Folket har talt – her er ønskelista for Selbu sentrum

Våren 2025 gjennomførte Næringsforeninen i Værnesregionen (NiV) en spørreundersøkelse i Selbu. Målet var å kartlegge hvilke forventninger innbyggerne har til sentrum. Lokalstyreleder i NiV Selbu, Hans Morten Kulseth, mener undersøkelsen gir et verdifullt innblikk i hva som skal til for å få til en enda triveligere og mer levende atmosfære i sentrumsregionen.

Lokalstyreleder i NiV Selbu, Hans Morten Kulseth, og daglig leder NiV, Jon Uthus, mener Selbu sentrum har et stort potensial. Foto: Øyvind Skogmo Hansen
Publisert Sist oppdatert

Forrige fredag ble resultatene av undersøkelsen presentert under en pressekonferanse ved XL-bygg i E-bygget. 

– Jeg synes det er fint at vi presenterer resultatene her, for det var her det gamle samvirkelaget lå. På 80-tallet var dette et samlingssted for kaffe og gode samtaler. Det er noe vi må prøve å videreføre og gjenskape. Det sitter en del folk i kafeen nå også, og det er hyggelig å se, sier Kulseth.

Kulseth forteller at Næringsforeningen er fornøyd med deltakelsen i undersøkelsen, og at de håper resultatene vil bidra til en positiv utvikling der sentrum gjenspeiler fellesskapet i bygda. 

– Sterkt eierskap

Undersøkelsen tyder på at sentrum har en stabil tilstrømning av folk, med et stort flertall som legger veien dit enten hver dag eller hver uke. 109 personer av de 254 som svarte, oppgir at de er innom daglig, mens 102 besøker sentrum ukentlig. 28 personer tar turen omtrent én gang i måneden, og 15 sier at de er innom sjeldnere enn dette. 

– Selbygger har et sterkt eierskap til sentrumet sitt, når 211 av 254 er her enten daglig eller ukentlig, kommenterer daglig leder i NiV, Jon Uthus. 

Derfor besøker de sentrum

Handel er den klart viktigste grunnen til at folk besøker Selbu sentrum. Mange oppgir også jobb som en hovedårsak, mens tjenester som bank og post, sosiale aktiviteter og det å spise ute spiller en noe mindre, men fortsatt tydelig rolle. 

 – Svarene viser litt av hvordan sentrum er sammensatt av opplevelser og tilbud, sier Uthus og fortsetter: 

– Når det gjelder triveligfaktoren, altså jabbinga og den sosiale møteplassen, er det slett ikke dårlige tall, men det er noe å gå på.

Foto: Næringsforeningen i Værnesregionen

– Noe annet ville overrasket meg 

Folk flest vurderer utvalget av butikker og tjenester i Selbu sentrum som «middels» (104) eller «bra» (98). Noen få trekker frem at det er «svært bra» (16), mens en del uttrykker misnøye og mener utvalget er «dårlig» (30) eller «svært dårlig» (6). 

Med andre ord tyder dette på at mange synes sentrum har et akseptabelt tilbud, men at det fortsatt er rom for forbedringer.

– Det er klart at det er et fåtall som sier at det er svært bra. Noe annet ville overrasket meg. Tilbudet er ikke tilstrekkelig til å hindre all handelslekkasje, og det er ikke sikkert at det verken er et mål, eller mulig å få til i en bygd som Selbu. Det må være et stort nok kundegrunnlag til at det skal være drivverdig, sier Uthus. 

Hans Morten Kusleth supplerer: 

– Vi mangler spesialbutikker, men vi begynner likevel å få et bra mangfold der alt er i gangavstand. 

Foto: Næringsforeningen i Værnesregionen

Hva savner de? 

Majoriteten av de som har besvart undersøkelsen ønsker seg altså flere butikker, og det er kanskje ikke så overraskende. Mer overraskende er det kanskje at bedre parkeringsmuligheter kommer på en klar andreplass. 

– Kanskje handler dette like mye om parkeringsstruktur, som om parkeringsmuligheter, undres Uthus. 

Kulseth deler undringen. 

– Hva ligger i dårlige muligheter? Handler det om at vi er skjemt bort med at vi skal kjøre helt til døra? Det er vanskelig å si, men det er jo en del parkeringsplasser i sentrum, sier Hans Morten Kulseth. 

Mange etterlyser også bedre tilbud for barn og ungdommer.

– Det er få lekeapparat og slike ting, og for ungdommer som ikke driver med idrett er det også få aktivitetstilbud i sentrum. Kanskje skulle det vært lagt til rette for mer aktivitet for denne gruppa, sier Kulseth, som har bitt seg merke i at det er økende aktivitet på Bell-området utenfor skoletid. 

– De henger mer og mer på skoleområdet. Der har det jo også blitt en del tilbud, med sykkelbane og slike ting. 

Uthus mener vi da kommer inn på noe interessant: 

– Hvordan definerer vi sentrum? Er sentrum også på skolen? Noen vil sikkert si det. Dette handler om hvordan vi knytter sentrum sammen. Det er gangstier hele veien, men det er ikke nødvendigvis en naturlig opplevelse av at det en sammenhengende sentrum. Vi kunne tenkt oss en mykere kombinasjon mellom byggene, for eksempel mellom skolen og hit. Det går an å se for seg løsninger der med stier og mer grøntarealer. 

Foto: Næringsforeningen i Værnesregionen

For dårlig skilting? 

Enkelte gir i undersøkelsen uttrykk for at det mangler en helhetlig sentrumsplan, og at utbygging fremstår tilfeldig, med lite sammenheng mellom bygg og funksjoner. 

Noen peker også på at dårlig skilting gjør sentrum lite synlig for gjennomreisende.

Her er et utvalg av sitater hentet fra de som svarte på undersøkelsen: 

«Det må bli en helhetlig plan. Nå bygges det litt her og der.” 

“Et levende sentrum må ha liv etter klokka 16.” 

“Padelbane, park med aktivitet, og et åpent torg vil trekke folk!” 

“Folk må få lyst til å stoppe. Nå kjører de bare forbi.”

Hva skjer nå? 

Om undersøkelsen vil føre til konkrete endringer, er for tidlig å si. Men Uthus i Næringsforeningen mener likevel at den har verdi. 

– Først og fremst gir dette oss noen svar knyttet til selbyggenes forventning til sentrum. Svarene kan brukes til å inspirere både kommunen og de som har eiendom i sentrum til å sette en retning og finne tiltak. Både når det gjelder å dra folk inn til dit, oppholde seg der, trives der og stimulere forbipasserende til å stoppe opp. Det mest konkrete som kom frem er nok kombinasjonen av parkeringsmuligheter og grøntarealer, sier Uthus og avslutter: 

– Vi i Næringsforeningen kommer til å følge opp dette videre.

Powered by Labrador CMS