Nyheter

Ann Louise Waagan kan se tilbake på fire innholdsrike år som festivalsjef.

Gir seg som sjef for Tydalsfestivalen: – Det har vært intensivt og lærerikt

Publisert Sist oppdatert

Kulturstiftelsen Sylan & Sånn søker nå etter en ny daglig leder og festivalsjef. Nåværende sjef, Ann Louise Waagan, har bestemt seg for å gi stafettpinnen videre. Det synes styreleder Toralf Øverås er «leit, men forståelig».

– Først og fremst synes vi det er synd at hun slutter, men det er høyst forståelig, for det er en jobb og rolle som krever mye, sier Øverås til Selbyggen.

Øverås er full av lovord om arbeidet Waagan har lagt ned de siste fire årene.

– Hun har gjort en kjempebra jobb for festivalen. Hun er ryddig, strukturert og har stålkontroll på det meste. Hun har gjort en stor jobb med tanke på å lage en god organisasjon, med instrukser og planer. Hun har også gjort grep for å fornye festivalen, sier Øverås.

Han trekker blant annet frem etableringen av lavvocampen, skyttelbussen ved skisenteret og et bedre mattilbud som eksempler på dette.

Styreleder Toralf Øverås roser den avtroppende festivalsjefen.

– Stolt over det vi har fått til

Hovedpersonen selv mener at det er sunt for Tydalsfestivalen med et lederbytte nå.

– Da jeg gikk inn i jobben så jeg fire år frem i tid. Jeg tenker at dette er en stilling man ikke bør sitte for lenge i. Skal man beholde interessen blant publikum så må det skje nye ting og festivalen må hele tiden utvikle seg. Etter en stund er det lett å kjøre seg fast i ett spor, og nå kjenner jeg at jeg har gjort mitt og at jeg er stolt over det vi har fått til de siste årene. For den som har lyst finnes det fortsatt masse å jobbe videre med, og hvis jeg skulle ha fortsatt i jobben, hadde miljø, friluftsliv, infrastruktur og mer overnattingskapasitet vært fokusområdene mine, sier Waagan, som tiltrådte som festivalsjef på nyåret i 2019.

Den avtroppende festivalsjefen forteller til Selbyggen at de siste fire årene har vært innholdsrike, og ikke minst intensive.

– Jeg visste egentlig ikke helt hva jeg gikk til, og det har vært en intensiv og lærerik periode der jeg har fått bruke alle egenskapene mine. Jeg har hatt full tillit i styret og masse fleksibilitet, sier Waagan, som opprinnelig er fra Funäsdalen.

Festivalsjef under korona-pandemien

Da hun startet i jobben hadde hun ett mandat; å videreutvikle Tydalsfestivalen og andre kulturarrangementer.

– Jeg har fått jobbe kreativt. En festival er et stort puslespill med mange brikker og et stort spenn av arbeidsoppgaver. Jeg har fått tenke nytt og fått bruk for min økonomiske bakgrunn.

Hun legger til at andre kulturarrangementer ikke fikk så mye plass fordi koronaen kom ganske kort tid etter at hun startet i jobben. Det satte noen begrensninger.

– Men korona-tiden ble utnyttet godt og fokuset ble infrastrukturen på Stugguvollmoen, som fikk et godt løft under den tiden.

– Jeg var så lettet, tårene rant

Hun ser tilbake på en spennende og meningsfylt tid som daglig leder og festivalsjef.

– Det å skape opplevelser er utrolig kult! Samtidig er det jo også så mye mer, det handler om å skape ringvirkninger til næringslivet, bidra til lag og organisasjoner og få være en del av et apparat med mange frivillige. Tydalsfestivalen er viktig for lokalsamfunnet og det kjennes meningsfullt å bidra til utvikling!

– Hva er høydepunktet fra din tid som daglig leder?

– Jeg må nok nevne arrangementet «Sommerkonserter» i 2021. Det var et korona-arrangement som krevde masse innsats og som kjentes veldig skummelt fordi det var så mye uromomenter. Jeg var søvnløs og livredd for å gjøre feil, men ble motivert av folk i bransjen til å gjennomføre. Det var mange som stod uten jobb, mange som ikke hadde det greit og som fikk mindre inntekt. Mange kjente seg isolerte og hadde det dårlig psykisk og var ensomme. Lørdag morgen leste jeg Selbyggen, som hadde overskriften «Det var så godt å se ungdommen danse igjen». Det var en tvers igjennom positiv artikkel som beskrev gleden, musikken og viktigheten av å møtes. Det var en så stor lettelse, at tårene rant i store strømmer, og hjertet svømte i glede av å ha gjort noe bra, sier Waagan.

– Solid organisasjon

Fra høsten 2023 skal hun altså overlate roret til en ny daglig leder. Waagan har tro på at Tydalsfestivalen har en lys fremtid i møte.

– Dette er en solid organisasjon og det finnes masse lokal kompetanse. Stugudal og Stuggvollmoen er en perle av et naturområde, så kulissene kan ikke bli vakrere. Hun mener festivalen har funnet sin profil og at alt ligger til rette for at festivalen kan leve og utvikles i mange år fremover.

– Men man er avhengig av at folk kjøper festivalbilletter og setter av en helg i midten av juli. I tillegg er man avhengig av frivillige som bidrar under festivalen.

– Hva skal du gjøre nå da, Ann Louise?

– Jeg har fått jobb på Dora 3 i Trondheim, så jeg skal fortsette med å formidle kultur, og arrangere konserter og eventer.

I rute med årets festival

Waagan fungerer som sjef også under sommerens Tydalsfestival, men prosessen med å skaffe en erstatter er allerede i gang.

– Vi har startet prosessen og håper at vi får på plass en person som kan være med på gjennomføringen av årets festival, men hvis det ikke går, er det ingen krise, sier styreleder Øverås.

Han forteller et planleggingen for Tydalsfestivalen 2023 er i rute.

– Vi ligger veldig godt an, mye er klart og på plass. Programmet er klart, og campingen på arenaen er utsolgt. Lavvocampen begynner også å nærme seg å bli utsolgt, så vi er veldig godt i rute, sier Øverås.

Powered by Labrador CMS