– Vi har fått en rekkevidde som vi ikke hadde sjanse til å få på egenhånd
I januar gikk hotellet ved Selbusjøen inn i en ny æra og ble Thon Partner Hotel Selbusjøen. Hotelldirektør Terje Negård forteller at de har begynt å se gode resultater av samarbeidet.
– Nå har vi de tekniske løsningene integrert, sier Terje Negård og utdyper:
– Bookingsystemet fikk vi på plass i slutten av mai, og vi ser at vi får økt trafikk på grunn av dette. De som er Thon-medlemmer velger gjerne å bo hos oss, for vi tilbyr de samme medlemsfordelene som ved andre Thon-hoteller. Dessuten har Thon et veldig stort salgsapparat, og vi merker at vi blir en del av noe veldig stort. Vi har fått en rekkevidde som vi ikke hadde sjanse til å få på egenhånd. Tvert vi tok i bruk det nye bookingsystemet fikk vi bestillinger fra plasser vi knapt nok visste eksisterte.
– Så dere angrer ikke på partnerskapet?
– Nei, det gjør vi ikke. Og vi tror det blir bare bedre og bedre framover. Nye systemer må læres, og de som jobber i resepsjonen har vært kjempeflinke til å sette seg inn i det.
At hotellet ble Thon-partner innebar at nye rutiner og nye systemer måtte på plass, men eierne er de samme.
God sommersesong
Hotelldirektøren forteller om en god sommersesong med jevnt over bra belegg ved hotellet. Takket være et stort nettverk i både inn- og utland, kommer det mange turistbusser innom.
Negård forteller at de jobber kontinuerlig med å videreutvikle frokosten og middagstilbudet.
– Vi bruker lokale leverandører på blant annet egg og fisk, noe som er viktig i historiefortellinga vår til gjestene. Og mange av gjestene bruker Selbustien og Årsøya.
Nye vaner i markedet
Nå er sommeren på hell, og Thon Partner Hotel Selbusjøen retter seg mot kurs- og konferansesegmentet igjen.
– I dette markedet ser vi at folk bestiller kortere tid i forvegen, sammenlignet med før pandemien. I vinter var det en del økonomisk usikkerhet, så vi merket mindre etterspørsel i januar og februar, men nå er det tilbake til normalen igjen, sier Negård og sier at det er mange som har familieselskap og andre sammenkomster på hotellet.
Vanskelig å skaffe nok arbeidskraft
– Hvordan ser bookingen ut nå framover?
– Det ser greit ut – både når det gjelder kurs/konferanse og gjester som jobber på anlegg, sier Negård.
Hotellet har i 58 rom med 116 senger. Det er i underkant av 30 ansatte.
– Vi trenger mer arbeidskraft, spesielt på kjøkkenet. Dette er kanskje den største utfordringa vi har, sier Negård og legger til at dette er gjengs i hele bransjen.