Landbruks- og matminister Geir Pollestad sammen med Eivind Aune fra Jentene på Tunet. Foto: Regjeringen

Jentene på Tunet deltar i Innovasjon Norge-satsing

Innovasjon Norge lanserte i år et skaleringsprogram for landbruksbedrifter med vekstpotensial. Tilbudet er et kompetansetilbud for å hjelpe norske bedrifter med å nå målene sine. Blant deltakerne er Jentene på Tunet fra Selbu. 

Innovasjon Norge lanserte i år et skaleringsprogram for landbruksbedrifter med vekstpotensial. Tilbudet er et kompetansetilbud for å hjelpe norske bedrifter med å nå målene sine.

Regjeringen har satt et mål om å øke omsetningen av lokalmat og drikke til 25 milliarder kroner innen 2035. På Internationale Grüne Woche (IGW) i januar lanserte Innovasjon Norge et skaleringsprogram for landbruk.

– Innsatsen som er lagt ned for norsk lokalmat og drikke over flere år har vært en suksess. Disse bedriftene er gode eksempler på produsenter som bidrar til å sikre koblingen mellom råvareproduksjon og ferdig produkt. Økt produksjon av lokalmat vil bidra til å styrke selvforsyningen i Norge, sier landbruks- og matminister Geir Pollestad.

Vekstambisjoner

Skaleringsprogrammet gjelder for lokalmatbedrifter med 5 millioner kroner i omsetning, og som har ambisjon om 50 prosent vekst innen 3 år. Programmet passer både for de med nasjonale og de med internasjonale vekstambisjoner. Det varer i tre til fem måneder og inkluderer både én-til-én-møter med rådgivere og fellessamlinger. I slutten av november fant den siste fellessamlingen for de deltakende bedriftene sted.

De har nå kommet godt i gang med å realisere vekstambisjonene sine, som både dreier seg om eksport og vekst innen dagligvare. Bedriftene har blant annet fokusert på å finne ut hvilken endring som kan gi størst effekt på skalering. Hver enkelt bedrift har nå definert sitt satsingsområde og lagt en konkret plan for videre vekst.

Disse deltar

Deltakerne denne gangen er ARV - Arctic Rein og Vilt, Jentene på Tunet, Gardsbrenneriet, Ystepikene, Tveter Gård/Den Sorte Havre, Kringler Gjestegård (ny spritproduksjon), Osteverkstedet og ASK Spekehus.

Både ARV og Kringler er nysgjerrige på eksport til Tyskland, og har i den forbindelse, sammen med sine innovasjonsrådgivere, hatt møter med IN Tyskland.

Den Sorte Havre ble etablert som merkevare i 2019 og grunnlagt av ekteparet Ingunn og Johan Anstensrud, Tveter Gård. Alle produktene er basert på svarthavre: en type urkorn som har vært dyrket i Norge siden før vikingtiden, utryddet på 1800-tallet og tatt frem igjen av Ingunn og Johan.

Osteverkstedet lager italienskinspirerte oster som mozzarella og burrata av norske råvarer, som konkurrerer med import.

ASK Spekehus ønsker å bygge merkevare og konkurrere i dagligvaremarkedet på smak, kvalitet og håndverkspreg. Ystepikene lager ost på egen melkproduksjon. De ønsker å øke omsetningen fra 9 millioner til nærmere 50 millioner.

40 millioner kroner 

Jentene på Tunet drives av ekteparet Iris og Eivind Aune i Selbu. De lager premium sjokoladeprodukter og omsetter for nærmere 40 millioner kroner per år, hovedsakelig gjennom Norgesgruppen sine butikker.

Gardsbrenneriet har en økologisk eplehage med nærmere 4000 trær, fordelt på rundt 20 eplesorter. Alt som dyrkes av epler og rabarbra presses og videreforedles til drikkevarer. Produktporteføljen har blitt stadig utvidet og inneholder nå et bredt spekter av ulike alkoholfrie og alkoholholdige drikkevarer.”

Powered by Labrador CMS