anbudsrundene, som gikk under offentlige anskaffelser og som følger et regelverk med satte kriterier. Lokale drosjer fikk ikke lenger kjøre skolebarna, og Selbyggen snakket med AtB i april. Da sa Harald Storrønning, direktør rutetilbud og infrastruktur i AtB følgende:
– Kontrakten har oppstart 01.08.21 og frem til oppstart vil det nå foregå oppstartforberedelser for å sikre at alle elever med rett på drosjeskyss får dette i tråd med vedtak og at foreldre og skole får god informasjon om tilbudet til den enkelte elev.
Etter alle problemene i Selbu tar vi en ny prat med direktør Storrønning om hvordan de har tenkt å løse dette.
– Hvilke kriterier satte dere til grunn i anbudsrunden? (Det ser ut til at pris veier mye høyere enn lokal kunnskap)
– Vi hadde 100% pris ved tildeling av kontrakt. Vi evaluerte ikke kvalitet, men har stilt krav til kvalitet i leveransen og vi stilte følgende krav til sjåføren om lokalkunnskap: «Sjåføren skal være godt kjent i Kjøreområdet, men alternative hjelpemidler kan benyttes. God planlegging, gode forberedelser og bruk av for eksempel GPS, oppkjøring av ruter, kartøvelser vil være tiltak for å bidra til god lokalkunnskap
– Hva har gått galt?
– Basert på statusmøter med CT (Christiania Taxi, journ.anm) så er det i hovedsak ruteplanlegging og gjennomføringen av turene som har sviktet. Tiltak her er at det er blitt satt inn mer tid til posisjonskjøring mellom turer. Turer sendes ut i bedre tid til sjåførene, økt tilkjøringstid før oppstart av turene. For lav kapasitet til å svare på tlf/epost ved avvik og spørsmål fra skoler og foreldre
– Hva gjør dere nå?
– Daglig telefonkontakt med CT og statusmøte med CT med egen aksjonsliste og gjennomgang av inn-rapporterte forhold avholdes onsdag og fredag inneværende uke.
– Hvilke tiltak og sanksjoner settes i gang?
– Tiltak er tett oppfølging. Sanksjoner vil være etter kontrakten og avvik gebyrlegges
– Ettersom Christiania Taxi holder til i Trondheim – har dere medregnet kjøretiden fra Trondheim til oppdraget når avgjørelsen ble tatt?
– Organisering av kjøringen er selskapets ansvar og turplanleggingen likeså. At selskapet ligger i Trondheim forhindrer ikke at lokale løyvehavere i Selbu eller Tydal kan knyttes til selskapet. AtB gjør selskapet i stand til å hente ut den enkelte elev reisebehov mellom hjem og skole. Selskapet må planlegge slik at elever samkjøres og er på plass til riktig tid og hentes til avtalt tid, og som sagt kan det se ut som tilkjøringstid før første tur og mellom turene har vært planlagt optimistisk.
– Noen foreldre sier at de aldri kommer til å stole på Christiania Taxi nok til å sende barna sine med dem. Vil AtB godkjenne at foreldre sender faktura for å hyre lokalt taxiselskap?
– Vi er nå i en oppstartsfase med ny operatør og må beklage det som elever og foreldre opplever, men AtB forventer at operatøren snarest mulig innfrir kontraktens krav til kvalitet og skal da ha betalt. Vi kan vanskelig betale for tjenesten to ganger – det vil være sløsing med offentlige midler.
– Før sommeren ble taxisjåførene av Selbu kommune tilbudt å komme og bli kjent i bygda, og svar fra dere var at dette ikke var nødvendig, og at det kommer til å gå bra. Kommentar?
– Oppkjøring av ruter var en del av selskapets oppstartforberedelser og AtB ber om at CT kontaktes.
– Ble det gjort noe for at sjåførene skulle bli kjent?
– Dette er et selskapsansvar og en del av kontraktens leveranse. Selskapet må kontaktes for å svare ut forholdet «Sjåføren skal være godt kjent i Kjøreområdet, men alternative hjelpemidler kan benyttes.»
– Har du antall avviksmeldinger fra Selbu og Tydal siden skolestart, samt i Værnesregionen og Trøndelag forøvrig?
– I de fire kommunene som CT kjører har vi 100 avvik på ca 165 elever de tre første dagene. I Trøndelag for øvrig er det et avvik på mellom 35 og 40 rapporterte forhold på drosje siden 16.08
* Selbyggen har forsøkt å kontakte Christiania Taxi, men de har ikke vært mulig å få tak i.