Fælk & følk
Vår klassetur til Island
Vi som nå går VG3 studiespesialisering ved Selbu videregående har lenge drømt om en klassetur. Allerede i VG1 ønsket vi å dra til et land med ulike geografiske utforminger for å lære mer om geologi og utforske en annen natur enn den vi har her i Norge.
Etter litt om og men, fant vi ut at Island ville vært et interessant land å utforske og begynte planlegging allerede da, men fikk ikke fullført turen grunnet økonomi. I vår fikk vi et større økonomisk bidrag fra vår gode samarbeidspartner, Selbu Vekst, og fikk også støtte fra Selbu videregående skole. Dette setter vi veldig stor pris på.
I forkant måtte vi selvsagt også sende inn en søknad til skolen med ulike kompetansemål fra fagene vi har. De mest sentrale fagene for islandsturen var geografi, religion, norsk og historie der vi kunne lære om de geografiske utformingene, hvordan Island gikk fra å ha en norrøn tro til å bli et kristent land, se sammenhengen mellom nordiske språk og hvordan landets historie har blitt påvirket av andre nasjoner. Rektor Hilde Andreassen har heldigvis vært på Island selv og godkjente turen. Dermed kunne altså drømmen endelig gå i oppfyllelse.
Þingvellir Nasjonalpark
Den første dagen på Island brukte vi til å dra på en rekke utflukter. Etter å ha hatt geografifaget på skolen i VG1, ville vi studere naturen de hadde på Island. Med en praktisk el-bil kjørte lærer Bård Storaunet oss til Þingvellir Nasjonalpark som ligger på to forskjellige kontinentplater, både den nord-amerikanske og eurasiske. Der var det stier vi kunne følge for å få med oss alt naturen hadde å by på. Den ene førte oss opp på fjellet hvor vi så utover hele nasjonalparken og videre over flere broer på grunn av de mange elvene vi måtte krysse. På Þingvellir studerte vi også ei lita kirke, og videre gikk turen til Selfoss hvor vi så på geysirer og små varmekilder. Den største geysiren vi så hadde sist utbrudd i 2016, men en annen var mer aktiv med utbrudd cirka to ganger hvert 10. minutt. Vi besøkte også den kjempestore Gullfoss, en av Islands store turistattraksjoner. Der har landskapet formet seg som en dal grunnet de store vannmengdene. Man kunne se fossen på lang vei fordi det lå en stor vannsky over det store fossefallet. En annen turistattraksjon var Studlagil der elven har gravd seg gjennom hele øya. Det er en kløft som er kjent for sine søyleformede basaltfjellformasjoner og det blågrønne vannet som renner gjennom den. Dagen var svært lærerik, og om kvelden dro vi inn til midtbyen for å spise middag på Íslenski Barinn.
Faglig innhold fra historie-, norsk- og religionsfaget
Dagen etter dro vi til nasjonalmuseet der vi fikk bruk for både historie-, norsk- og religionsfaget. Der fikk vi se mye av den islandske kulturen og historien, i tillegg til forskjellige redskaper og klær de brukte før i tiden, som for eksempel bunader og ridekåper.
Vi lærte om hvordan Island ble kristnet og at det da skjedde en reformasjon slik som her i Norge. Etter å ha studert ulike skrifter hvor norrønt ble sammenlignet med dagens islandsk, satt vi igjen med flere perspektiver over hvordan språket har endret seg, ikke bare i Island, men generelt i Norden.
Vi dro så til Hallgrímskirkja som ble åpnet i 1986, en ganske moderne kirke og er en typisk turistattraksjon på Island. Kirkas oppbygning så ganske typisk ut fra siden av, men ikke fra forsiden. Vi kunne titte inn, men fikk ikke omvisning fordi den ble vedlikeholdt da vi var der.
Bading og sosiale gevinster
Vi avsluttet turen med at vi dro til den blå lagune, da vi allerede var på Island kunne vi selvsagt ikke unngå å ta turen dit. Hele gjengen fikk ansiktsmaske og vi ble veldig overrasket over hvor stort og varmt det var å bade der. Selv om dette var en faglig tur, hadde den og mange sosiale gevinster. Vi mener at slike klasseturer er bra for å forbedre et klassemiljø og for at elever skal bli tryggere på hverandre. Det at denne turen ble gjennomførbar og ikke bare en tanke eller et ønske er veldig gøy, og vi håper flere klasser vil få lik mulighet slik som oss og oppleve en slik begivenhet sammen som en klasse.
Viktig med skoleturer for studiespesialisering
Det er viktig at skoler prioriterer slike turer for studiespesialisering. Etter å ha sammenlignet nye læreplaner med de gamle, ser vi at det blir mulig med slike utflukter og mer praksis for oss som velger teoretiske linjer. Nå legges det opp til at elever skal kunne være kreative i fagene og komme med nye ideer, men da må elever være flinke til å vise interesse og engasjement og utforske mulighetene. I tillegg må man ha god kommunikasjon, ikke bare med lærerne, men også være villig til å gjøre en innsats i lokalsamfunnet og næringslivet for å få råd til å reise. Vi har vært så heldige som har fått lov til å reise på en slik utflukt, og det hadde ikke vært mulig uten Selbu Vekst og Selbu VGS. Den videregående skolen i Selbu er veldig opptatt av at elevene på studiespesialisering skal få lov til å reise og oppleve ting utenfor klasserommet. De er klar over at slike turer som dette, lærer elevene deres langt mer enn man kunne ha gjort på skolebenken. Slike opplevelser kommer vi som elever til å sette pris på resten av livet. Takket være det nære samarbeidet mellom skolen og lokalt næringsliv, og da spesielt med Selbu Vekst har vi fått mange spennende skoledager i videregående opplæring. Neste oppdrag blir å stå på stand for dem og promotere deres profil I Selbu på boligmessa i Trondheim i november. Vi gleder oss til å jobbe med dette prosjektet, og til å kunne dele dette med leserne av Selbyggen.