Positiv start for nyopprettet team: – Vi ser at det fungerer

Staten anbefaler norske skoler å opprette miljøteam for sikre et trygt og inkluderende skolemiljø, ved å forebygge mobbing, utenforskap og sosiale utfordringer. Selbu kommune fikk nei da de via den nasjonale støtteordningen søkte om tilskudd til opprettelsen av et slikt team på Selbu ungdomsskole. Til tross for avslag valgte kommunen å etablere teamet. Det er rektor Elin Skrødal glad for.

Kristine Olsen, Elin Skrødal og Tina Mjåland Mathisen forteller at miljøteamet samarbeider godt. Eva Dahlø Fossan og Tove Storhaug var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Øyvind Skogmo Hansen
Publisert

Bakgrunnen for etableringen av miljøteamet var blant annet resultatene fra elevundersøkelsen, der flere elever rapporterte om mobbing og utfordringer knyttet til skolemiljøet. Men det var allerede før undersøkelsen observert et økende behov for å jobbe mer systematisk med sosiale utfordringer og relasjoner mellom elevene.

– Vi så at det var nødvendig å styrke arbeidet med sosial kompetanse og fellesskap i elevgruppene. Da elevundersøkelsen kom og bekreftet utfordringene, fikk vi også drahjelp fra skoleeier og politikere, forteller rektor Elin Skrødal.

Tenker helhetlig

Miljøteamet består i dag av miljøveileder Tina Mjåland Mathisen, sosialrådgiver Eva Dahlø Fossan, helsesykepleier Kristine Olsen, rektor Elin Skrødal og SLT-koordinator Tove Storhaug. I oppstartsfasen bidro også rådgiver i oppvekstsektoren i Selbu kommune, Ingfrid Svendgård.

– Det ungdommene opplever på fritida og skolen henger jo sammen. Derfor er det viktig å tenke helhetlig og ha flere perspektiv og ulik kompetanse inn i arbeidet, sier miljøveileder Tina Mjåland.

En åpen dør

Teamet har månedlige møter og samarbeider tett i det daglige. Miljøveileder og sosialrådgiver er til stede på skolen hver dag og har tett kontakt med elevene på alle trinn. Helsesykepleier Kristine Olsen har også en viktig rolle, selv om hun ikke er fysisk til stede på skolen hver dag.

– Det handler om å være tilgjengelig. At vi har et åpent rom og at elevene vet at det alltid er noen som ser dem og kan lytte, sier Mjåland og Olsen.

Miljøteamet jobber både med enkeltelever og grupper. Noen ganger handler det om å følge opp elever over tid, andre ganger om å styrke klassemiljøet eller sette inn tiltak i grupper der det har oppstått konflikter eller utestenging.

– Vi skal være synlige og fange opp det som skjer. Vi har rom til å trø til der det er behov, sier Skrødal.

Selbu ungdomsskole. Foto: arkivbilde

Konkrete resultater

Blant de mest målbare resultatene teamet har oppnådd, er at samtlige saker fra den ikke-anonyme elevundersøkelsen er fulgt opp og avsluttet. I tillegg har miljøteamet etablert faste jente- og guttegrupper på 8. trinn for å forebygge klikkdannelser og styrke sosiale ferdigheter.

– Vi vet at relasjoner er avgjørende i denne alderen. Gjennom gruppene får elevene verktøy til å håndtere konflikter og ta ansvar i fellesskapet, sier Mjåland Mathisen.

Lærerne ved skolen gir også uttrykk for at miljøteamet er et viktig supplement.

– De får litt bedre tid til å være lærere. De skal selvfølgelig jobbe med saker knyttet til skolemiljø og trivsel de også, men nå får de enda mer tid til å jobbe med fag. Lærerne er veldig fornøyde med jobben som gjøres i miljøteamet, sier rektoren.

Foto: Øyvind Skogmo Hansen

Forskjellige briller

En styrke ved miljøteamet er at medlemmene representerer ulik fagkompetanse – skolehelsetjeneste, rådgivning, forebyggende arbeid og skoleledelse.

– Vi ser elevene med forskjellige briller, og det gjør at vi kan utfylle hverandre, sier Mjåland Mathisen.

Rektoren istemmer:

– Med lærerbriller tenker man gjerne «elever», mens miljøteamet tenker hele mennesket. Det har vi alle godt av.

Selv om teamet har oppnådd mye, er det også utfordringer – blant annet knyttet til ulike taushetsplikt-lovverk for helse og skole. Men med samtykke fra elevene og gode rutiner, er det mulig å finne løsninger som ivaretar både personvern og samarbeid mellom personene i teamet.

Ønsker videreføring 

Ved Selbu ungdomsskole er det i dag 135 elever, og med et miljøteam i ryggen mener rektoren at skolen står bedre rustet til å møte både små og store utfordringer. Hun er derfor tydelig på at hun ønsker at miljøteamet videreføres.

– Ja, det har jeg veldig lyst til. Vi ser at det gir effekt. Elevene bruker tilbudet, lærerne opplever støtte, og vi ser bedre resultater. Det er en investering i et trygt og inkluderende læringsmiljø.

Rådgiver Ingfrid Svendgård i oppvekstsektoren er enig. 

– Miljøteamet er allerede blitt en viktig ressurs og veileder for resten av kollegiet, og vi er i jevnlig dialog med skolen for å løse eventuelle utfordringer og hindringer som oppstår, slik at de kan videreutvikle arbeidet sitt til det beste for elevene og skolemiljøet, sier Svendgård. 

Powered by Labrador CMS