Denne gjengen står klare for å bistå når folk skal ta i bruk nye digitale verktøy. Foto: Øyvind Skogmo Hansen

Snart kan du søke om helsetjenester gjennom HelsaMi-appen

Over nyttår åpner kommunene Selbu og Tydal opp for å ta imot søknader om vedtaksbaserte helsetjenester gjennom appen HelsaMi.

Publisert

HelsaMi er en digital inngang til helse- og omsorgstjenester for pasienter og pårørende. Det er en del av Helseplattformen, og fra 1. januar vil innbyggere i Selbu og Tydal kunne bruke denne appen for å søke om ulike helsetjenester. 

Det har også tidligere vært mulig å søke digitalt, men den gamle løsningen har ikke vært tilfredsstillende når det gjelder personvern og sikkerhet. Den vil derfor avvikles fra 1. januar.

Heretter er det HelsaMi som gjelder. Men hvordan skal kommunen få brukerne over på den nye digitale plattformen? Fredag 13. desember møttes Selbu Sparebank, Frivilligsentralen, politi og sektorsjefer til et møte om tematikken.

– Vi ønsker å gå bredt ut til innbyggerne når det gjelder HelsaMi-appen. Det er viktig for oss at vi legger til rette for at folk skal få til å bruke dette, sier sektorsjef for helse og sosial i Selbu kommune, Marit Evjen Hernes.

Flere fordeler

Hun understreker at det fortsatt vil være mulig å søke om helsetjenester via penn og papir, men er tydelig på at det er ønskelig at så mange som mulig benytter seg av HelsaMi-appen. 

Dette skyldes blant annet at søknader via HelsaMi gir raskere svartid for brukeren, samt at det blir enklere for kommunen å håndtere søknadene fordi de kommer direkte til tildelingskontoret uten å måtte ta veien om servicetorget. Ikke minst havner søknadene, samt svar på dem, direkte i brukerens helsejournal.

Det er et bredt spekter av tjenester det kan søkes om via appen. May Iren Thyholt ved Tildelings- og koordineringskontoret for Selbu og Tydal, nevner blant annet helsetjenester og velferdsteknologi som eksempler.

Anbefaler å skaffe digital innloggingsmetode

For å bruke HelsaMi kreves det en digital innlogging, enten via MinID, BankID, Bypass eller Commfides.

De nevnte digitale innloggingsmetodene varierer i sikkerhetsnivå. MinID er på nivå tre, mens BankID, Commfides og Bypass er nivå fire, som er det høyeste. For å inngå signere dokumenter eller inngå avtaler digitalt, kreves det det høyeste sikkerhetsnivået.

Alle som ønsker å skaffe seg en digital innloggingsmetode kan ta kontakt med hver enkelt leverandør. For alle kunder av Selbu Sparebank som ønsker å skaffe seg BankID, kan banken kontaktes. 

Både kommunene i Neadalen og politiet anbefaler at folk skaffer seg BankID, selv om HelsaMi ikke krever det.

For å skaffe BankID, er det blant annet krav om at brukeren kan identifisere seg, enten gjennom pass eller nasjonalt ID-kort. Det er det ikke alle som har. Enkelte har i best fall bare fødselsattest eller dåpsattest.

– Alle kan få pass eller ID-kort med reiserett så fremt foreldre eller verger ønsker det. Alle over 13 år kan få ID-kort uten reiserett uten at verge samtykker. ID-kortet er godt nok til at du kan få bank-ID, sier politikontakt for Selbu og Tydal, Rolf Ove Viken.

I tilfeller der brukeren ikke kan møte fysisk hos politiet for å få utstedt pass eller ID-kort, finnes det likevel muligheter:

– Vi kan reise ut til søkeren i slike spesielle tilfeller. Søkeren eller pårørende må ta kontakt for avtale, sier Viken.

Banken vil ta en individuell vurdering når brukere ønsker å skaffe seg BankID, opplyser Lars Aas, leder for dagligbank i Selbu Sparebank.  

Hjelpen står klar

Marit Evjen Hernes, og sektorsjef for helse og omsorg i Tydal, Ingjerd Tuset, ønsker at flest mulig skal få hjelp og bistand til å mestre digitale verktøy.

– Vi må ha et alternativ for dem som ikke er digitale brukere, men det finnes flere som med stor fordel kunne benyttet verktøyene som finnes. Både fra kommunalt hold og fra frivilligheten finnes det hjelp å få, sier Marit Evjen Hernes, og legger til:

– Men uavhengig om du bruker HelsaMi eller ikke, er det viktig å ha en identifikasjon. Det er nok et like viktig budskap i denne saken.

Selbu Sparebank kommer til å arrangere kurs for kunder i BankID og nettbank over nyttår, forteller Lars Aas. 

– Det vil bli informert om påmelding gjennom våre kanaler og i Selbyggen. Vi kommer også til å gi opplæring til de frivillige slik at vi som BankID-utsteder sikrer at regelverk følges og at det blir gitt korrekt veiledning.

Bjarne Aashaug har engasjert seg som frivillig på datacafeen i Selbu.

– Det er sikkert mange eldre som vil henvende seg til oss med spørsmål om HelsaMi, BankID og slike ting, så det er fint at vi får mer kunnskap om det slik at vi kan hjelpe dem.

Og når det gjelder HelsaMi-appen kommer Ingjerd Tuset til slutt med en oppfordring.

– Det kan være lurt å gi pårørende tilgang til appen slik at de har mulighet til å følge med på timeavtaler og andre viktige opplysninger som kommer i appen.

Powered by Labrador CMS