Da kundeservice bannet i telefonen ante Per Inge ugler i mosen
En tilsynelatende troverdig SMS fra «Ikea» viste seg å være svindel. Nå vil både Per Inge Iversen og Ikea advare andre mot dette.
Ved 17-tiden tirsdag kveld mottok Per Inge Iversen følgende SMS:
«Takk for ditt kjøp på IKEA. Din bestilling er nå på vei. Ditt ordrenummer er: 344532. Ved spørsmål kontakt vår kundeservice på 21051515. Med vennlig hilsen IKEA».
Ba om personnummer
Iversen stusset. Han hadde ikke bestilt noe fra Ikea; nei – han hadde faktisk aldri kjøpt noe i den butikken i løpet av sitt liv.
– Derfor ringte jeg nummeret i et forsøk på å finne ut hva dette dreide seg om. Jeg fikk først en del tastevalg, før jeg raskt ble satt i kontakt med en svensktalende person.
Iversen fortalte mannen i andre enden av røret at han ikke hadde bestilt noe fra Ikea. Svaret han fikk illustrerer hvor kyniske og sleipe svindlerne kan være:
– «Kundeservice» sa at det hadde vært så mange svindel-saker i det siste. Han ville derfor ha litt opplysninger fra meg for å kunne nøste opp i dette. Jeg ga ham adressen min da han ba om den.
Iversen kunne da høre at personen trykket på et tastatur, før en ny forespørsel kom:
– «Da trenger jeg personnummeret ditt».
Alarmklokkene begynte å ringe i Iversens hode.
– Jeg sa rett ut at «det får du ikke».
Ville sette ham over til «banken»
Da lurte personen, som altså utga seg for å være ansatt hos Ikea kundeservice, på hvilken bankforbindelse Iversen hadde.
– Han sa at han kunne sette meg direkte over til banken min. Denne direkteforbindelse med banken hadde de fordi det visstnok hadde vært så mange svindelsaker i det siste. Da begynte det å ringe nok en bjelle. Hadde han satt meg over hadde jeg nok kommet til en ny person som ville prøve seg på å få ut opplysninger fra meg. Terskelen for å gi ut sensitive opplysninger er nok lavere om du tror du snakker med banken din.
Men Iversen hadde altså luktet lunta og avsluttet samtalen med disse ordene:
– Du får ikke flere opplysninger fra meg. Jeg ordner dette selv, jeg.
– Når var det du virkelig begynte å ane ugler i mosen?
– Personen jeg pratet med snakket litt stakkato. I tillegg bannet han en gang i løpet av samtalen. Du banner ikke i telefonen når du jobber i kundeservice, ler Iversen.
Ikea: – Slett SMS-en umiddelbart
Heldigvis klarte han å avverge svindelforsøket. Nå skal saken anmeldes til politiet, og Iversen vil samtidig benytte anledningen til å advare andre mot å falle for denne typen svindelforsøk.
Det samme vil Ikea. Ekte Ikea, vel å merke.
– Vi har oppdaget at IKEA misbrukes i SMS som ligner på ordrebekreftelser for bestilte varer, med lenke til både ordre- og telefonnummer. Vi ønsker å advare mot dette og oppfordrer til å ikke klikke på lenker i slike SMS-er. SMS-en bør slettes umiddelbart, sier pressevakt i IKEA Norge, Alexandra Marie Engvold Backström, til Selbyggen.