Fælk & følk

Elin Sundset og Alf Ronny Rotvold er de to som jobber med salg på Selbuhus. De opplever at de positive endringene i Selbu-samfunnet som helhet er med på å øke salget av boliger.

Snart hundre år med treindustri og hus

Publisert

Selbuhus er slett ingen sidrumpa 98-åring. Evnen til stadig fornyelse, samtidig som mye av tradisjonen fortsatt er til stede, har blitt en suksessoppskrift for hjørnesteinsbedriften som går en hektisk vår og sommer i møte. 

Da Selbuhus ble startet opp av Magnus Langseth i 1924, var navnet Granby Bruk. Bedriften ble etablert den gangen som sagbruk og mølle. I 1958 bestemte bedriften seg for å starte opp med produksjon av bolighus og hytter ute på byggeplass, og i 1963 så seksjonshusene dagens lys. Selbuhus ble den første produsenten i landet som startet opp med prefabrikasjon av boliger. I dag er de ca. 50 ansatte og er en del av Selbuhus-konsernet som består av XL Bygg, Selbuhus Rørleggerservice AS og Selbu Byggtre AS.

Helomvending

Det er mange krefter i sving på Selbuhus, som alle spiller en viktig rolle i prosessen fra planker til nøkkelferdig bolig på ei tomt. Men for at det i det hele tatt skal stå et hus der, må salgssjef Alf Ronny Rotvold og boligkonsulent og markedsansvarlig, Elin Sundset, på banen. Rotvold startet med salg for Selbuhus i 2012, og Sundset kom inn i 2018. Et år som for øvrig markerer en stor endring for bedriften. 

– Det året gjorde vi en helomvending. Vi hadde flere nyansettelser, blant annet arkitekt Monica Marstad som tegnet noen nye husmodeller som ble veldig populære, forteller Rotvold. 

En av de første oppgavene Marstad fikk var å tegne det neste visningshuset.

– Det ble Framheim 2, et moderne saltakshus. Etter hvert kom hun også opp med modellen Nea. Disse husene har vi truffet vanvittig godt på, og bare i Selbu har vi fire forskjellige varianter av den, sier Rotvold. 

– Da fikk vi virkelig vist frem hva vi kan, og gikk fra å levere veldig tradisjonelle hus, til å kunne tilby mer moderne og tidsriktige hus. Tilvalgsmulighetene ble også mye større, legger Sundset til. 

Ikke så påvirket av pandemi

Da visningshuset endelig kunne åpne dørene for publikum slo pandemien til for fullt, og huset måtte stenges for besøkende. Da de arrangerte åpen dag for noen uker siden, kunne de endelig vise frem Framheim 2. Utenom det, så har ikke pandemien bidratt med så mye negativt for Selbuhus sin del. 

– Vi har egentlig vært travel under hele pandemien og hatt et jevnt trykk. Vi hadde en liten måned med hjemmekontor den første tiden, men bortsett fra det har det ikke hatt så stor innvirkning, sier Rotvold og fortsetter: 

– Jeg tror koronaen generelt sett har vært bra på den måten at den bremsa folk litt opp i en travel hverdag og gitt mange en «restart». Flere fikk antagelig bedre tid til å tenke seg om når det kommer til huskjøp og hva de virkelig vil ha. Og så merka vi at hyttesalget gikk en god del opp, men det har bremset litt igjen nå. 

Mer enn bare å selge et hus

Gjennom de 64 årene Selbuhus har drevet med, nettopp hus, har de opparbeidet seg enorm kompetanse. Vi snakker her om over 5000 huskunder over hele Trøndelag. 

– Å kjøpe en helt ny bolig er en kompleks prosess for noen som aldri har gjort det før, sier Rotvold. 

– Derfor er det viktig å fremheve at vi ikke bare skal selge et hus. Vi skal også være en rådgiver som skal bli kjent med kundene og deres behov – innenfor deres økonomiske rammer. Når vi skal gi kundene drømmehuset, så bør det i alle fall være slik at vi har informert om alt som faktisk går an å få med i et hus, legger Sundset til og fortsetter: 

– Vi blir personlig involvert i kunden og er også med på overleveringen av huset når det er ferdig.

Ifølge de to så er akkurat den delen av jobben noe av det hyggeligste de gjør. 

– Da er både vi og byggeleder med, og det er så herlig å se hvor spente kundene er når de kommer inn i huset sitt. Dette har de kanskje holdt på med i både et og to år, og endelig står det klart, forteller Sundset. 

– Bare det å snakke med folk er veldig hyggelig, og spesielt det å få komme nært inn på kundene. Det finnes så mange trivelige folk, og kundene våre er utelukkende i den kategorien, supplerer Rotvold.

Husets smykke og hjerte

Det å kunne gi folk drømmeboligen sin henger naturligvis høyt hos de begge. En fordel Selbuhus har, det er beliggenheten i forhold til andre samarbeidspartnere. 

– Vi har egne håndverkere, malere, flisleggere og rørleggere. Elektriker finner vi på nabokontoret. Hos oss vil du ikke oppleve å bli sendt rundt omkring mellom ulike aktører i prosessen, sier Rotvold. 

De har også flere leverandører, men to som trekkes spesielt frem er Fossline på bad og kjøkken og Tydal Trappefabrikk.

– Det er kjøkkenet og trappa som gjerne blir smykkene i huset. Det er ofte der folk legger igjen de ekstra pengene, sier Rotvold. 

– Og kjøkkenet har blitt et sosialt rom der familien samles, både for å lage og spise middag, men også for å prate sammen og gjøre aktiviteter. Kjøkkenet har blitt husets hjerte på mange måter, sier Sundset. 

De legger til at alle kunder får egen tegnetime hos Fossline.

– Da får man den personlige kontakten, og får virkelig satt seg ned og drøftet de ulike mulighetene som finnes. Hos noen treffer man blink med en gang, mens andre trenger mer tid. Her er vi veldig fleksible, og vi både speilvender hus og flytter om rom slik at kunden får det akkurat som den vil, sier Sundset. 

Et hus må nødvendigvis stå på ei tomt, og Selbuhus tilbyr også gratis og uforpliktende tomtebefaring.

– Det mange kanskje ikke tenker så mye på i starten når man skal bygge seg hus, det er uteområdet. Hvor man skal ha plen, og hvor trampolina skal stå, bare for å ta noen eksempler. På en befaring hjelper vi kundene med disse tingene. Hvordan sola oppfører seg på tomta i forhold til huset, og hvor innkjørselen skal være, er tema vi kommer inn på da, forteller Sundset. 

«Den harde kjerne», ifølge Rotvold. F.v: Knut Roger Friskilæ, Morten Oldervik og Per Avelsgård.

Positive endringer i Selbu-samfunnet

Selv om Selbuhus leverer kun til kunder i Trøndelag, får de ofte henvendelser fra hele landet. Gjerne fra de som vurderer å flytte til Selbu eller omegn.

– Vi har merka en endring i Selbu-markedet det siste året. Bare den nærmeste tiden er det tre hus som skal starte opp bygging i fabrikken. Det er mye bygging og levering i Selbu, både for oss og andre leverandører, forteller Rotvold og legger til: 

– Jeg har opplevd år hvor det har vært helt stille og år der det har vært mye salg. Men jeg tror at de positive endringene i Selbu-samfunnet som helhet gjør at vi selger mer hus, og at det blir økt tilflytting. 

– Jeg må også legge til at jeg syns Bo i Selbu gjør en kjempejobb med å gjøre bygda synlig for de riktige målgruppene, sier Sundset. 

Selv bor hun på Heimdal og pendler til Selbu jevnlig. Hun er også en del på salgskontoret Selbuhus har på Rotvoll i Trondheim. 

– Vi har veldig mange kundemøter i Trondheim, og det er godt å ha den muligheten. Vi leverer jo fra øverst i nord til nederst i sør, så da er det godt å ha et treffpunkt i byen, sier hun.

Her er Bjarne Gisetstad i full gang med å ferdigstille en takark.

Trender, farger og teknologi

Hva angår trender, så later det til at mye holder seg slik det har vært en god stund. 

– Det går mye i mørke detaljer på både armatur, lister og dører. Men det er tydelig at vi er litt ferdig med alt det hvite og grå. Nå vil folk ha mer farger – ofte blått, grønt og rødt. Gulvbordene skal gjerne være lengre og bredere. Noe jeg personlig syns er veldig fint, sier Sundset. 

– Smarthus er også på full fart inn. Folk vil ha mer teknologi inn i husene sine, legger Rotvold til. 

De er begge spente på hva fremtiden egentlig vil bringe for bransjen. 

– Nå har vi vært opptatt av store hus lenge, men vi vet jo at det ligger an til prisøkning på det meste. Både på strøm og mat for eksempel. Slike hendelser som krigen i Ukraina er med på å påvirke markedet. Folk trenger uansett hus å bo i, så da er det nok lettere å prioritere bort hytte for eksempel. Jeg tror Selbuhus skal være her i mange år enda, men det er mulig folk på jenke på kravene etter hvert. Hvis jeg skal våge å spå noe, så er det kanskje at vi går imot mindre hustyper, spekulerer Rotvold. 

– Snart vil også nettleie-loven slå inn, og da vil elementer som det å kunne styre temperaturen på varmtvannsberederen, og starte ladding av el-bilen på natta, bli viktigere, skyter Sundset inn. 

De trekker også frem at de yngre generasjonene som vokser opp med mye teknologi, vil ha det som en naturlig del av kravlista når de selv skal bygge bolig. 

Selbuhus er en lærligebedrift. Anniken Borseth er en av dem som får prøvd seg i fabrikken.

Bærekraftig

Selbuhus har også et stort fokus på miljø og bærekraftighet. De har blant annet nettopp anskaffet seg el-biler som nye firmabiler. 

– Bare det at vi bygger husene i fabrikk og har gjort det en lang stund, er bra for miljøet. Det er heller ingenting som går til spille. Alt restmateriell av tre går med til oppvarming av fabrikken, og alt avfall sorteres selvfølgelig korrekt. Når det gjelder selve boligene er alle husene våre innenfor energimerke A eller B, noe som gjør at kundene får lavere strømregning og kan bruke pengene sine på noe annet, sier Rotvold. 

Inne i fabrikken er det varmt, tørt og særdeles stabile byggeforhold.

– En annen fordel med fabrikken, er at kundene får anledning til å bli med på hele prosessen og se huset bli til underveis, legger han til. 

Lærling Noah Ludin Nykkelmo monterer kjøkken.

Hviler ikke på laurbæra 

Om to år feirer Selbuhus 100-årsjubileum, og i den forbindelse lanseres et helt nytt jubileumshus som de allerede har begynt å lukte litt på. 

– Hva som kommer til å inngå i det baseres på hva markedet vil ha, men at det blir en variant av et tradisjonsrikt men moderne hus er vi ganske sikre på, sier Rotvold. 

Hva nærmeste fremtid angår, så har Selbuhus full produksjon, og mai ser ut til å bli av det hektiske slaget.

– Vi skal levere 8 – 10 hus før sommerferien, men vi understreker at det er plass til flere kunder og mer å gjøre, forteller de to. 

Boligmesser er også viktige arenaer for boligbyggere, og de skal delta både på den i Stjørdalshallen i mai og på den store boligmessa i Trondheim i september. 

– På Stjørdal stiller vi sammen med Selbuhytta, og det er første gangen vi deltar der. Under messa i Trondheim skal vi lansere en helt ny katalog med to nye hustyper i. Et veldig moderne et, og et som er litt mer tradisjonelt. Det gleder vi oss veldig til å vise frem, avslutter Sundset. 

Powered by Labrador CMS