Da kundeservice bannet i telefonen ante Per Inge ugler i mosen

En tilsynelatende troverdig SMS fra «Ikea» viste seg å være svindel. Nå vil både Per Inge Iversen og Ikea advare andre mot dette. 

Publisert Sist oppdatert

Ved 17-tiden tirsdag kveld mottok Per Inge Iversen følgende SMS: 

«Takk for ditt kjøp på IKEA. Din bestilling er nå på vei. Ditt ordrenummer er: 344532. Ved spørsmål kontakt vår kundeservice på 21051515. Med vennlig hilsen IKEA». 

Ba om personnummer

Iversen stusset. Han hadde ikke bestilt noe fra Ikea; nei – han hadde faktisk aldri kjøpt noe i den butikken i løpet av sitt liv. 

– Derfor ringte jeg nummeret i et forsøk på å finne ut hva dette dreide seg om. Jeg fikk først en del tastevalg, før jeg raskt ble satt i kontakt med en svensktalende person. 

Iversen fortalte mannen i andre enden av røret at han ikke hadde bestilt noe fra Ikea. Svaret han fikk illustrerer hvor kyniske og sleipe svindlerne kan være: 

– «Kundeservice» sa at det hadde vært så mange svindel-saker i det siste. Han ville derfor ha litt opplysninger fra meg for å kunne nøste opp i dette. Jeg ga ham adressen min da han ba om den. 

Iversen kunne da høre at personen trykket på et tastatur, før en ny forespørsel kom: 

– «Da trenger jeg personnummeret ditt». 

Alarmklokkene begynte å ringe i Iversens hode. 

– Jeg sa rett ut at «det får du ikke».

Ville sette ham over til «banken» 

Da lurte personen, som altså utga seg for å være ansatt hos Ikea kundeservice, på hvilken bankforbindelse Iversen hadde. 

– Han sa at han kunne sette meg direkte over til banken min. Denne direkteforbindelse med banken hadde de fordi det visstnok hadde vært så mange svindelsaker i det siste. Da begynte det å ringe nok en bjelle. Hadde han satt meg over hadde jeg nok kommet til en ny person som ville prøve seg på å få ut opplysninger fra meg. Terskelen for å gi ut sensitive opplysninger er nok lavere om du tror du snakker med banken din. 

Men Iversen hadde altså luktet lunta og avsluttet samtalen med disse ordene: 

– Du får ikke flere opplysninger fra meg. Jeg ordner dette selv, jeg. 

– Når var det du virkelig begynte å ane ugler i mosen? 

– Personen jeg pratet med snakket litt stakkato. I tillegg bannet han en gang i løpet av samtalen. Du banner ikke i telefonen når du jobber i kundeservice, ler Iversen. 

Ikea: – Slett SMS-en umiddelbart

Heldigvis klarte han å avverge svindelforsøket. Nå skal saken anmeldes til politiet, og Iversen vil samtidig benytte anledningen til å advare andre mot å falle for denne typen svindelforsøk.  

Det samme vil Ikea. Ekte Ikea, vel å merke. 

– Vi har oppdaget at IKEA misbrukes i SMS som ligner på ordrebekreftelser for bestilte varer, med lenke til både ordre- og telefonnummer. Vi ønsker å advare mot dette og oppfordrer til å ikke klikke på lenker i slike SMS-er. SMS-en bør slettes umiddelbart, sier pressevakt i IKEA Norge, Alexandra Marie Engvold Backström, til Selbyggen. 

Powered by Labrador CMS