Nyheter

Det ble mindre bilkjøring i Neadalen i koronaåret 2020. Mange hadde hjemmekontor gjennom store deler av året, og fulgte dessuten oppfordringene om å ikke foreta unødige reiser. Illustrasjonsfoto.

Så mye mindre bilkjøring er det blitt under pandemien

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn kjørte mindre i 2020 enn tidligere år. Statistikken som viser hvor mye hver personbil kjører viser at nedgangen i både Selbu og Tydal har vært enda større enn landsgjennomsnittet.

Hver personbil, med eier registrert i Selbu kommune, kjørte i gjennomsnitt 13.116 kilometer i løpet av koronaåret 2020. Dette er 1.295 kilometer mindre enn året før, noe som betyr en nedgang på nær ti prosent.

Hjemmekontor

En stor del av reduksjonen skyldes nok høyere frekvens av hjemmekontor. Men på den annen side var det nok en del som tok litt igjen på grunn av norgesferie forrige sommer.

I Tydal kommune har Statistisk sentralbyrå fått ut 13.732 kilometer per personbil i 2020, og dette er 1.114 kilometer mindre enn året før. Det betyr en nedgang på åtte prosent her.

Det har de siste 15 årene ellers vært en trend at hver bil kjører mindre. Det har vært en svak nedgang hvert eneste år siden 2007, da hver personbil i Norge hadde en gjennomsnittlig kjørelengde på hele 13.916 km per år. Men det siste året har det vært en mye tydeligere reduksjon de aller fleste steder.

Hver bil i Norge ned 6,2 prosent

Mye av reduksjonen per bil de siste 14 årene skyldes det faktum at hver husstand disponerer flere biler. Den samlede kjørelengde har nemlig økt jevnt og trutt i Norge i mange år, og var oppe i 35,5 millioner kilometer i 2019. Dette ble redusert til 33,9 millioner kilometer i 2020 – en nedgang på nesten fem prosent.

Men nedgangen per bil fra 2019 til koronaåret 2020 var markant på landsbasis. Fra 11.883 km til 11.152 km i fjor må sies å være en stor nedgang. Det betyr at hver eneste personbil i Norge kjørte 6,2 prosent mindre i fjor enn året før.
Nedgangen i Selbu og Tydal har altså vært enda større enn hos Ola og Kari Sjåfør.

Størst nedgang

Det er gjerne kommuner med store arealer som har opplevd den største nedgangen. Mens enkelte små øykommuner faktisk har økning i kjøringen.

I Trøndelag har Namsskogan kommune hatt den største nedgangen, med en reduksjon på 17,5 prosent, mens Leka kommune har minste nedgang, med bare fire prosent mindre kjøring.

Disse kjører mest

Den kommunen i Norge som har høyeste gjennomsnittslengde per bil, er Bykle i Agder, der hver bil kjørte i snitt 14.796 kilometer. I andre enden finner vi Norges minste kommune, Utsira, med 7.920 kilometer per personbil.
På denne oversikten kommer Tydal helt oppe på 23.-plass, mens Selbu er nummer 56.

Den kommunen i Trøndelag med lengste kjørelengder per personbil, er Lierne, med 14.559 kilometer. Minste lengde har Trondheim kommune, med 11.183 kilometer.

Personbilkjøring per kommune i Trøndelag:
Tabellen viser antall km i 2020, sammenlignet med året før.

KommuneSnitt (km)Endring (km)Endring (%)
Namsskogan14540-2539-17,5
Snåsa14127-1533-10,9
Meråker12948-1802-13,9
Flatanger13636-1790-13,1
Røyrvik13274-1381-10,4
Grong13091-1356-10,4
Midtre Gauldal13557-1375-10,1
Holtålen13281-1318-9,9
Selbu13116-1295-9,9
Frosta12593-1232-9,8
Tydal13732-1114-8,1
Osen12509-999-8,0
Levanger12370-969-7,8
Inderøy13336-1019-7,6
Overhalla13452-995-7,4
Melhus12685-916-7,2
Steinkjer12488-888-7,1
Heim12118-838-6,9
Frøya12577-853-6,8
Røros11596-770-6,6
Namsos12006-769-6,4
Høylandet13945-879-6,3
Malvik12948-813-6,3
Verdal12275-757-6,2
Oppdal11438-705-6,2
Indre Fosen11454-684-6,0
Stjørdal12481-720-5,8
Rennebu13076-729-5,6
Trondheim11183-528-4,7
Skaun13056-611-4,7
Leka11652-455-3,9
Norge11152-731-6,2
Powered by Labrador CMS