Selbu sterkt representert under messe: – Overbevist om at det har effekt 

Forrige helg gikk Midt-Norges største boligmesse av stabelen i Trondheim Spektrum. Tre aktører fra næringslivet i Selbu var på plass.

Selbu Vekst er fast inventar på boligmessa. F.v: Roar Uglem, Anna Elena Uglem, Monica Sundal. Foto: Øyvind Skogmo Hansen
Publisert Sist oppdatert

147 utstillere var samlet for å gi informasjon og inspirasjon til folk som ønsker å pusse opp, bygge nytt, totalrenovere og har andre planer for hus, hytte eller hage. 

Da Selbyggen var innom i 12-tiden lørdag var det mye folk på plass. Også hos aktørene fra Selbu –  Bo i Selbu (Selbu Vekst), Jønland og Selbu Boligsystem, var det mange folk som stoppet innom. 

– Folk er interesserte i boligmarkedet i Selbu, både når det gjelder priser og tilgjengelighet på tomter, sier Roar Uglem. 

Sammen med daglig leder Monica Sundal har han vært fast inventar på messa i mange år. De siste fem årene de også hatt med seg Roars datter Anna Elena Uglem. 

– «Sjølinj» hadde behov for litt ekstra hjelp, og siden jeg var tilgjengelig og trives med å møte folk ble jeg med for fem år siden. Siden har jeg vel vært med hver gang. Det er artig å få være med på å presentere hjembygda mi, sier Anna Elena til Selbyggen. 

– For det er ikke vanskelig å finne argumenter for å flytte til Selbu? 

– Jeg stortrives i Selbu, og synes det er viktig at vi viser litt stolthet og skryter av bygda, sier hun. 

Roar Uglem ser verdien i å ha med ungdom på standen. 

– Ungdom kommuniserer best med ungdom, så det er litt viktig å ha med dem, sier han og minner om at det ble en stor suksess da elever fra Selbu vgs. bidro på stand for noen år siden. 

– Jeg ser ikke mange andre aktører som reklamerer for kommunen sin på denne messa? 

– Nei, og det overrasker meg litt, sier Roar og fortsetter: 

– Vi ser jo at det fungerer. Jeg har opplevd at folk har vært innom standen på fredag, for så å bestemme seg for å flytte til Selbu påfølgende onsdag. Det tilhører sjeldenhetene selvfølgelig, men det har skjedd. 

– Fortsatt tror noen at vi har laget alle spileplatene de ser

Jønland AS har også en egen stand under messa. De har i årevis hatt fast plass like innenfor inngangen til messegulvet. 

– Vi må nesten være med her, for ellers mister vi jo denne «tomta», humrer daglig leder Helge Jønland. 

Daglig leder Helge Jønland. Foto: Øyvind Skogmo Hansen

– Opplever du at det er interesse for det dere tilbyr? 

– Mange kommer bort til oss, så det vil jeg absolutt si. Så kan man si «er det egentlig nødvendig å delta her?». Men jeg har vært på messer i 30 år, og opplever fortsatt at folk ikke vet om oss, til tross for å ha brukt millioner på markedsføring. Så det å treffe folk her har en verdi. Her treffer vi både privatkunder i tillegg til forhandlere og proffkunder. 

– Hva er det folk lurer på? 

– Nå er det mer og mer fokus på rehabilitering. Vi leverer mye utvendig staffasje på bygg og verneverdige bygg, som søyler, rekkverk og slike ting. Heldigvis har dette segmentet økt, for spilemarkedet har falt for oss. 

– Jaså? 

– Det er mange konkurrenter nå. Da vi viste frem spileplater – laget i Innnbygda – som produkt i 2017, var vi først i Europa. I Kina er det sikkert 30 produsenter som har kopiert spileplatene våre nå. Men fortsatt er det nok folk som tror at vi har laget alle spileplatene de ser, smiler Jønland.  

– Det at spileplater har blitt så populært, er det en direkte konsekvens av at dere startet med det, tror du? 

– Noen andre hadde sikkert kommet med det hvis vi ikke hadde gjort det, men vi var de første. Det sier også våre konkurrenter. 

Selbu Boligsystem

Den tredje Selbu-bedriften som har lang fartstid på boligmessa, er Selbu Boligsystem. Salgsrådgiver Alf Ronny Rotvold kan melde om stor interesse blant messedeltakerne. 

– Vi driver primært med hus og hytter, og for å bygge seg noe slikt må du ha tomt. Vi får derfor en del spørsmål rundt det, sier Rotvold, som har vært med på messa siden 2012. 

– Har det effekt å stå her? 

– Jeg vet det har effekt, ellers hadde vi ikke vært her. Men det er klart at vi signerer ikke kontrakter her. Her handler det om å opprette dialog med folk, og vise oss frem. 

Salgsrådgiver Alf Ronny Rotvold. Foto: Øyvind Skogmo Hansen

Han poengterer at Selbuhus ikke er det samme som for to år siden. 

– Nå er det nye eiere, og vi heter Selbu Boligsystem. Vi har fire forskjellige merkevarer, sier Rotvold og nevner Selbuhus, Selbuhytta, og Smart Cabins, samt Selbu Boligsystem som er «proffbiten». Sistnevnte er i anbudsmarkedet og retter seg opp mot både offentlige og private. 

De siste årene har markedet vært nede, noe som skyldes høye renter og prisstigning i markedet. Men: 

– Nå er vi på vei opp. Vi har hatt to rentenedganger, og det er ikke så mye som skal til for at det hjelper på det psykologiske i forbindelse med husbygging. 

Selbu Boligsystem har de siste årene valgt å satse mer på mindre bygg. 

– I Sverige koster det 20 000 kroner mindre per kvadrat når man skal bygge hus, så derfor tror vi på det å bygge mindre enheter, som hytter på 37 kvadrat, eller småhus på under 70 kvadrat. Men det tar litt tid å stille om markedet, for vi har vært vant med store hus, og vi har prioritert det i mange år. Hvis vi går tilbake til 70 og 80-tallet var det et arealkrav som sa at du måtte bygge mindre enn 120 kvadrat for å få huslån. Jeg tror vi må tilbake dit, sier Rotvold. 

– Vi har for store hus? 

– Vi bygger for store hus. Alle trenger ikke så stor plass som de tror, særlig når de blir eldre kan det være fornuftig å ha mindre hus, sier Rotvold før samtalen må avsluttes fordi en messedeltaker kommer for å stille ham spørsmål.

Powered by Labrador CMS