Venter mye snø, regn og vind

Du trenger trolig ikke solbriller denne helgen. 

Foto: Meteorologisk institutt
Publisert Sist oppdatert

– Fra tidlig fredag kveld er det ventet lokalt 10–25 cm snø. I fjellet og indre strøk kan det komme mer. Nedbøren vil begynne som snø, utover lørdag stiger snøgrensen til 200–500 meter, høyest i sør. Lørdag ettermiddag synker snøgrense igjen, først i nord, og det ventes etter hvert snøbyger. Nedbøren avtar søndag ettermiddag, skriver Meteorologisk institutt, som har sendt ut gult varsel i forbindelse med det ventede snøfallet.

– Har måttet redde folk og biler ned fra fjellet

Befolkningen rådes til å beregne ekstra tid til transport, og kjøre etter forholdene. Det bemerkes at snøfokk kan gi muligheter for stengte veier. 

Særlig er fjellovergangen mellom Stugudal og Brekken utsatt. 

– Vi har hatt tilfeller der biler har kjørt seg fast, og der vi har måttet redde folk og biler ned fra fjellet, sier byggeleder Moren Aune ved seksjon for drift og vedlikehold i Trøndelag fylkeskommune. 

Tidkrevende arbeid

Aune sier at mange tror det bare er å kjøre gjennom med plogen for å åpne veien igjen når det har kommet mye snø i fjellet. Men så enkelt er det ikke, påpeker han og viser til et bilde fra sist gang fjellovergangen måtte stenges: 

Foto: Trøndelag fylkeskommune

– Da måtte vi frese opp store skavler over lengre strekninger for å åpne fjellet igjen. Det tar noe tid, sier Aune og legger til: 

– Vi fra drift i Trøndelag fylkeskommune er godt fornøyd med vår entreprenør, som drifter fjellet for oss. Fokuset er at alle skal komme seg over fjellet på en trygg måte, og vi har gode stengerutiner når det blir dårlig vær. 

– Stenges fjellet oftere nå enn før? 

– Vi fører ikke noen statistikk over stengninger på strekningen, men det har vært år med 8–12 stengninger i vintersesong. Sist vinter var fjellet stengt tre ganger, sier Aune. 

– Gjør at vi kan holde fjellet åpent lenger

Han sier videre at entreprenøren har stort fokus på å «rømme» brøytekanter for å hindre at fokksnø legger seg i veibanen. 

– Dette har ført til at vi kan holde fjellet lenger oppe når det er snøfokk. 

– Er kriteriene for stenging revidert i løpet av de siste årene? 

– Nei, sier Aune og fortsetter: 

– Vår entreprenør er meget flink til å melde inn til Vegtrafikksentralen (VTS) når det er vanskelig kjøreforhold, og disse meldingene blir lagt ut fra VTS med en gang. Vi drifter fjellet ut fra vinterdriftsklasse DKD, som har en syklustid på brøyting på 3 timer, noe som er et krav i vår kontrakt med entreprenøren vår. 

Powered by Labrador CMS