«Alle» barn i Selbu har nå løpt for en god sak

Mandag var det Bell skoles tur til å delta i årets skoleløp. Innsamlede midler går uavkortet til Barnekreftforeningen.  

Foto: Øyvind Skogmo Hansen
Publisert Sist oppdatert

Skoleløpet er Nordens største veldedighetsløp for skoleelever og barnehager, og gjennomføres i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Færøyene.

– Vi samler inn penger til forskning på barnekreft, og dette løpet er en av aktivitetene vi har for å skape bevissthet rundt temaet. Det er også opprettet en spleis der foreldre, besteforeldre og andre kan bidra med noen kroner hvis de ønsker det, sier Arne Nypan,  Jan Edvin Kulseth og Einar Arve Hammerhaug. 

Selbyggen møter dem på Årsøya en regntung mandag morgen. Rundt dem svirrer en hel barneskole som gjør seg klar for årets løp. 

Det var grått og vått, men humøret var likevel på topp blant elevene. Foto: Øyvind Skogmo Hansen

Skoler og barnehager

Akkurat denne dagen er det Bell skole som skal i ilden, men gjennom sommeren har både Kvellohaugen og Øverbygda barnehage, Tømra barnehage, Innbygda barnehage og Selbustrand skole deltatt.

Det betyr at en stor del av barna i Selbu har løpt for å støtte Team Rynkebys hjertesak.

På Årsøya ventet det både frukt og saft til barna, sponset av Kiwi. 

– Det setter vi stor pris på at de bidrar med, sier Arne Nypan.

Frukten er sponset av Kiwi. Foto: Øyvind Skogmo Hansen

Skal sykle til Paris

Mens rynkeby-gjengen forbereder forfriskningene tar vi en kjapp prat om 4. juli. Da skal nemlig Einar Arve Hammerhaug og Jan Edvin Kulseth sette seg på sykkelsetet og bli værende der i utallige mil. Det er nemlig klart for årets tur til Paris. 

De har vært med på denne reisen flere ganger, men i år blir det en vri for Hammerhaug. 

Han skal nemlig sykle for Team Rynkeby Polka Dot Norge. Turen starter nord for Barcelona og går til Paris via Pyreneene. 

– Vi skal klatre mange høydemeter. Det er blant annet en strekning på to mil der gjennomsnittsstigningen er på syv prosent. 

– Har du forberedt deg på en annen måte i år enn tidligere? 

– Jeg har syklet en del bakkeintervaller. Jeg har blant annet vært på Mallorca med laget og klatret en del. Så jeg har forberedt meg godt, sier Hammerhaug og legger til at det er rundt 25 personer på laget han skal sykle med. 

– Hva fikk deg til å velge denne ruta i år? 

– Det er en utfordring, smiler Hammerhaug. 

Jan Edvin Kulseth skal sykle til Paris via blant annet Tyskland og Belgia.

Arne, som har syklet med rynkeby-gjengen til Paris tidligere, skal ikke delta i år. 

– Jeg er her mest som en maskot nå, ler Nypan. 

Men Selbyggen har sikre kilder på at Nypan har tatt imot en utfordring om å delta på Pyreneene-ruta neste år. 

– Vi får se. Det hadde vært artig det, smiler Nypan.