– Baksnakking og slengbemerkninger er problematisk
– Jeg ble overrasket over tallene. De var høyere enn jeg forventet, sier rektor Elin Skrødal ved Selbu ungdomsskole.
Skrødal snakker om skolens høye mobbetall som ble avdekket gjennom den årlige anonyme elevundersøkelsen.
Selbyggen har tidligere omtalt resultatet fra denne undersøkelsen:
På spørsmålet «Er du blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene?» svarte 23,1 prosent av elevene på 10. trinn «Ja». Det samme tallet for Trøndelag som helhet er til sammenligning 10,9 prosent.
– Da vi ble kjent med disse tallene gikk vi gjennom dem sammen med lærerne. Vi stilte oss selv flere spørsmål, for tallene var jo høyere enn vi trodde. Vet vi hvem disse elevene er? Blir det gjort nok i de sakene vi vet om?
Både anonyme og åpne undersøkelser
Skrødal understreker at det ikke er slik at ledelsen trodde at det ikke foregår mobbing på skolen, for som rektoren sier:
– Når man samler 150 ungdommer skjer det ting.
I et forsøk på å finne ut mer om mobbesakene ble det, i likhet med tidligere år, også gjennomført en ikke-anonym undersøkelse blant elevene.
– På den undersøkelsen var det ikke like mange som svarte at de har blitt mobbet, som det var på den anonyme. Årsaken til det er vi usikre på. Det kan være fordi det var to måneder mellom undersøkelsene og at noen saker ikke var gjeldende lenger, eller det kan være fordi det er skumlere å svare at man har blitt mobbet når undersøkelsen ikke er anonym. Noen av dem som svarte at de har blitt mobbet på den anonyme undersøkelsen, vet vi fortsatt ikke hvem er, sier Skrødal som legger til at hun ikke har noen grunn til å betvile elevenes oppriktighet når de har besvart undersøkelsene.
Forskjellige gjenger
Ifølge elevundersøkelsen opplever ingen av elevene på skolen fysisk mobbing. Derimot pekes det på at baksnakking er et utbredt problem.
– Terskelen for å kalle noe mobbing er nok lavere nå enn før. Men mobbedefinisjonen ligger jo til individet. Hvis du føler deg mobbet, er du mobbet per definisjon. Så er det klart at folk har ulik terskel. Jeg synes det er positivt at det er null fysisk mobbing.
Rektoren er likevel tydelig på at baksnakking og slengkommentarer er problematisk.
– Vi ser jo at vi må jobbe med å skape en forståelse for at det kan oppleves som vondt, selv om avsenderen ikke nødvendigvis mener noe alvorlig med det, sier Skrødal og peker samtidig på noe elevene selv har trukket frem som en utfordring i det sosiale miljøet på skolen.
– Det har oppstått ulike grupperinger. Det kan for eksempel være håndballgjengen, hestegjengen, gaming-gjengen og treskogjengen.
– Elevene blir på en måte karakterisert ut ifra hvilken gjeng de tilhører, og der de ulike gjengene har ulik status, sier Skrødal.
FAU bekymret
Ifølge Skrødal har det ikke kommet noen henvendelser fra foreldre etter at tallene ble offentliggjort, men:
– Vi har lagt frem tallene for FAU. De synes jo tallene er bekymringsverdige, men deler min oppfatning av at det er positivt at det ikke er snakk om fysisk mobbing.
Rektoren sier at det aldri har vært jobbet så mye med forebyggende arbeid i skolen, som nå.
– Samtidig er nok ikke unger og ungdommer like robuste som før. Ingen går gjennom tre år på ungdomsskolen uten at noen kaller deg idiot eller verre ting, selv om det selvfølgelig ikke skal forsvares.
– Opplever dere at elevene tør å si ifra hvis de opplever noe som er vanskelig?
– Ja, vi mener det, selv om det er vanskelig å være bastant på det. De som ikke sier i fra vet vi jo ikke noe om. Men vi har inntrykk av at de kommer til oss hvis det er noe som er trasig. Enten til lærere, oss i ledelsen eller skolehelsetjenesten.