Nyheter

Formannskapet snudde uenighet til enighet og fattet et enstemmig vedtak om nytt helse- og administrasjonsbygg.

Fra munnhuggeri til full enighet i løpet av en kaffepause

Publisert Sist oppdatert

Formannskapet i Tydal behandlet mandag videre fremdrift i prosjektet nytt helse- og administrasjonsbygg. Det var før møtet full uenighet mellom administrasjonen og opposisjonen, og mellom posisjon og opposisjon. I løpet av mandagens møte snudde dette til omforent forslag og enstemmig vedtak.

Det har vært en opphetet debatt i forkant av dette møtet, og det har hersket usikkerhet og uenighet om hva som skulle vedtas i formannskapet mandag, og senere i kommunestyret kommende torsdag. Tydal Arbeiderparti har sendt et åpent brev til kommunestyret, der de blant annet beskylder administrasjonen for feilframstilling av saken, og stiller spørsmål om manglende utredninger før vedtaket kan fattes.

Klarlegging fra administrasjonen

Kommunedirektør Heidi Horndalen refererte tidligere fremdrift i saken siden det i 2017 ble bevilget penger til forprosjekt og frem til i dag. Prosjektleder Kristin Ottesen forklarte prosessen, med hva som nå skal utredes, hva kommunen kan risikere å komme ut for, hvilke behov kommunen har og estimerte kostnader for rehabilitering av eksisterende bygningsmasse kontra nybygg. Hun forklarte også hvilke krav som stilles i Lov om offentlige anskaffelser og ikke minst hva som skal skje i dialogmøte med interesserte bedrifter i markedet. Det er 16 store firma som har meldt sin interesse for dialogmøtet, som skal finne sted i Trondheim 3. november.

Hvem har forstått og ikke forstått

-Hvilke vedtak kreves i kommunestyret for at dette kan presenteres for markedet? Det er helt overflødig å utelukke alternativer nå, og vi kan ikke behandle en sak på grunnlag av det som er sendt ut. Nå får vi tunge presentasjoner i møtet, det er ikke forsvarlig. Det er ingen politisk styring av prosjektet og det er ikke forsvarlig å behandle dette i kommunestyret om tre dager. Det må en lokal politisk prosess til for å komme fram til det ene alternativet vi skal satse på. Jeg er forundret over hele fremgangsmåten, sa Gunnbjørn Berggård (AP), og la til:

-Nå må vi komme bort fra diskusjonen om hvem som har forstått og ikke forstått denne saken.

Varaordfører Ole Bjarne Østby (SP) mente det var en voldsom salve fra Berggård.

-Kommunedirektørens innstilling er grei, der har hun skrellet bort alt som krever midlertidige bygg, som er dårlig og dyrt. Det gjenstår to forslag og det er fortsatt anledning til å komme med andre forslag. Dette blir for stort for at vi kan mene noe om hva vi skal i gang med, men vi skal vedta hva vi skal utrede. Kanskje ender vi til slutt opp med at ingen av de foreslåtte alternativene blir valgt. Sentrumsutvikling er viktig, men tomta kan si seg selv etter utredningen. Vi må kjøre prosessen videre og det haster, sa Østby.

Hva skal dialogkonferansen føre frem til

-Dialogkonferanse er der vi skal selge Tydal, og presentere behovet vi har, ikke hvilke alternativer vi har. Vi skal få hjelp av interessentene til å utrede dette, og vi kan tidligst ha avtale med en tilbyder i mai. Vi etterspør kompetanse, ikke om vi skal ha to eller fjorten alternativer. I mai kan vi gi signaler om hva vi kan tenke oss av plassering, sa Ottesen.

Hun poengterte også at det vil bli presentert status i hvert kommunestyremøte fremover og politikerne vil bli involvert

-Negativitet og uforsvarlighet

Ingrid Haarstad (SP) mente det har vært mye negativitet og uforsvarlighet i denne saken.

-Nå må fagfolket si sitt og den politiske behandlingen må komme senere, sa Haarstad.

Hun la fram et tilleggsforslag fra SP.

-Jeg føler at debatten er litt foran der vi er i dag. Vi må se hva vi har behov for, og alternativene skal være klare neste høst. Administrasjonen har ikke kapasitet og kunnskap til å kunne utrede dette. Vi må spille på lag med markedet og andre som har gjort dette før, sa Horndalen.

Gunnbjørn Berggård la fram et forslag til vedtak fra AP.

De to forslagene ble debattert, og temperaturen var fortsatt høy. Både Berggård og Ole Bjarne Østby beskyldte hverandre for å provosere, og var uenige om innholdet i de respektive forslagene. Forslagene viste seg allikevel å inneholde en del felles.

Uventet vending

Så tok saken en uventet vending, og det viste seg at de to forslagene allikevel inneholdt en del felles.

-Mye er klarlagt her i dag. Kan vi sette oss ned etter møtet i dag og bli enige om et felles forslag til kommunestyret på torsdag? Spurte Berggård.

-Kan vi ikke ta 10 minutters kaffepause og sette oss ned nå? Da kan vi ha en innstilling fra formannskapet til kommunestyret, sa ordfører Jens Arne Kvello (SP).

Etter kaffepausen ble begge de to fremlagte forslagene trukket, og ble det lagt frem et omforent forslag fra Ingrid Haarstad (SP) og Gunnbjørn Berggård (AP), og dette ble enstemmig vedtatt.

-Jeg tar forbehold om behandlingen i kommunestyret. Jeg har gått litt ut over det gruppa har blitt enig om, men jeg skal argumentere overfor gruppa for dette vedtaket. Vi har forstått noe, misforstått noe og forstått noe forskjellig. Jeg er glad for at vi er blitt enige, og det er viktig at en så stor sak får politisk forankring, sa Berggård til slutt i møtet.

Formannskapets innstilling til kommunestyret:

Vedtaket i formannskapet blir innstilling til kommunestyret torsdag, og det har følgende ordlyd:

1.Tydal kommune legger bort alternativ som gir de høyeste kostnadene både økonomisk og menneskelig for beboere og ansatte. Dette gjelder løsninger som krever midlertidig sykehjemsdrift.

2. Tydal Kommune skal utrede videre alternativer ut ifra disse forutsetninger.

Alternativ C:

• Utrede å samlokalisere ambulansetjenesten sammen med helsesentret, sykehjem og administrasjonsbygg.

Alternativ D:

• Utrede å bygge nytt administrasjonsbygg, det gamle rives.

• Utrede å samlokalisere ambulansetjenesten sammen med helsesentret, sykehjem og administrasjonsbygg

• Utrede mulighet for å kjøpe 4 leiligheter i Lundskogen. Se på muligheten for å gjøre disse leilighetene om til omsorgsboliger og å knytte de opp imot sykehjemmet.

Dette utelukker ikke andre alternativer.

Rivningskostnader må spesifiseres på alle alternativene.

Følgende utredninger skal danne grunnlaget for valg av utbyggingsalternativ:

– Overordna føringer for sentrumsutvikling, sett i forhold til de forskjellige

alternativene.

– Rombehov og faglige løsninger innen helse og omsorg.

– Rombehov for administrasjonen, i et tidsperspektiv på 10 år.

– Anslag kostnader nytt sykehjem, inkludert driftskostnader.

– Anslag kostnader for ombygging sykehjem til administrasjonsbygg og helsesenter, inkludert driftskostnader.

– Anslag kostnader for å sette i stand nåværende administrasjonsbygg til

tilfredsstillende standard, inkludert driftskostnader.

– Løsning med ett samlet bygg for sykehjem, helsetjeneste og administrasjon, med vurdering av lokalisering, kostnader investering og drift.

– Utnyttelse av fjernvarme fra datalagringsområdet.

– Hva bør rives ved de forskjellige alternativene. Kostnader anslås.

Powered by Labrador CMS