Kultur
Lite instrument ga stor musikk
Det var utelukkende rosende ord å høre om hele opplegget i forbindelse med Norsk Munnspillforums seminar på folkehøgskolen fra torsdag til søndag i forrige uke. Lørdag var det konsert i Selbu kirke.
All rosen ble først og fremst formidlet av munnspillets fremste mester her til lands, Sigmund Groven, under munnspillforumets konsert i Selbu kirke lørdag ettermiddag. Han ledet hele konserten på en fremragende og naturlig måte der publikum fikk en følelse av at han henvendte seg til hver enkelt av dem.
Uforbeholden ros
Groven ga uforbeholden ros til John Rolseth og Jan Krogstad som har stått ansvarlig for hele seminaropplegget lokalt, han roste kirkerommet med den fantastisk gode akustikken, og dessuten det utmerkede kirkeorgelet. Og han roste også Bjørn Sigmund Stokke for glimrende lydproduksjon under konserten. At all rosen var velfortjent, hersket det ingen tvil om verken hos musikerne eller publikum.
Fra Brudeslått fra Selbu til Vårsøg
Munnspillet er et lite instrument. Men du verden så stor musikk som kan skapes på den lille, kromatiske spilledåsen som ikke er større enn at den kan puttes i lomma. Fra konserten åpnet med Brudeslått fra Selbu, med alle seminardeltakerne, arrangert og ledet av haltdalingen Tore Reppe, som en gang ble kåret til verdensmester på munnspill, og som nå er organist i Alvdal, og til Groven avsluttet med Vårsøg, fikk vi oppleve de varme tonene som mesterne kan trylle fram på munnspillet.
Munnspill, trekkspill, piano og kirkeorgel
Her var flere brudemarsjer, både verdslige og religiøse toner fra folkemusikken, og klassisk musikk som er komponert for munnspill spesielt. Og det slo oss igjen og igjen i hvilken grad det lille instrumentet kan fylle det store kirkerommet med stor musikk. Det gjorde også Øyvind Farmen med sitt trekkspill i «Hannahs lykkelige dag», som han komponerte til sin datter, og som var inspirert av nettopp Sigmund Groven. Nevnes må også at munnspillerne hadde med seg den fremragende pianisten og organisten Ådne Svalastog som også i høyeste grad var med og løfta konserten til de store høyder.
Telemarking med verdensry
En gjennomført, flott konsert var det som et ganske stort publikum fikk oppleve i Selbu kirke lørdag ettermiddag. Men ikke til forkleinelse for noen må vi likevel framheve Sigmund Groven, telemarkingen som har vært elev hos verdenskjente Tommy Reilly, og som har nådd verdensry selv også. Når Groven spilte opp, for eksempel i en bulgarsk bryllupsdans, eller i den velkjente Brudemarsj frå Seljord, så var det som om musikken nådde en annen og høyere dimensjon. Og det var igjen ubegripelig at et så lite instrument kan lage så vakre og sterke toner, samtidig som det vare og varme i musikken kunne bevares på en slik måte.