Skattejakt blant gravsteinene: – En fin måte å ufarliggjøre døden litt

Tirsdag fikk rundt 120 elever fra Bell skole en litt annerledes skoledag. I stedet for klasserom, tavle og skolebøker, gikk turen til Selbu kirkegård. Der ventet skattejakt blant gravsteinene.

Foto: Elever ved Selbu ungdomsskole
Publisert

Bak opplegget sto Lisbeth Sørflakne, som jobber med trosopplæring og som kirketjener i Selbu kirke. Hver sommer inviterer hun skoler og barnehager til kirka og kirkegården.

– Målet er at de som er små skal få bruke kirkegården på sine premisser, og få et litt mer naturlig forhold til døden. Det er både skummelt og ukjent for oss alle, egentlig, sier Sørflakne.

Denne dagen hadde hun besøk av tre ulike klasser fra Bell skole. Til sammen var rundt 120 barn innom kirkegården i løpet av dagen. Dagen etter skulle hun videre til Selbustrand for å ta imot skolebesøk der.

– Jeg synes det er supert at skolene og barnehagene vil komme på besøk. Det betyr mye, sier hun.

Skattejakten går ut på at barna får utdelt et skjema med ulike symboler de skal lete etter på gravstøttene. Blant motivene kan det være kors, hjerter, soler og andre tegn.

– Nå har de fått skjemaet jeg har laget, og så går de rundt og finner symboler på gravstøttene. Da får de kikke, tenke seg litt om og kanskje lure litt på hva jeg har tegnet, sier Sørflakne med et smil.

Foto: Elever ved Selbu ungdomsskole

Hun forteller at skattejakten egentlig startet under koronatiden, da det var behov for aktiviteter som kunne gjennomføres utendørs. Siden har opplegget blitt videreført.

– Målet må være at alle skal føle seg velkommen til kirka, både gamle og unge. Da må vi legge til rette for at også de unge kan få bruke kirka og kirkegården på en god måte, sier hun.

– Fin måte å bli bedre kjent med kirka på

For elevene i andre trinn ved Bell skole ble det en aktiv runde mellom gravsteinene. Da noen av barna ble spurt om hva som var mest artig, kom svaret raskt:

– Å lete etter symboler.

Lærer Linda Lynum mener besøket er verdifullt for elevene.

– Ungene har vært i kirka før, men dette handler litt om å bli bedre kjent med kirka. Når vi går blant gravsteinene, kommer det mange spørsmål. De lurer på mye rundt døden, og noen synes det kan være litt skummelt. Kanskje har de også behov for å prate om noen de har mistet selv, sier Lynum.

Hun mener skattejakten gjør det lettere å nærme seg et tema som ellers kan være vanskelig.

– Det er en fin måte å bli bedre kjent med kirka på, og å ufarliggjøre døden litt, sier hun.

Lynum forteller at elevene var svært engasjerte underveis.

– De er skikkelig aktive. Alle er med og leter, og det er alltid artig å se. Jeg tror de synes det er spennende, sier hun.

For Lisbeth Sørflakne er det nettopp møtene med barna som gjør opplegget meningsfullt.

– Det artigste er de fine samtalene og de gode spørsmålene. Jo mindre de er, jo bedre spørsmål stiller de. Det gir meg veldig mye, sier hun.

Elever fra Selbu ungdomsskole tok utfordringen

Tirsdag 16. juni hadde Selbyggen besøk av en gjeng flotte ungdommer fra Selbu ungdomsskole på bedriftsbesøk. Redaksjonen kastet dem like så godt ut i det, og ungdommene dro ut for å lage redaksjonelt innhold til lokalavisa. De tok utfordringen på strak arm, og det resulterte i denne artikkelen fra arrangementet ved Selbu kirke, og i forrige ukes «3 på gata». Takk for besøket - og velkommen igjen! 


Bakerste rekke: Sindre Kjøsnes, Jesper Mjåland Stuesjø og Filip Tuset-Nyborg
Tredje rekke: Sitre Troseth og Enya Dahlø Weiseth
Andre rekke: Lucy Elvevold Skotte og Tiril Reitan
Første rekke: Tristan Rokstad Gärtner og Sofiia Yermolenko.