Selbu Sparebank og politiet har en klar oppfordring til alle som blir utsatt for svindel. Fv: Ingrid Selboe (Selbu Sparebank), Lars Aas (Selbu Sparebank), Rolf Ove Viken (politiet). Foto: Øyvind Skogmo Hansen

Stadig flere blir svindlet i Neadalen: – Vær mer kritisk

Både Selbu Sparebank og politiet rapporterer om økning i antall svindelsaker i Selbu og Tydal. Svindlerne blir stadig mer utspekulerte og metodene mer sofistikerte.

– Vi opplever egentlig at det blir mer og mer svindel mot folk i alle aldre. Det er slettes ikke bare eldre som rammes, sier betalingsformidlingsansvarlig i Selbu Sparebank, Ingrid Selboe.

20 prosent økning

Politiet merker det samme. Sammenlignet med i fjor ser politiet en økning på 20 prosent i anmeldte svindeltilfeller i Selbu og Tydal. Hittil i år er det 20 personer som har levert inn anmeldelse, og av dem er 35 prosent over 70 år. Med andre ord er slett ikke alle ofre eldre.

Selv om det er positivt at noen anmelder, er det slett ikke alle som gjør nettopp det.

– Hver gang vi blir kontaktet av noen som er rammet av svindel, anbefaler vi å anmelde. Men vi kan ikke kreve at kundene våre gjør det, sier Selboe.

Bedragerienheten på Gjøvik

Derfor kommer både banken og politiet med en sterk oppfordring om å anmelde.

– Vi i politiet er avhengige av at folk anmelder for at vi skal få gjort noe med dette fenomenet. Uten anmeldelser får vi ikke kjennskap til tilfellene, sier politikontakt Rolf Ove Viken, og fortsetter:

– Mange tenker at politiet ikke finner svindlerne, men på Gjøvik har Økokrim nå etablert bedragerienheten. De skal jobbe med akkurat slike saker. De har tilgang på alle anmeldte svindelsaker, og informasjonen de får kan være nok til at puslespillbrikkene faller på plass slik at de skyldige blir tatt.

– Hva vet vi om svindlerne?

– Vi vet ikke så mye om dem, annet enn hvilke kanaler de opptrer i, og hvordan de utfører svindelen, sier Selboe.

Bygger troverdighet

Men det som er sikkert, er det finnes både nasjonale og internasjonale aktører. Og metodene som benyttes blir stadig mer avanserte.

– Den mest vanlige metoden er nok at de tar kortinformasjon og misbruker den. Vi har for eksempel blitt kontaktet av kunder som ikke forstår hvorfor det har vært transaksjoner på 500 kroner fra kontoen i flere måneder, sier Selboe.

Andre metoder som benyttes er e-poster med skadelige lenker, uærlige nettbutikker som stjeler sensitiv informasjon, og ikke minst telefonoppringinger.

– Svindlerne bygger troverdighet først. De kan for eksempel utgi seg for å være fra Selbu Sparebank. Slike metoder blir ikke akkurat mindre farlig i fremtiden nå som kunstig intelligens gjør det mulig å klone stemmer, sier leder for dagligbank, Lars Aas.

Aldri del bankID-passord

Noen ganger blir folk lurt til å gi fra seg bankID-passordet. Men ingen redelige aktører vil noensinne spørre om passord til bankID, forsikrer Aas.  

– Ingen skal vite passordet til din bankID. Ikke politiet, ikke banken, heller ikke familie eller kjæreste. Kun du skal vite dette passordet, sier Aas.

Spiller på følelser

Et problem er ofte at personen som ringer, utgir seg for en snill hjelper som faktisk skal redde deg fra svindel.

Politikontakt Viken forteller om et anmeldt tilfelle der svindleren snakket med offeret i nesten to timer.

 – De spiller et spill, der offeret blir utsatt for alle følelser, sier Viken.

– Ofte haster det så veldig, og de stresser opp folk, sier Selboe, som oppfordrer til å kontakte banken hvis de er usikre.

– Vi er her for å hjelpe kundene våre.

Høytid for svindel

Aas og Selboe oppfordrer til å være særlig oppmerksom på svindelforsøk nå som vi går inn i en tid med både Black Friday og jul.

– Vårt tips er å bruke kredittkort når du handler på nett. Vær også obs på tilbud som ser ut til å være for gode til å være sanne. Ofte er de nettopp det.

Hvis kunder opplever mistenkelig aktivitet på kontoen, er det viktig å ta kontakt med banken raskt.

– Da kan vi sperre alt fra nettbank, bankID, kort og sperre for kredittsjekk, sier Selboe.

Ber alle være mer kritisk 

Torsdag holdt Selbu Sparebank og politiet et innlegg for Selbu Pensjonistforening der temaet var svindel og nettsikkerhet. Politikontakt Viken mener imidlertid at hele befolkningen må bli mer kritisk.

– Jeg tror folk flest må mobilisere litt med tanke på tillitstenkning. Vær hakket mer kritisk. Se hvem henvendelser faktisk kommer fra. Hvis du er i tvil ta kontakt med enten banken eller politiet. Og hvis du først er utsatt for svindel, for all del anmeld til politiet.

 

 

 

Powered by Labrador CMS