Tilbakeblikk fra 28. juni 2002:

Suksess på Årsøya – Sommerfestival med mye glede og lite bråk

Historiens første sommerfestival på Årsøya er over. Vi tror neppe at dette blir den siste. For denne musikkfestivalen med en stor del av kremen av norsk pop- og underholdningsmusikk ble så utvilsomt en kjempesuksess. Det ble den for musikerne, for publikum, og for de frivillige organisasjonene som var hyret inn til å ta seg av forskjellige praktiske gjøremål i forbindelse med festivalen.

Strandbyggene Jan Ove Fuglem og Jon Arne Sesseng, Ole Erik Toresen fra Mostadmarka, Bardo Tanem fra Ler, Ole Kristian Fuglem enda en strandbygg og mostingen Marit Sneisen stortrivdes alle på Sommerfestivalen og syntes at alt var bare positivt der med god musikk, mye folk og livat og god stemning. Foto: arkivbilde
Publisert

Og det er ingen tvil om at det ble en suksess for de fem unge herrene i Selbu Arrangement A/S som har satset mye på å få til dette kjempearrangementet på Årsøya. De burde sitte igjen med et pent overskudd etter at alt er gjort opp. En suksess ble det også for selve Årsøya. For denne festivalen drog til seg på tusenvis av yngre mennesker som neppe ville ha dratt hit på gammeldans-festival.

At Sommerfestivalen også ble en suksess for handelsstanden i Mebond, for drosjenæringen og sikkert for noen til, bør også krediteres hele arrangementet.

Enormt med folk

Nøkterne budsjetter var satt opp med henblikk på å få det hele til i hvert fall å gå i balanse. Men allerede da fredagens arrangement var over, var nok herrene i Selbu Arrangement rimelig sikre på at dette ville kunne gi positive regnskapstall.

2000 mennesker var til stede på Årsøya fredagskvelden, lørdag kveld var det 3200. Vel 300 campingenheter hadde plassert seg utover festivalområdet.

Ubetydelige ordensproblemer

Tre mann fra politietaten var til-stede på Årsøya både fredag og lørdag kveld. Og lensmannsbetjent Oddbjørn Dyrdal sier til Selbyggen at det hele forløp på en nesten forbausende rolig måte, tatt i betraktning de veldige publikums-massene som trengte på fram mot scenen under konsertene.

– Vi er utrolig godt fornøyd. I våre forberedelser tar vi høyde for at ting kan skje når så mye folk samles og når vi vet at det ved slike anledninger konsumeres en god del alkohol. Men her har vi hatt et meget godt samarbeid mellom oss i politiet, arrangørene og den øvrige vaktstyrken som også gjorde en kjempejobb. Også Røde Kors skal berømmes for en flott utført jobb, og som alltid er det betryggende å ha dem til stede, sier lensmannsbetjent Oddbjørn Dyrdal.

Godt fornøyde arrangører

Stein Helge Fredheim i Selbu Arrangement A/S uttrykker naturlignok også glede over at Sommerfestivalen på Årsøya forløp på en så fin måte.

– Alt fungerte slik vi håpet. Musikerne var fornøyde, publikum svært tilfreds, publikumtilstrømningen var over all forventning, politi og vaktmannskapene meldte om nesten ingen problemer, og stemningen var kjempegod. Da er det artig å være arrangør, sier Stein Helge Fredheim som også innrømmer at man så absolutt sysler med planer om en ny sommerfestival om et års tid.

Glede og stemning

Skal en lett aldrende pressemann så få tilføye sine kommentarer etter mange timer på Årsøya både fredag, lørdag og søndag, må det bli at dette også for oss var en trivelig opplevelse og at det ungdommelige publikum oppførte seg utrolig bra. Og da vi stod på scenen og fotograferte utover publikumsmassene under DDE's avdeling ved midnattstid fredag kveld, slo det oss at dette slett ikke var forfyllet ungdom på rølpestadiet som hoppet og spratt og sang mot mr. Brøndbo og orkesteret. For her lyste det ekte glede ut av ansiktene. En sluttkommentar kommer likevel helt forsiktig fra oss på «fossilstadiet». Vi lurer virkelig på om ikke det vil bli styggelig mange tunghørte mennesker om en tjue-tretti år. For lydnivået er så til de grader høyt at det banker både i ørene og brystet. For oss hadde lyden vært passelig om vi hadde stilt med øreklokker.