Nyheter

Konsernsjef i Selbu Gruppen, Kim André Eidem, håper tilpasningene de nå gjør vil snu den negative utviklingen.

Selbu Gruppen må omstille seg: – Ingen tvil om at det er en krevende situasjon

Med en sterk nedgang i hovedsegmentet Selbu Gruppen leverer produkter til, stilles nå konsernet overfor en betydelig prøvelse. Evnen til å tilpasse seg markedet er viktigere enn noen gang.

– Vi merker at det er krevende innenfor nybygg som enebolig- og fritidsbolig-segmentet. Dette gjelder særlig nøkkelferdige hus i størrelsen 100-200 kvadrat, som Selbuhus leverer, og nøkkelferdige kvalitetshytter fra Selbuhytta som koster fra tre millioner kroner og oppover, sier konsernsjef i Selbu Gruppen, Kim André Eidem. 

Må tilpasse produktene 

Nedgang i etterspørselen betyr at Selbu-bedriften må tenke nytt. 

– For litt over et halvt år siden så vi at vi måtte angripe markedet på en annen måte. Selbu Gruppen som konsern har jobbet med nye produkter og med å tilpasse de eksisterende produktene våre til et marked som er stadig i endring. Vi har sett at vi må nedskalere hus- og hytteproduktene til et mindre format for å få ned den totale kostnaden for kjøperen. Ett eksempel på dette er småhusserien fra Selbuhus, som vi nå lanserer på boligmessa i Trondheim til helgen. Dete er nøkkelferdige småhus på 70 kvadrat med en prislapp på rett i overkant av 2 millioner.

Selbuhus satser nå mer på småhus. Her ser du modellen «Knippen», som er et slikt hus. Foto: Selbuhus

 – Kostnadsbesparende for kunden 

Selbu Gruppen satser også mer på såkalte råbygg. 

– Husene settes sammen på lik linje med ordinære hus og hytter, det vil si at vi drar ut til byggeplassen og monterer bygget ferdig. Forskjellen er at derfra tar kunden over og gjør alt av ferdigstillelse og interiør selv. Dette stiller krav til at du må være litt handy eller benytte egne bekjentskaper, men det er kostnadsbesparende for kunden, sier Eidem, som tilføyer til at det er solgt flere råbygg siden de satte i gang med dette for noen måneder siden. 

Satser på små hytter 

I tillegg til å tilby råbygg fra Selbuhytta, satses det også nå på mindre hytter. I oktober i år kjøpte Selbu Gruppen Smart Cabins AS, et selskap som har utviklet seg og spesialisert seg på små arealeffektive hytter, helt ned mot 14 kvadrat.

– Dette er modulbaserte kvalitetshytter som bygges ferdig innendørs i fabrikk. Vi tilbyr dem i tre smarte varianter, og den største av dem har vi satt opp flere av i Tydal. I Tydal er de riktignok prosjektert som boliger, men det er først og fremst fritids- og utleiemarkedet vi retter oss mot med disse hyttene.

Modulbaserte leiligheter 

Eidem forteller også at de rigger seg for å tre inn i et annet marked, nemlig modulbaserte leiligheter. Dette er leiligheter som bygges i fabrikk, før de transporteres ut og monteres sammen som et leilighetsbygg. 

– Vår byggemåte i modul med høy ferdigstillelsesgrad i fabrikk, kombinert med kort byggetid ute på byggeplass, er etterspurt. Vi har noen fordeler som vi kan dra nytte av i et slik marked, men dette er det mest krevende markedet i dag fordi det bygges svært lite nytt i dette segmentet nå. Men vi gjør oss klar for å gå inn i dette markedet og starte slike prosjekter når det snur på et tidspunkt, sier Eidem. 

Ordrereserven krymper

– Markedstilpasninger til tross, er det nok prosjekter til å ha full drift nå? 

– Vi har fortsatt full drift, men det siste halvåret har vi brukt flere av våre ansatte til produksjonsrelatert utvikling. Vi holder trøkket oppe, men ordrereserven er kortere enn den vanligvis ville vært. Derfor må vi agere med å tilpasse oss samt tilby nye produkter. Vårt fokus på løsningssalg er også viktig i det krevende markedet vi er inne i nå. Konsernet er komplett leverandør og har alle fagområder i eget hus, selgere med bred fagkompetanse, arkitekter, og ingeniører. Dette gjør at både proffer og private som skal bygge nytt eller på noe, har en unik mulighet til å få tilpasset bygg og produkt etter de ønsker og rammer man har. 

– Krevende dager 

Konsernsjefen legger likevel ikke skjul på at situasjonen er utfordrende. 

– Det er ingen tvil om at det er krevende. Vi overtok konsernet i april, og det har vært – og er – krevende dager. Vi blir tvunget til å tenke i nye baner og tilpasse oss et marked som er i endring, og det er bra. Vi må se fremover og spå hva som er populært om ett år, og om to år. Vi er helt avhengig av å ha et industrielt volum for å forsvare merkevarene våre i dårlige tider. Med et konsern som består av 85 ansatte og en normal omsetning på rundt 200 millioner kroner, sier det seg selv at vi er avhengig av en betydelig mengde salg. 

– Har det vært mange sene kvelder? 

– Det er klart at vi jobber på høygir og prøver å angripe dette så tidlig som mulig. 

Hittil har vi kun dekket Midt-Norge, men nå regner vi på prosjekter flere steder i landet, fordi vi ser at vi kan levere der også. Det er litt avhengig av hvilket produkt det er snakk om, men råbygg kan vi for eksempel levere til hele Norge, det samme gjelder bygningselementer, småhus og Smart Cabins-hyttene. Når markedet for standard hus og hytter er nede for telling, tvinges vi til å gjøre grep, sier Eidem. 

Håper de unngår permitteringer 

– Kan dere bli nødt til å permittere hvis markedet ikke tar seg opp?  

– Hvis det viser seg at den negative utviklingen fortsetter til tross for tilpasningene vi gjør, kommer vi til et punkt der ordrereserven er spist opp. Da kan nedskalering, enten med delvis permittering eller full produksjonsstans bli aktuelt for å kunne bygge opp en ordrereserve. Vi ser jo at det er permitteringer og konkurser rundt oss, og den mest krevende perioden kommer nok i løpet av vinteren. Men vi håper at tilpasningene vi gjør fører til at vi unngår å havne i en slik situasjon, sier konsernsjefen. 

Powered by Labrador CMS