Garbergselva:
Kommunen sendte inn feil høringsuttalelse til NVE:
– Her har det skjedd en glipp
To måneder etter at høringsuttalelsen hadde blitt sendt inn til NVE, oppdaget opposisjonen at det var noe som ikke stemte. Nå legger kommunen seg flat.
I vår åpnet NVE for å ta i mot høringsinnspill til den planlagte utredninga knyttet til Clemens Krafts planer om kraftverkutbygging i Garbergselva.
I forkant av fristen hadde formannskapet diskutert hva kommunens uttalelse skulle inneholde. Den endelige uttalelsen ble senere vedtatt av kommunestyret.
Den inneholdt flere endringer sammenlignet med vedtaket i formannskapet. Senterpartiet hadde fått med flere punkter de ønsket utredet.
I vedtaket ble det også lagt til en protokolltilførsel fra Selbu SV.
Men ingen av de vedtatte endringene ble en del av den endelige høringsuttalelsen som ble sendt inn til NVE.
– Skal ikke være slik
Ordfører Lars Sletne (Ap) er er klar i sin tale.
– Vi skal stole på det administrasjonen gjør, og det skal ikke være slik at politikerne skal være nødt til å kontrollere at det er de riktige vedtakene som sendes inn. Det skal være en selvfølge at det er riktig, og det tror jeg administrasjonen selv også mener. Men her har det skjedd en glipp, sier Sletne.
Skjerper rutinene
Selbyggen har spurt kommunedirektør Geir Håvard Mebust om hvordan dette kunne skje.
– Det som har skjedd er en saksbehandlingsfeil knyttet til oversendelse av dokumenter, noe vi også har redegjort for tidligere. Slike feil skal ikke skje, og det tar jeg som kommunedirektør ansvar for.
Mebust forteller at kommunestyret har fått en beklagelse.
– Viktig at NVE og Clemens Kraft får disse signalene
Gruppeleder i Selbu Senterparti, Thomas Engan, forklarer overfor Selbyggen hvorfor det var viktig for partiet å få med de ekstra punktene i høringsuttalelsen.
– Vi prøver å påpeke viktigheten overfor NVE og utbyggerne det med lokal utnyttelse av energi. NVE mener dette i utgangspunktet ikke har noe i en konsekvensutredning å gjøre, men for oss i Selbu-samfunnet er det viktig å se på muligheten til å få mer penger inn til kommunen og i tillegg skaffe mer strøm til næringsutvikling, sier Engan og fortsetter:
– Skal vi først avgi areal og natur for å sikre at storsamfunnet får tilgang på fornybar energi, så må vi som vertskommune ha noe tilbake også. På Stokkfjellet vil ni nye turbiner gi 10 millioner ekstra i inntekter, mens en utbygging av Garbergselva vil gi kanskje bare en til to millioner. Vi tenker det i utgangspunktet er lite penger i forhold til det inngrepet som gjøres om det blir kraftutbygging der.
Det er dette som er årsaken til at Sp ville ha inn disse momentene i den vedtatte høringsuttalelsen.
– Og det er selvfølgelig da viktig at NVE og Clemens Kraft får oversendt den korrekte høringsuttalelsen fra kommunen.
– Ingen vonde hensikter
Varaordfører Elin Wiggen Dahl (H) sier det er leit at feilen har skjedd, men:
– Det er bra vi har folk som følger ekstra godt med og fanger det opp. Alle ønsker kun det beste for Selbus innbyggere, og det ligger ingen vonde hensikter bak dette. Feil kan skje, sier Wiggen Dahl.
– Forstår ikke hvordan dette kan ha skjedd
Åsmund Sjøberg (SV) er hakket mer kritisk.
– For demokratiets del er det utfordrende at vi ikke kan stole på at et vedtak et flertall i kommunestyret fatter, faktisk er det vedtaket som sendes inn til overordnede myndigheter. Jeg har aldri opplevd at det har skjedd før, sier Sjøberg.
Han erkjenner at feil kan forekomme, men mener saken tyder på at kommunen ikke har nødvendige kontrollrutiner for å fange opp slike ting.
– Hva som egentlig har foregått her forstår jeg ikke. Jeg forstår heller ikke hvordan de kan ha klippet vekk protokolltilførselen fra SV. Hvis det hadde vært så enkelt at de hadde byttet ut vedtaket med det fra formannskapet, skulle protokolltilførselen vært med, for den stod også i vedtaket fra formannskapet.
– Så undres jeg også over at høringsinnspillet ikke er skrevet på kommunens brevhode, ikke er signert, ikke har noe saksnummer eller journalnummer, og ingen formell informasjon om kommunens behandling av saken.
– Ikke krav om slike tilførsler
Kommunedirektør Geir Håvard Mebust svarer:
– En protokolltilførsel er ikke en del av det vedtaket kommunen avgir i en høringssak, men et uttrykk for mindretallets syn i den politiske behandlingen. Høringsinnspillet skal gjengi det vedtaket kommunestyret har fattet, mens protokolltilførsler er en del av møteprotokollen og uttrykker mindretallets syn. Det er derfor ikke krav om at slike tilførsler følger selve høringsuttalelsen. Hvis kommunestyret ønsker å synliggjøre politisk uenighet i høringsuttalelser kan de stemme over om en protokoll skal være med eller ikke i selve høringssvaret.
Når det gjelder Sjøbergs påstander om manglende kontrollrutiner sier kommunedirektøren følgende:
– Kommunen har etablerte rutiner for saksbehandling og kvalitetssikring, der blant annet alle saker som skal til politisk behandling skal gjennom godkjenning på flere nivå og forankres administrativt før de legges fram. Likevel viser denne saken at feil kan gjøres og vi vil derfor gjennomgå rutinene på dette området.
Mebust presiserer at høringsuttalelser kan oversendes på ulike måter, men det er viktig at alle høringsinnspill sendes som formelle brev med signatur og brevhode.
Clemens Kraft vil hensynta innspill
Kommunedirektøren understreker at det er viktig både for administrasjon og de folkevalgte at det de tverrpolitisk har blitt enige om, også blir kjent i bygda.
Kommunen har i ettertid av glippen sendt inn riktig versjon til både NVE og Clemens Kraft.
– Nå har ikke NVE muligheter til å endre på utredningsprogrammet, men Clemens Kraft har bekreftet at innspillene vil hensyntas i deres videre konsekvensutredning.
Dette bekrefter utbyggingssjef Mattias Kullberg overfor Selbyggen.
– Det er uproblematisk for oss å gjøre det. Det er i vår interesse også at konsekvensutredningen belyser mest mulig, inkludert lokal energiutnyttelse, sier Kullberg.