Slik kan bedrifter bli mer synlige på nett
Ikke alle bedriftene i Tydal har egne nettsider. Men trenger de egentlig det? Dette var et av temaene som ble diskutert under næringsmøtet på 705 Senteret.
Sist torsdag var det næringskveld på 705 Senteret, i regi av Næringsforeningen i Værnesregionen og Tydal næringsselskap.
Hovedtemaet for møtet var digital synlighet. Mari Evjen i Tydal kommune orienterte om hvordan kommunen benyttet ulike plattformer for å nå forskjellige målgrupper.
– Alle bedrifter bør ha nettside
Daglig leder Christian Holt i Styrk Reklame holdt et foredrag der han delte noen tips og triks med de frammøtte. Han rådet næringsaktører til å strukturere arbeidet sitt med synlighet på nett, og at de ikke venter til ordrebøkene er tomme før de starter dette arbeidet.
Under torsdagens møte ble det diskutert hvorvidt alle bedrifter – også de små – bør ha egen nettside. Enkelte bedrifter i Tydal har ikke nettside, men benytter Facebook og andre kanaler for å nå ut til kundene.
– Vi mener egentlig at alle bedrifter bør ha nettside, men kompleksiteten rundt det kan være forskjellig fra bedrift til bedrift. Jeg synes det er naturlig at man har ei nettside som forteller om hvem man er og hva man gjør, sier Christian Holt til Selbyggen i etterkant av møtet.
– Uansett hvilken bransje det dreier seg om?
– Vi anbefaler alle bedrifter til å ha det. Av alle kundene våre, er det ingen som ikke har ei nettside.
Det finnes nettsideløsninger som er enkle og rimelige å bruke.
Ulike kanaler for ulike målgrupper
Christian Holt er tydelig på at man må være bevisst på hvilke kanaler man benytter for å nå ulike målgrupper.
– Vi opplever at den yngre garde kanskje ikke sitter så mye på Facebook, men heller TikTok og Snapchat. Mens folk på min alder, altså rundt 40 år, kommuniserer med venner på SMS og Messenger. Hvilken plattformen man bør benytte er avhengig av hva man skal selge og hvem man skal nå, sier Holt.
– Har du andre tips og triks for næringsaktører i Tydal?
– Tips nummer én er å finne en god sparringpartner på reklame. Da får du tips til hva du kan gjøre selv og hva du kan bruke penger på. Det er helt klart mange ting man kan gjøre selv. Det handler ikke om at budsjettet trenger å være så høyt, men det er greit å få strukturert dette arbeidet med et reklamebyrå eller andre som kan mye om dette, sier Holt og legger til:
– Ellers er det lurt å bruke verktøy som Google Analytics for å spore hvor klikkene på nettsida di kommer fra. Dette er en gratistjeneste som jeg mener alle bør ha.