Nyheter

Maia Garberg Lund (t.v.), Erik Lundemo og Julie Fremstad Nergård har undersøkt konflikter og motsetninger knyttet til reindrift i Neadalen.

Reindrift som tema i tverrfaglig prosjekt

Publisert

Reindrift har vært temaet i et tverrfaglig prosjekt ved Selbu vgs. denne uka. Elevene ved vg1 studiespesialisering har undersøkt hvorfor interessekonflikter oppstår, og noen av dem har fokusert på lokale utfordringer.

Prosjektet er tverrfaglig og omfatter norsk, samfunnskunnskap, matematikk, geografi og naturfag. I tillegg knytter de det litt sammen med tysk og spansk, der elevene ser om det finnes parallelle temaer og problemstillinger i Tyskland og Spania.

Tverrfaglig prosjekt

Elevene ved vg1 studiespesialisering fikk prosjektet presentert forrige fredag. De ble delt inn i fire grupper, og denne uka har de jobba med prosjektet. De har selv valgt hvordan de vil vinkle temaet.

I dag (fredag, etter at Selbyggen gikk i trykken) holder hver gruppe en 15 minutter lang presentasjon om temaet som skal dekke de ulike fagene.

– Målet er at elevene skal lære å samarbeide og ta ansvar i en større tverrfaglig prosjektoppgave, sier kontaktlærer for vg1 STUSP, Marthe Wikhammer.

– Det er viktig at elevene oppdager at de ulike fagene henger sammen og er relevante for hverandre. Vi håper at et prosjekt som dette skal synliggjøre nettopp det, sier seksjonsleder for språk og samfunnsfag, Tove Trondsetås Bjerken.

Alta-aksjonen

Hver gruppe har jobba med et selvvalgt tema knyttet til reindrift. Tre av gruppene har fokusert på ulike sider ved Alta-aksjonen.

– Fokuset vårt er hvordan Alta-aksjonen har endra forholdet mellom samene og resten av samfunnet, sier Kristine Berg, som jobba sammen med Kjærsti Velve og Ane Fremo.

– Reindriftsnæringa fikk flere rettigheter etter Alta-aksjonen, sier Kjærsti Velve.

– Det er fortsatt en del konflikter rundt omkring knyttet til reindrift, legger Ane Fremo til.

De synes prosjektet er interessant og lærerikt, og da Selbyggen snakket med dem onsdag ettermiddag lå de bra i rute før fredagens presentasjon.

Kjærsti Velve (t.v.), Kristine Berg og Ane Fremo har valgt Alta-aksjonen som tema.

Konflikter i Neadalen

En av gruppene valgte en lokal tilnærming til temaet. Julie Fremstad Nergård, Erik Lundemo og Maia Garberg Lund har tatt for seg konflikter mellom reindriftsnæring og andre interesser i Selbu og Tydal.

– Vi satt lenge og funderte på hvordan vi skulle angripe temaet før Erik foreslo at vi kunne ta tak i noe lokalt, sier Maia Garberg Lund.

– Jeg tenkte det var mer interessant å ta tak i noe som er nærme oss, sier Erik Lundemo og legger til:

– På barneskolen og ungdomsskolen lærer man mest om reindrift i Finnmark. Før vi begynte med dette prosjektet hadde vi egentlig ikke reflektert så mye over reindrifta her i dalføret, sier Lundemo.

Historie med motsetninger

De oppdaget raskt at det var litt vanskelig å finne informasjon om temaet lokalt, men Selbyggen, Nea Radio, Adresseavisen, Selbuboka og Tydalsboka har vært til god hjelp.

– Vi har funnet ut at etter svartedauden var det store konflikter knyttet til jakt og fiske. Reineiere og bønder sto på hver sin side og mente at motparten var inntrengere i deres områder. På starten av 1700-tallet var det ifølge folketellinga veldig få samer som bodde i Tydal, men vi vet ikke om dette skyldtes at de hadde flyttet, ikke ble medregna eller andre forhold, sier Julie Fremstad Nergård.

Utforskende og reflekterende

Elevene som Selbyggen snakka med synes det er fint å samarbeide om et tverrfaglig prosjekt som dette. De trekker fram at gjennom et tverrfaglig prosjekt får de ulike synspunkter og innspill fra lærere som har ulike fag.
Marthe Wikhammer og Tove Trondsetås Bjerken sier at hensikten med prosjektet er at elevene skal være utforskende og reflektere over utfordringer i samfunnet. Selv om elevene kan ha meninger om temaet fra før, skal de prøve å være nøytrale og faktabaserte.

Prosjektet er et ledd i fagfornyelsen og tar tak i de tverrfaglige emnene «demokrati og medborgerskap» og «bærekraftig utvikling». Et felles tema som går igjen i de fleste læreplaner er at elevene skal lære om samenes forhold til naturen og hvordan fornorskningsprosessen har påvirket forholdet mellom samene og majoriteten i dag.

Les også: Sylan foreslått som ny nasjonalpark

De fire gruppene har jobba med det tverrfaglige prosjektet hele denne uka.
Powered by Labrador CMS