Nyheter

Streikende bussjåfører tror folk skjønner hvorfor de streiker, og sier at de har fått rapporter om god stemning blant foreldre som leverer barn til skolene. Fra venstre: Svein Inge Eidem, Knut Georg Nervik, Johnny Lunden, Tore Mosleth, Bernt-Erik Skjetne, Per Tore Johnsen, Arne Svenkerud og Laila Eggen (foran).

– Arbeidsgiveren har skylda for streiken

Publisert Sist oppdatert

Utenfor Selbu busstasjon sitter bussjåførene streikevakt, og her har de planer om å sitte lenge. Mandag morgen ble yrkessjåfører i Trøndelag tatt ut i den opptrappende busstreiken, som rammer all rutetrafikk og skolebussforbindelsen i Selbu og Tydal.

– Det er ikke først og fremst kroner og øre vi streiker for, men ordlyden i serviceavtale vår som ble signert i 2007. Den skulle få lønna vår mer på linje med industriarbeideres, men siden da er det ikke foretatt videre lønnsjusteringer. Nå ligger vi omtrent 40 000 kroner bak industriarbeideren, og vi har heller ikke lønnsforhandlinger slik som industriarbeideren, sier Bernt-Erik Skjetne, leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF) Bilavdelingen. De representerer bussjåførene i Vy, som kjører skoleruten og lokalruten i Selbu og Tydal. NJF har gått sammen til streik med Fagforbundet, Fellesforeningen og Yrkesfagforbundet. Motparten er NHO Transport, som organiserer transportselskapene, som for eksempel AtB.

Har hatt 13 år på seg

Når Selbyggen møter Skjetne besøker han streikende bussjåfører fra Vy og Boreal som sitter på streikevakt utenfor Selbu skysstasjon. De kjører vanligvis buss for AtB, men har i dag rigget seg til med bålkaffe, smørbrød, lenestoler og ulltepper. Det ser trivelig ut, men bakteppet er alvorlig.

– Det er arbeidsgiveren som har skylden for streiken. De har hatt 13 år på seg til å gjøre noe med lønna vår. Nå har vi fått tilbud om å gå opp 2,50 kroner per time fra 1. april, 1 krone fra 1. september og 3 kroner fra april neste år. Det er altfor lite og helt utelukket, sier Skjetne. Lønnsforhandlingene skulle vært gjort i vår, men grunnet korona ble denne utsatt til i høst.

– Vi jobber også for å få på plass nok tid på endeholdeplassene, så sjåførene har mulighet til eksempelvis å rekke et toalettbesøk på endestasjonene. Slik er det ikke i dag, og det er ikke unormalt at man må vente i fire timer. Arbeidsgiver tenker penger, og rutene er lagt veldig tette. Overtid starter først 10 minutt over normaltid, og vi jobber nesten alltid disse 10 minuttene uten å få betalt for det. Dette vil vi gjøre noe med, ser Skjetlein.

Streikerne markerer første streikedag med nykokt bålkaffe og karbonadesmørbrød utenfor Selbu Skysstasjon.

Skylder på covid-19

Koronapandemien kompliserer bildet for de som streiker. Det er viktig at helsepersonell kommer seg på jobb og at pasienter kommer seg til sykehus. Hvis Statens helsetilsyn kommer til konklusjonen at busstreiken er fare for helse og liv kan regjeringa vedta tvungen lønnsnemnd, og dermed avlyse den lovlige streiken.

– Etter 12. mars ble bussjåfører angitt som en samfunnskritisk yrkesgruppe. Da jublet vi. Men baksiden av medaljen er at streiken øker fare for liv og helse, og at det blir lettere å kreve tvungen lønnsnemnd da vi er en så viktig arbeidsgruppe, sier lederen i NJF Bilavdelingen.

– Vi synes at arbeidsgivere skylder på covid-19. Alle busselskap har fått refundert alle tapte inntekter til august, og til og med har noen busselskap gått med overskudd. Likevel kan de ikke gi lønnsøkning. Dette synes vi er merkelig når lederen i Vy buss gikk opp 12 % i lønn og fikk en bonus på 330 000 kroner, som nesten tilsvarer en årslønn for en sjåfør, sier en oppgitt fagforeningsleder.

– Forhandlingene går veldig steilt, og vi er innstilt til å holde på til «the bitter end», avslutter leder for NJF, fagforbundet til sjåførene på lokalbussen i Selbu og Tydal.

Powered by Labrador CMS