Nyheter

Bussjåfører over hele fylket er i harnisk over de nye arbeidsturnusene de har fått tilbudt fra sin arbeidsgiver Vy Buss. For mange vi det bety store reduksjoner i stillingsandel og dermed tilsvarende reduksjon i lønn. Arkivfoto.

Bussjåfører får reduserte stillinger

Publisert

7. august settes det nye anbudet for regionbuss i Trøndelag i gang. I forrige uke fikk sjåførene presentert nye turnuser fra sin arbeidsgiver, Vy Buss. Veldig mange får redusert stillingsandel, deriblant begge sjåførene i Tydal.

Fagorganisasjonene reagerer sterkt på det sjåførene fikk presentert. Mange stasjoneringssteder er hardt rammet og sjåførene fortviler over at de må gå ned i stillingsandel og dermed tilsvarende ned i lønn. I Neadalføret er det de to sjåførene som er stasjonert i Tydal som blir hardest rammet. Der er det i dag en 100 prosent stilling og en 80 prosent stilling. Disse blir redusert til henholdsvis 68 og 49 prosent stillingsandel. Selv med så stor stillingsreduksjon skal de kjøre like mye som før.

-Vi kjører i hovedsak skoleruter og den kjøringen blir som før. I dag har vi betalt for en del oppgavetid, tid som brukes på andre oppgaver enn kjøring, som for eksempel vask og annet forefallende arbeid før og etter kjøring. Denne oppgavetiden er nå strøket, sier Tor Ole Rønning, som har kjørt buss i NSB Biltrafikk, Nettbuss og Vy i 21 år.

Lønna ned med 31 prosent

Tor Ole Rønning begynte som bussjåfør i 2000, og er nå fortvilt over at stillingsandelen, og dermed også lønna reduseres med 31 prosent. Allikevel blir sjåførene bundet opp til jobben i like stor grad som før. Skolerutene må kjøres morgen og ettermiddag som før.

-Vi fikk presentert disse nye turnusene og fikk da en frist på to uker til å søke turnus. Vi aksepterer ikke de nye turnusene og vil derfor ikke søke. Da får arbeidsgiveren heller plassere oss på turnus, sier Rønning.

Selbyggen har også forelagt spørsmålet overfor tillitsvalgte og får bekreftet at dette har slått hardt ut flere steder i fylket. Blant annet er stasjoneringssteder som Meldal, Kyrksæterøra, Orkanger, Hitra og Frøya hardt rammet. Flere sjåfører i Stjørdal har sluttet eller vurderer å slutte og tillitsvalgte mener det kan bli vanskelig å få tak i sjåfører med små stillingsandeler. Det er i alt fire fagforbund som organiserer bussjåfører, og alle jobber nå sammen og prøver å få en dialog med Vy Buss om turnusoppsettet.

Veldig trist

Sjåførene har tatt opp dette med sine tillitsmenn og fagforeningen, men har foreløpig ikke kommet noen vei.

-Vi må se dette an nå. Vi mener at arbeidsgiver ikke kan sette ned lønna vår uten videre. Vi mener at hvis stillingene skal reduseres, så må vi sies opp og ansettes på nytt. Vi mener at regelverket ikke blir fulgt her. Vi var ikke forespeilet noen endringer så dette kom plutselig. Nå er det straks sommerferie og når den er over er det nye anbudet i gang, så vi frykter at vi ikke får noen avklaring før ferien. Det var ikke dette vi ville. Jeg har holdt på med dette i over 20 år og min kollega i Tydal har kjørt i 16 år og vi har vært lojale mot vår arbeidsgiver hele tiden, og så får vi dette i fanget. Det er veldig trist, avslutter bussjåfør Tor Ole Rønning.

Vy vil følge boka

-I utgangspunktet prøver vi å bygge så mange heltidsstillinger som mulig. Når det er endring i vårt oppdrag så må vi tilpasse bemanningen ut fra oppdraget. Sjåfører som kommer fra andre selskaper gjennom virksomhetsoverdragelse skal begynne hos oss i samme stillingsprosent som de har hatt. Hvis det er snakk om endringer så vil vi gå i dialog med tillitsvalgte og forhandle om det. Det samme gjelder for våre tidligere ansatte når oppdraget endrer seg. De skal også begynne i samme stillingsprosent som før. Vi vil ha dialog utover høsten og det vil bli drøftinger om endringer av stillingsandeler. De som får endret stillingsandel vil få en endringsoppsigelse for så å bli ansatt på nytt i ny stilling. Vi vil gjøre dette etter boka, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vy Buss.

-Vi vil følge boka, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vy Buss.
Powered by Labrador CMS