Nyheter

Arnt Otnes, leder i styringsgruppa, og Mikal Langseth, styreleder i Selbu HMS, vil gi alle medlemsbedriftene i Selbu HMS et godt tilbud innen lederutvikling, spesielt rettet mot personalledelse og HMS.

Unikt tilbud om lederutvikling i bedrifter

Publisert

Selbu HMS blir avviklet. Nå vil styret gi kapitalen tilbake til medlemsbedriftene i form av et gratis lederutviklingsprogram.

Selbu Bedriftshelsetjeneste ble etablert i 1983 av Selbu Næringsforening. Da ble det lovpålagt å ha bedriftshelsetjeneste for en del bransjer. Bedriftshelsetjenesten fungerte godt og hadde bra oppslutning. I 2014 mistet de Selbu og Tydal kommuner som kunder, som følge av innkjøpssamarbeidet i Værnesregionen. Det medførte at de ikke lenger hadde dekning for å opprettholde bemanningen. Samtidig ble det stilt større kompetansekrav.

-Vi måtte ta et valg for å sikre lokalt tilbud. Det ble til at Selbu Bedriftshelsetjeneste ble avviklet og det ble inngått avtale med HMS-senteret i Stjørdal. Samtidig ble Selbu Bedriftshelsetjeneste omdannet til Selbu HMS og fikk nytt formål. Selbu HMS kjøpte da 20 prosent av aksjene i HMS-senteret. To av de ansatte hadde da allerede jobbet deltid i HMS-senteret, så overgangen gikk smidig, sier Mikal Langseth, styreleder i Selbu HMS.

Friskgården kom inn

I 2019 gikk Friskgården inn på eiersiden med 40 prosent eierandel i HMS-senteret, og i 2021 kjøpte de ut de andre eierne. Friskgården HMS har en stor kundeportefølje i Selbu og Tydal, og nå har de også fått tilbake kommunene i Værnesregionen. De har også lokalt kontor i Neaporten i Selbu.

-Vi ser det ikke lenger formålstjenlig å opprettholde Selbu HMS. Det er opparbeidet noe kapital gjennom mange års drift og salg av aksjer. Denne tilhører medlemsbedriftene og vi ønsker å forvalte den på best mulig måte for næringslivet. Vi har diskutert med bedrifter om hvordan vi skal få mest mulig ut av midlene, og har landet på at vi skal tilby et lederutviklingsprogram for medlemsbedriftene. Det er mange ledere og mellomledere som er uten formell kompetanse. Mange har faglig kompetanse, men mangler lederkompetanse. Dette programmet vil også være egnet for ledere i små bedrifter, sier Langseth.

Arnt Otnes leder i styringsgruppe

-Personalledelse og styringsprosesser som styrker bedriftene, samt trepartssamarbeid med tillitsvalgte og verneombud vil stå sentralt i lederutviklingsprogrammet, og skal være med på å styrke bedriftene i hele dalføret, sier Arnt Otnes.

Otnes er leder for styringsgruppen for prosjektet, og har med seg Gunn Kari Holten fra Inntre Kjeldstad, Terje Negaard fra Selbusjøen Hotell & Gjestegård og Ingrid Selboe fra SelbuTrykk i gruppa.

-Vi er enige om viktigheten og håper så mange bedrifter som mulig ser det samme og melder seg på,  sier Otnes.

Vil styrke kompetansen i bedriftene

Det som skjer i mange bedrifter er at ansatte rykker opp internt til leder- eller mellomlederstillinger på faglig grunnlag. De mangler ofte formell lederutdannelse. Det samme gjelder for mange som starter eget firma og etter noen år sitter med flere ansatte.

-Vi har diskutert med Friskgården hvordan vi skal legge opp dette slik at det skal bli best mulig. I første omgang blir det èn dag med meningsutvekslinger og kompetansedelinger med fokus på det å være leder i dag, samt hvordan man kan prioritere, delegere og informere. Denne dagen skal gi bedriftene en smakebit på kursopplegget, og tanken videre er å  fordele det på flere bolker med ulike temaer over flere kursdager. Kurset skal være gratis for bedrifter som er medlemmer i Selbu HMS, sier Otnes.

-Vi har som mål at bedriftene skal sitte igjen med relevant kunnskap og økt kompetanse, legger han til.

Otnes antyder at det kan bli snakk om tre til fire kursdager, og at kurset vil bli ledet av Friskgården HMS.

-I løpet av første kursdag, som blir 16. mars på Selbusjøen Hotell og Gjestegård, skal vi gi et godt bilde av hva kurset skal handle om. Vi håper at det blir en del påmeldte, og at de ser at de sitter igjen med noe. Friskgården har bedriftshelsetjeneste i dalføret og de kjenner bedriftene godt. Det er for øvrig opp til hver enkelt bedrift hvem og hvor mange de vil melde på. Vi understreker også at alle tidligere medlemsbedrifter får samme tilbud. Dette er en bra og sjelden mulighet til å øke og spre kompetanse i bedriftene, og det uten kostnad. Det blir også en fin anledning til å utveksle erfaringer innen ledelsesarbeid i bedriftene. Det er greit å høre hvordan andre bedrifter agerer i spesielle situasjoner. Vi har stor tro på at dette skal bli bra, avslutter Arnt Otnes.

Powered by Labrador CMS