Skal spare penger – reduserer brøyting på fylkesveiene i Selbu og Tydal

Driftskontraktene for vedlikehold og drift av fylkesveiene i Trøndelag ble lagt ut på anbud i januar. Nå har fylkeskommunen levert sin innstilling. Samtidig blir det nå klart at det vil bli mindre brøyting de neste årene. 

Foto: arkiv
Publisert Sist oppdatert

Det var driftskontraktene for Hitra og Røros som ble utlyst på anbudskonkurranse i januar. I Røros-kontrakten inngår vedlikehold av fylkesveiene i både Selbu og Tydal. 

Innen anbudsfristen gikk ut 7. mars var det levert seks tilbud på Røros-kontrakten. 

– Fylkeskommunen er meget fornøyd med interessen, og spesielt at det er flere lokale entreprenører som viser interesse for denne type kontrakter, sier seksjonsleder Arne Iversen i Trøndelag fylkeskommune.

Samme entreprenør som før 

Etter at fristen utløp har tilbudene blitt vurdert. I vurderingene har pris vært den viktigste faktoren (70 %), etterfulgt av oppgaveforståelse og gjennomføringsplan (15 %) og organisering og tilbud kontraktadministrasjon (15%). 

Basert på disse kriteriene har fylkeskommunen innstilt Svevia Norge AS som entreprenør for de neste fem årene. For øvrig er dette samme entreprenør som har hatt ansvaret for fylkesveiene i Neadalen også de foregående fem årene. 

Fylkeskommunen understreker at de tar forbehold om at tilbyderne har mulighet til å klage på avgjørelsen. Kontraktene vil bli inngått etter klagefristens utløp. Total verdi for kontraktene vil være ca. 680 millioner kroner. Kontraktenes varighet er fem år og vil startes opp 1. september 2025. 

Oppgavene som inngår i kontrakten omfatter drift- og vedlikehold, herunder vinterdrift, samt renhold, kantslått, og oppgrusing på fylkesveier og gang- og sykkelveier. 

Røros-kontrakten dekker en total veilengde på 51 mil, og inkluderer både Holtålen, Røros, Tydal, Selbu, deler av Midtre Gauldal og deler av Malvik. 

Skal spare penger – går utover veidrift

I de nye kontraktene har fylkeskommunen gjort kontraktsmessige grep for å på sikt kunne bruke en større del av budsjettene på vedlikehold. Det innebærer samtidig at driftskostnader skal kuttes. 

– For at dette skal bli mulig, vil vi måtte redusere noe på aktiviteter som brøyting, renhold og kantslått. Besparelse på dette mener vi kan brukes til for eksempel oppgrusing, stikkrenneskifte og andre varige forbedringer av fylkesveinettet. På sikt håper vi at brukere av veiene vil merke denne dreiningen av midler på en positiv måte, sier Iversen. 

– Så det vil altså si at det blir mindre brøyting på fylkesveiene i Selbu og Tydal? 

– Vi har som sagt sett på mulighetene til å redusere kostnadene, og i det ligger det at det kan bli brøytet sjeldnere. Fylkeskommunen er ganske presset på økonomien, sier Iversen. 

– Vil ikke det rett og slett bety at det kan bli dårligere kjøreforhold her om vinteren? 

– Ja, det kan bety at det blir dårligere fremkommelighet på enkelte veier. Det er imidlertid viktig å understreke at dette ikke skal gå utover trafikksikkerheten. 

Det vil bli mest merkbart på de minst trafikkerte fylkesveiene, sier seksjonslederen. 

– Veiene skal fortsatt være kjørbare, men det blir brøytet sjeldnere. Vi tøyer rodene litt mer og syklustidene for brøyting kan økes litt. At det kan bli litt dårligere fremkommelighet, er vi ærlige på. 

Også på sommeren kan det bli kuttet på driftskostnader, bemerker han. 

– Det kan hende vi sparer inn litt på renhold og kantslått på sommerstid også. Det kan bety at vi slår en gang mindre per sesong på mindre veier. Vi vil vurdere om vi kan være mer kritisk og kutte ut enkeltstrekninger. Er det en dårlig vekstsesong er det ingen grunn til å slå. Fremover blir det et mer behovsprøvd opplegg, sier Iversen. 

Powered by Labrador CMS