Person utga seg for å være banksjefen – svindlet kunde for større beløp
Administrerende banksjef i Selbu Sparebank, Espen Eriksen, ble nylig utsatt for identitetstyveri da en person utga seg for å være ham i en flere timer lang samtale med en kunde. Samtalen endte med at kunden ble svindlet for et større beløp. Banken ser svært alvorlig på saken.
– At våre kunder blir svindlet er ille nok, men jeg synes det er ekstra ille når de bruker oss ansatte for å gjøre det. Jeg kjenner ordentlig på dette – det er rett og slett ubehagelig. Det er skremmende at vi har kommet dit i samfunnet at svindlerne er såpass avansert at de misbruker navn på den måten, sier Eriksen til Selbyggen.
Snakket trøndersk
Bakteppet for uttalelsen er en hendelse som skjedde forrige uke. En kunde i Selbu Sparebank ble først oppringt av noen som utga seg for å være fra politiet. Personen ga beskjed om at kundens bankkonto var i ferd med å bli svindlet for penger, og satte deretter kunden over til det som angivelig skulle være banksjef Espen Eriksen.
Det var slett ikke Eriksen i andre enden av røret, men det visste ikke kunden. At «banksjefen» snakket trøndersk, gjorde det heller ikke enklere.
– Kunden fikk av denne personen beskjed om at svindlerne oftest går etter sparekontoen, og at vedkommende derfor måtte tømme sparekontoen og overføre pengene til en sikker konto i en annen bank, sier leder for dagligbank i Selbu Sparebank, Lars Aas, og fortsetter:
– «Banksjefen» sa deretter at kunden ikke må oppgi BankID-passordet til ham. Dette er jo noe vi også forteller våre kunder, så dette var en meget utspekulert svindel. Svindleren gjorde alt for å skape tillit gjennom en telefonsamtale som vare i fire-fem timer, sier Aas.
Møtte opp på politistasjonen
Etter at beløpet var overført til svindleren, fikk kunden beskjed om å besøke politistasjonen påfølgende dag. Det var visstnok bestilt en time der, slik at saken kunne følges opp.
Men da kunden troppet opp der, ble det raskt klart at denne timen aldri var bestilt. Politiet anbefalte dermed kunden å ta kontakt med banken.
Da kunden gjorde det, gikk alarmen i Selbu Sparebank.
– I utgangspunktet er det jo ikke unaturlig at noen overfører et pengebeløp fra kontoen sin til en annen, men da vi fikk høre om telefonsamtalen – der kunden visstnok skal ha snakket med banksjefen – skjønte vi at dette var snakk om svindel, sier Aas.
Flere forsøkt svindlet med samme metode
Han forteller at det er flere kunder som har blitt forsøkt utsatt for samme svindelmetode.
– Vi vet bare om de som har varslet oss. Vi regner med at det er flere som er utsatt for det samme, men som ikke har varslet.
Aas oppfordrer alle til å varsle banken, men også å anmelde alle svindelforsøk – uansett beløp og type svindel.
– Det blir vanskelig for politiet å etterforske hvis de ikke får inn noen tips eller anmeldelser, sier Aas
– Hva har dere gjort etter at dere ble kjent med denne konkrete saken?
– Vi sendte ut en SMS til alle kundene i den aktuelle målgruppa samme kveld. Der informerte vi om at det nå er økt svindeltrafikk. I dette tilfellet gikk svindlerne etter eldre, men det er viktig å understreke at alle kan bli utsatt for dette. Når det gjelder netthandel er det for eksempel flest under 30 år som blir svindlet.
– Trigger noen reflekser
Å bli utsatt for svindel kan være et tabubelagt tema.
– Det kan være vanskelig å snakke om. Du føler deg ikke sånn kjempehøy i hatten etter noe slikt. Men det er svært viktig å ta kontakt, sier Aas.
Han understreker at banken aldri vil ringe å si at noe haster.
– For svindlerne haster det ofte, og når de gir kundene inntrykk av at pengene deres er i ferd med å forsvinne, trigger det noen reflekser i kroppen. Da tenker man ikke nødvendigvis helt klart, sier Aas og legger til:
– Er du i tvil, så legg på. Ring heller nummeret vårt og spør om samtalen var reell. Ring heller én gang for mye, enn én gang for lite.
– Vondt å se
Banksjef Espen Eriksen – den ekte Espen Eriksen – avslutter med å si følgende.
– Det er vondt å se at den tilliten vi har bygd opp over så lang tid, blir forsøkt utfordret av slike ting. Det er en forferdelig sak, og noe vi tar på høyeste alvor.