Nyheter
– Vi kan ikke konkurrere mot verden alene
Mandag ble det kjent at Selbusjøen Hotell & Gjestegård blir et Thon Partner-hotell neste år. I dette intervjuet forteller styreleder Arild Øien mer om endringene som kommer.
– I dag er det mye sterkere konkurranse på hotellfronten når det gjelder kurs og konferanser. Det er mange tilbydere og det er generelt en endring i næringsstrukturen. Vi er nødt til å være med i en større sammenheng, vi kan ikke sitte i Selbu og konkurrere alene mot verden. Vi må være med i et samarbeid med virksomheter som kan tilføre oss flere kunder, sier Øien.
Lang prosess
Selbyggen møter styrelederen på hotellet kort tid etter at nyheten ble offentliggjort. Øien forteller at prosessen har pågått over flere år, men at pandemien bremset planene.
– Prosessen har pågått siden 2018/2019, da begynte vi å lage ny strategier og tenke nytt. Vi var innom flere kandidater, men landet på Thon fordi det kulturmessig passet best. De har ikke kurs og konferansehotell i nærheten av Trondheimsområdet, men ønsker å ha det.
– Er det snakk om et eierskifte eller salg av aksjer?
– Nei, overhode ikke. Dette er et rent partnerskap som gjør at vi får tilgang til Thon sine kvaliteter og kompetanse. Dette er noe vi må betale for, sier Øien.
Skal øke kapasiteten
Gjennom samarbeidet får Selbusjøen Hotell & Gjestegård, som før øvrig skifter navn til Thon Partner Hotel Selbusjøen, tilgang nye tekniske og teknologiske løsninger.
– Dette innebærer booking, kvalitet, vareinnkjøp og generell standard, sier styrelederen.
Det nye samarbeidet trer i kraft etter nyttår, og etter hvert vil det også gjennomføres fysiske endringer ved hotellet.
– Vi skal se på den fysiske utvidelsen av kapasitet. Vi bør opp på 100 rom, og vi har regulert inn romfløyer som kan brukes til det, sier Øien.
– Har dette samarbeidet noen konsekvenser for de ansatte?
– Nei, det betyr heller at vi får tilgang til et større marked slik at vi kan ansatte flere, blant annet flere i fullstillinger og i andre stillinger vi mangler.
– Vinn-vinn
Øien mener at endringene er en vinn-vinn-situasjon mellom partene.
– Thon får tilgang til et kurs- og konferansehotell i Midt-Norge, og vi får tilgang til markedet, sier Øien og legger til at Thon har egne selgere som utelukkende jobber med kurs og konferanser.
Det vil forhåpentligvis føre til økt omsetning for hotellet i Selbu.
– Vi må over på et system som gir oss mer salg, fordi vi har stått på samme omsetning for lenge. Mellom Thon og oss var det en gjensidig forståelse for at dette var noe vi ville. Nå skal hele produktet vårt gjennomgåes og det vil bli sikret at vi får samme tilbud som andre Thon-hotell.