Nyheter

Mandag ble billettprisen for buss mellom Stjørdal og Selbu fordoblet som følge av takstsoneendring ved utvidelse av Miljøpakke-området. Dette mener ordfører Ole Morten Balstad er uholdbart, men fylkeskommunen sliter, både administrativt og politisk, med å finne en god kompensasjonsordning.

Bussreisende selbygger skal fortsatt straffes for byvekstavtalen

Publisert

I august i år vedtok Fylkesutvalget i Trøndelag Fylkeskommune nye takstsoner for buss og tog for å tilpasse den såkalte sone A til Miljøpakken. Det medførte at Stjørdal, som tidligere var i sone B sammen med Selbu, ble flyttet til sone A, og billettprisen mellom Selbu og Stjørdal ble fordoblet med virkning fra 4. oktober i år. Det var bred politisk enighet om at dette var urimelig, men da Hovedutvalg for Transport behandlet saken i forrige uke var det liten vilje til kompensasjon for Selbu.

Politikere fra de fleste partiene var enige om at vedtaket i Fylkesutvalget medførte urimelige konsekvenser for bussreisende til og fra Selbu i og med at billettprisen mellom Selbu og Stjørdal ble fordoblet. For Tydals del ville prisen etter alle solemerker øke med 50 prosent. Det gjelder fortsatt hvis du kjøper billett på bussen, men ikke om du bruker Mobillett-appen til AtB. I og med at Tydal og Meråker er plassert i samme sone regnes de kommunene som nabosone med Stjørdal, og det blir fortsatt en reise over to soner, i likhet med Selbu. Billetten mellom Tydal og Trondheim blir da faktisk billigere enn før, mens Selbu – Trondheim koster det samme som før.

Ny behandling i Hovedutvalg

Det ble da bestilt en ny utredning og det ble bestemt at det skulle fremmes ny sak. Selbyggen rettet i e-post 13. september en forespørsel om fremdriften i saken til hovedutvalgets leder Karin Bjørkøy (KrF). Denne forespørselen ble ikke besvart. Heller ikke en purring på svar ble besvart. I forrige uke behandlet Hovedutvalg for transport saken, og fylkesrådmannens innstilling gikk på at Hovedutvalget vil vurdere tiltaket utvidet sone A etter å ha mottatt tilleggsnotatet fra AtB i saken. I saksfremlegget skrev fylkesrådmannen blant annet:

– Det jobbes videre med å se på alternative løsninger for hvordan takstvegg mot Selbu kan løses. AtB har formidlet at det vil være utfordrende systemteknisk å håndtere ny takstvegg som oppstår mellom Stjørdal og Selbu. Dette gjelder både for mobilapper og på billettmaskin om bord i buss. Eksempel på alternative løsninger slik AtB ser det i dag, men som krever mer utredning mht økonomiske og tekniske konsekvenser:

Selbu inngår som en del av sone A. Medfører at reisende fra Tydal får billigere reise. Vil kreve økonomisk kompensasjon mellom Miljøpakkeområdet og Trøndelag fylkeskommune/AtB.

Forslag fra FrP nedstemt

I møtet onsdag og torsdag i forrige uke fremmet Tormod Overland fra FrP følgende forslag til nytt punkt 3 i vedtaket:

-For å unngå den urimelige belastningen til reisende i distriktene må takstvegger unngås. Det må derfor innføres en ordning der områdene som ligger utenfor sone A inngår som en del av sone A, teknisk. Det forventes at ordningen kan iverksettes innen 1 mnd. etter vedtaket om denne endringen. Vedtaket innebærer også en økonomisk avregning mellom Miljøpakken og Trøndelag fylkeskommune/AtB.

Dette forslaget fikk bare FrP og Pensjonistpartiets stemmer, og ble da nedstemt. Tilleggsnotatet fra AtB forelå og ble ettersendt til hovedutvalgets medlemmer før møtet. FrP’s forslag var i hovedsak likt med AtB’s forslag til avbøtende tiltak.

Hovedutvalgsleder Karin Bjørkøy (KrF) ble i en telefonsamtale spurt hvorfor det ikke ble vedtatt kompensasjon til reisende fra Selbu når de fleste partiene mente det måtte komme.

-Vi har bestilt en faglig utredning fra fylkesrådmannen. Om vi hadde fattet vedtak om å flytte grensen for sone A, så ville vi bare ha flyttet problemet videre, svarte Bjørkøy.

Da Selbyggen konfronterte henne med at det ikke ville skje da det var en grense mellom Selbu og Tydal fra før, ville hun se mer på saken før hun svarte.

-Må ha oversikt over økonomiske konsekvenser

Bjørkøy ringte tilbake en drøy time senere. Da var kommentaren:

-FrP’s forslag ville ha krevd en økonomisk avregning av ukjent størrelse og vi hadde ikke beløpet. Vi må ha oversikt over økonomiske konsekvenser for å fatte vedtak.

Men konsekvensen av å flytte Selbu inn i sone A er kjent. Det er i følge AtB i underkant av 10 000 reiser mellom Selbu og Stjørdal per år. Med en reduksjon på 40 kroner per billett vil det bety maksimum 400 000 i reduserte billettinntekter i året. I og med at en del av disse er barnebilletter, honnørbilletter og billetter med studentmoderasjon vil det endelige beløpet bli enda lavere, stemmer ikke det?

-Det betyr at vi går bort fra dagens takstsonemodell og det får konsekvenser også for andre deler av fylket, som Skaun og Orkland som ligger nærmere Trondheim enn Selbu. Byvekstavtalens penger kan ikke brukes utenfor Miljøpakkens område, svarte Bjørkøy.

-Forstår frustrasjonen

Selbyggen spurte hvorfor dette ikke var gjennomførbart for Selbu, da det kun er Selbu som blir rammet av fordobling av billettpris som følge av den soneendringen som allerede er vedtatt.

-Jeg forstår frustrasjonen, men dette er ikke gjennomførbart bare for Selbu. Det betyr at vi vil få henvendelser fra andre kommuner og da blir det en betydelig utgift, sier Bjørkøy.

Dårlig håndverk

Ordfører Ole Morten Balstad i Selbu er ikke fornøyd med vedtaket som hovedutvalget fattet.

-Det er hull i hodet at Selbu skal bli straffet på denne måten fordi Miljøpakken ble utvidet. Det er forståelig at billettprisen mellom Stjørdal og Malvik ble billigere, men det skal ikke gå ut over reisende fra Selbu. Selv om billettprisen er overkommelig for de fleste, så er det prinsippet som blir fullstendig feil. Med dagens teknologi burde det være mulig å lage en kompensasjonsordning på kort tid. Dette vitner om både dårlig administrativt og politisk håndverk, sier Balstad.

-Byvekstavtalen har gått fullstendig over styr

Lill Harriet Sandaune (FrP) er for tiden Neadalførets eneste representant i Fylkestinget. Hun var ikke med på hovedutvalgets behandling, men sitter i Fylkesutvalget. Hun hadde imidlertid forfall når de fattet sitt vedtak i august. Hun vil allikevel kommentere hovedutvalgets vedtak.

– FrP fremmet i forbindelse med behandlingen av saken et forslag i tråd med den informasjonen som AtB ga, om hvilken løsning som kan bidra til at man får fjernet takstveggene i soneinndelingen. Det er disse takstveggene som må unngås for at reisende i distriktene ikke skal få økte priser på sine kollektivreiser. AtB har derfor skissert en teknisk løsning på dette, men det krever altså et politisk flertall for at dette skal innføres.

   Dette er en sak som ikke gjelder så mange reisende, men er av stor betydning for de det gjelder i Selbu, Tydal og Meråker. Slik jeg ser det blir det rett og slett smålig at de andre partiene ikke ville støtte et forslag som i løpet av en måneds tid ville gitt en løsning i denne saken, og dermed unngått den urimelige tilleggsbelastningen som folk her i distriktet nå blir påført.

   Det var tilsynelatende stor vilje til å gjøre noe med denne saken da den ble tatt opp i Selbyggen tidligere i august. Men det var dessverre ingen vilje til handling fra AP, SP, SV, H, MdG eller KrF når vi nå hadde en mulighet til å ta tak i saken og få til en løsning. Dette er rett og slett trist, og viser også alt for tydelig at denne Byvekstavtalen er en håpløs innretning som har gått fullstendig over styr. 

   Saken som nå var til behandling er ikke rutet videre til hverken fylkesutvalg eller fylkesting, så det vil si at det vil være lite som skjer videre og at man nok håper at den bare skal glemmes uten flere protester. Dessverre er det innbyggerne her i Selbu, Tydal og Meråker som må betale prisen for dette, sier Sandaune.

Også SP måtte ha mer utredning

Da Selbyggen tok opp saken etter Fylkesutvalgets behandling av takstsoner i august svarte Ada Arnstad (SP):

– Det at det nå ligger an til å bli forskjellige takstsoner innad i arbeidsregionen vår er ikke heldig. Vi må sørge for at Meråker og Selbu blir samme takstsone som Stjørdal. Det kommer jeg og Senterpartiet til å arbeide for i tiden fremover!

Også hennes partifelle Kari Anita Furunes konkluderte med det samme:

-Jeg og Senterpartiet går nå inn i et viktig arbeid for at Meråker og Selbu skal inkluderes i samme takstsone som Stjørdal.

Vi spurte Steinar Aspli (SP) hvorfor de da stemte mot FrP’s forslag til løsning, om hvorfor de ikke kom med et alternativt forslag og om partiet fortsatt vil arbeide for en kompensasjon.

– Vi hadde forventninger til at AtB hadde et forslag til løsning på utfordringen med takstvegg i et område som felles bo og arbeidsområde som Selbu/Tydal er med Stjørdal. Som det går fram av saksdokumentene hadde ikke AtB innen møtet klart å komme opp med en gjennomførbar løsning og må derfor avvente til de kommer opp med et forslag til løsning.  Det var derfor helt uaktuelt å støtte Frp sitt forslag som vi ikke har noen utredning på at det er et forslag som er gjennomførbart, svarte Aspli.

Takstene må stå i forhold til reiseavstand

Rakel S. Trondal (SV) er nestleder i hovedutvalget, og også hun fikk spørsmål om hvorfor hun stemte mot FrP’s forslag, og om SV vil arbeide for at Selbu ikke skal få fordoblet billettpris.

– SV er enig i at det ikke er heldig at Selbu og Stjørdal har havnet i hver sin takstsone og ønsker å gjøre noe med dette. Vi ble ikke med på FrPs forslag i hovedutvalg da dette ikke var utredet eller klarert med AtB. Vi ønsker heller å behandle problematikken med denne takstveggen helhetlig da det ikke bare er i Selbu problemet oppstår. Vi avventer derfor at AtB kommer med en løsning på hvordan dette kan løses teknisk og praktisk. Vårt mål er at alle skal velge buss fremfor bil når det er mulig på sine jobb- og fritidsreiser. Da må så klart takstene stå i forhold til den avstanden folk skal reise, svarte Trondal.

-Forventer at vi finner en løsning på det som er urimelig

Pål Sæter Eiden (H) fikk også de samme spørsmålene som Trondal.

– I forbindelse med behandling av saken ble det lagt frem et notat.  Der ba rådmannen om mer tid til å vurdere uheldige konsekvenser av å utvide sonen til å gjelde alle Miljøpakkekommunene. Det er ikke bare i Selbu/Tydal det slår uheldig ut.  Vi har også spørsmål likt dette i Skaun. Høyre mente det var best å se dette under ett, og ikke gjøre vedtak uten skikkelig utredning. Vi er klar over problemstillingen, og lover å gjøre vårt for å finne en hensiktsmessig løsning, svarte Eiden.

-Nå er det bare Selbu som blir straffet med fordobling av billettprisen pga endring I sone A, med at Stjørdal ble med der. Ved å innlemme Selbu I sone A ville billettprisen til Stjørdal, vår regionshovedstad, ha blitt uendret i forhold til før. Det høres vel ikke urimelig ut? Det ville koste fylkeskommunen max 400 000 i året i tapte billettinntekter. Nå må Selbu subsidiere Miljøpakken. 

-Jeg ser det, utfordringen blir der grensen går. Jeg forventer vel at en finner en løsning på det som er urimelig.  Men det var som sagt flere problemstillinger som skulle vurderes, og jeg mente de burde tas samlet.  Antar vi får ny sak på neste møte, svarte Pål Sæter Eiden.

Og dette svarte Kristian Torve (AP) på samme spørsmålsstilling.

– Tidligere i høst ba vi om at AtB og fylkesdirektøren så på konsekvenser av utvidet Sone A, som resulterte i AtBs notat om saken. Underveis i møtet i forrige uke ble det klart for alle at her trenger AtB mer tid til å finne en god teknisk løsning for hvordan man skal hindre takstvegg mot Selbu. Derav vedtak i punkt 3: Hovedutvalget vil vurdere tiltaket utvidet sone A i henhold til tilleggsnotatet fra AtB i saken. Jeg er opptatt av at vi politikere får et forslag til løsning å ta stilling til, fremfor at vi ber andre om å finne en løsning som ikke nødvendigvis blir slik vi ønsker. Derfor jobber vi videre med saken for å komme fram til mål.

   I løpet av den siste uka har vi utvidet barnebilletten til fylte 20 år og utvidet Sone A fra Lundamo til Stjørdal. Det er viktig for å kutte utslipp og redusere antall bilturer i Miljøpakkeområdet. Ordfører Balstad har vært tydelig i takstsaken opp mot fylkeskommunen, og som vi har sagt tidligere så er ikke takstveggen mot Selbu noe vi ønsker. Tidligere var det 1300 soner i Trøndelag. Det ble også urettferdig, uoversiktlig og fordyrende, så vi reduserte antallet soner til seks. Det reduserte prisen betydelig for oss som bor i distriktet, og har fungert bra fram til nå. For å unngå en takstvegg mot Selbu har AtB eksempelvis foreslått at Selbu inngår som en del av sone A, som medfører at reisende fra Tydal også får billigere reise. Det krever mer tid til å finne gode tekniske løsninger, men jeg synes det er et godt forslag fra AtB.

   I forrige ukes møte i transportutvalget ba jeg om å få et tydelig svar på hvor lenge vi må vente på å få et forslag til løsning. Det kunne ikke fylkesdirektøren gi et konkret svar på, for hele AtBs tekniske løsning er basert på de seks sonene vi har i dag. Vi signaliserte i samme møte at vi er utålmodige sammen med innbyggere og ordfører i Selbu om å få på plass en løsning og kommer til å jobbe videre for det nå, svarte Torve.

-Bør evaluere soneinndelinga

Vi stilte spørsmål til MDG’s representant i hovedutvalget om hvorfor hun stemte mot FrP’s forslag, og om MDG også vil arbeide for god kollektivtrafikk utenfor Miljøpakken.

– Forslaget om å innlemme områdene utenfor sone A inn i sone A, flytter problemet videre. Så lenge vi har soner, må det gå grenser, hvor de utenfor betaler mer for å krysse grensa. Det var heller ikke spesifisert fra Frp hvem som skulle inn i sonen og hvem som ikke skulle det. Man kan stille spørsmål om det er rettferdig at Selbu skal være en del av sone A, men ikke for eksempel andre områder utenfor byvekstområdet, som Orkanger og omegn. Vi trenger en inndeling som oppleves rettferdig i hele fylket. Dersom vi skal flytte områdene utenfor byvekstområdet inn i sone A, bør vi gjøre en vurdering av alle områdene, ikke bare Selbu. Det bør blant annet vurderes om Selbu skal være i en egen sone nå som Stjørdal er i sone A, eller inngå i en annen sone. MDG vil ha en helhetlig evaluering av soneinndelinga, og kommer i tillegg til å jobbe for reduserte priser i hele fylket, svarte Norunn Krokeide.

Du svarer imidlertid ikke på om det er rettferdig at Selbu, som eneste kommune, skal straffes for at sone A ble utvidet. Å innlemme Selbu i sone A vil ikke flytte problemer videre. Tydal er eneste nabokommune og der er det sonegrense fra før.

-Det er uheldig at det blir høyere pris mellom Selbu og Stjørdal, men jeg står ved at det er mange områder som må vurderes inn i sone A om Selbu skal innlemmes. Og at man bør gjøre en større evaluering av soneinnndelinga, blant annet hvilken inndeling som er rettferdig for Selbu og Tydal, sa Krokeide.

Liten vilje til å se urettferdigheten

Denne spørsmålsrunden ga bare ett svar og det er at det må mer utredning til. Det er gjennomgående liten forståelse og vilje til å se det urettferdige i at en kommune får doblet billettprisen som følge av et annet vedtak. Nå får vi se om vi kommer et hakk videre når saken skal behandles på nytt 24. november.

Powered by Labrador CMS