Nyheter
«Og de som går videre er Bell skole!»
Dette annonserte juryen i Skoglekene, til full jubel fra 5. trinn, som fulgte livesendingen på storskjerm i klasserommet. 5. trinnet har nemlig utkonkurrert 167 andre skoleklasser og skal til Elverum for den store finalen i Skoglekene.
– Vi fikk ikke med oss de andre som kom til finalen for vi ble lest opp tidlig. Da var det livlig i klasserommet, ler Linda Lynum, som er en av kontaktlærerne.
Det var hun som meldte på 5. trinn ved Bell skole til Skoglekene, som er en konkurranse for landets 5. klassinger, og et samarbeid mellom Skogkurs, Skogselskapet, Norsk Skogmuseum og Hamar Naturskole. Formålet er å motivere elevene til å bruke nærskogen i undervisningen, øke kunnskapen om skog og skape fysisk aktivitet i skolehverdagen.
– Hva var det som gjorde at du meldte de på?
– Det så ut som et interessant prosjekt som går over flere fag. Vi bruker flere deler av lærerplanen i prosjektet, og er innom fag som både naturfag, samfunnsfag, matematikk, kunst og håndverk, norsk og kroppsøving, sier kontaktlæreren.
– Også er det kjekt for elevene å ha et mål å jobbe mot. De gjør en bra innsats, legger hun til.
Fra 178 til 12
Skoglekene er delt inn i to runder samt en finale. De to innledende rundene foregår i nærskogen til skolene, og klassene velger seg oppgaver som skulle sendes inn til bedømming. Oppgavene handlet om nærskogen og artene som lever der, og hvilken betydning skogen har for mennesket. Hele 178 klasser var påmeldt konkurransen. Etter første runde var Bell en av 104. Etter andre runde sto det bare 12 klasser igjen som skal til en nasjonal finale på Norsk Skogmuseum på Elverum. Dermed har 5. trinnet ved Bell skole danket ut 167 andre skoleklasser. Steinerskolen i Trøndelag er den eneste andre trønderske skolen som er med videre til finalen.
Aktivitetsløype for 1. trinn
Oppgaven de valgte for runde to var bærekraftig friluftsliv. Her laget de en aktivitetsløype i skogen til 1. trinnet ved Bell, som de er fadder for. Men også barnehagen og 2.-4. trinn fikk mulighet til å bruke den. Det var mye planlegging, og klassen ble delt i flere grupper. Kartgruppa tegnet et kart over området, noe som krevde en del forberedelser. De tegnet inn postene, som hele klassen var med på å velge ut.
– Aktivitetsløypa gikk ut på at 1. trinnet løste oppgaver om naturen. Hvilken bæsj lå der, hvilke fotspor er det? Vi laga en næringskjede med mus, rev, planter, sol og innsekter. Sola lyser på planter, så spiser insekter planten. Musa spiser innsekt og reven musa. Hva skjer med reven hvis mennesker forurenser naturen slik at de blir mindre innsekt? forklarer elevene ved 5. trinnet. De forteller at aktivitetene de lagde gikk på plante- og dyremangfold i naturen, gode naturopplevelser, forurensning og spiselige planter. På en av postene skulle 1. trinnet være stille og lytte i ett minutt. Hvilke lyder hørte de? Dretter skulle de sette en ring rundt hva som var naturlyder og hva som var lyder laget av maskiner og mennesker. På en annen post hadde 5. trinnet laget en karusell av tau og pinner som de hadde saget til selv.
– For en flott besvarelse
I tillegg til aktivitetsløypa laget klassen en film. I filmen forteller de om Selbu, bruk av uteskole i undervisningen og om prosjektet. De viser bilder og videosnutter av selve gjennomføringen av aktivitetsløypa, og her har de lagt på en rocka versjon av Selbusongen som 5. trinnet står bak. Filmen ble sendt inn til juryen, og dermed var de i finalen.
– Først av alt gratulerer med et godt gjennomført prosjekt. Du verden for en flott besvarelse, skriver juryen, og begrunner finaleplassen med følgende:
– Dere har laget en god film hvor vi får en grundig innføring i planleggingen, gjennomføringen og bruken av aktivitetsløypa.
– Dere behersker alle de grunnleggende ferdigheten veldig godt. Her ser vi gode tegning, tydelig håndskrift, god muntlige framstillingsemne, og bruk av digitalt verktøy som i god kombinasjon blir til en flott film om aktivitetsløypa.
– Dere leverer også et veldig fint kart.
Ønsker sponsorer
Når Selbyggen møter 5.klasseelevene, er de godt i gang med å forberede seg til finalen. De har syklet til Granlund ved Øverbygda barnehage, og holder på å sage til staver som skal bli til en hengebru. Dette er en av oppgavene de kan få i finalen. Klassen består av 24 elever, men bare fire kan representere skolen i finalen. Klassekontakten forteller at de ikke enda har bestemt hvem som skal representere skolen i finalen, og at elevene skal få vite det før den 30. mai. Derimot, etter å ha hatt møter med foreldre og foresatte, har de bestemt seg for at hele klassen skal bli med til Elverum.
– Vi er ikke i mål med det økonomiske, men regner med vi skal få det til. Foreldre er positive og bidrar i arbeidet med sponsorer og skal starte en spleis. Elevene foreslo på eget initiativ å samle flasker og bokser for å få inn penger. I tillegg ønsker vi flere sponsorer og vi mangler svar eller sum fra noen. Så vi arbeider ut ifra at vi skal få det til, avslutter klassekontakt Linda Lynum.
Finalen er 8. juni og vinnerklassen mottar «Den gyldne kongle», i tillegg til en pengepremie på 5000 kroner. Også 2. og 3. plass får en pengepremie.