Politikerne ville ha nye regler – fant dem i arkivet

24. februar var det duket for årets første kommunestyremøte i Selbu. Med konstituert kommunedirektør Geir Håvard Mebust ved sin side, ledet ordfører Balstad de folkevalgte gjennom en relativ kort sakliste mandag kveld.

Kommunestyret 24. februar 2025. Foto: Selbu kommune
Publisert

Geir Tore Leira, administrerende direktør i Innherred Renovasjon, innledet møtet med å informere de folkevalgte om hvor bedriften står i dag, hvilke utfordringer bransjen står overfor, samt hvilke mål og ambisjoner de har for fremtiden. Med stadig strengere statlige krav til gjenvinning, og et økende fokus på det grønne skiftet, er det tydelig at bransjen har krevende, men spennende tider i møte.

Kommunale delegeringsreglementer

En av sakene til behandling var "Delegeringsreglement for Selbu kommune 2025 - 2027". I norske kommuner er det i utgangspunktet kommunestyret som sitter med myndighet til å beslutte alle saker. Til tross for dette er kommunestyret nødt til å delegere underordnede og daglige gjøremål til administrasjonen. Dette for å avlaste de folkevalgte og sikre effektiv forvaltning av kommunen. 

Måten dette gjøres på er blant annet gjennom såkalte delegeringsreglement. Dette er et regelverk som beskriver hvilke myndigheter den kommunale administrasjonen har, og hvilke saker som skal behandles kommunestyret. Reglementet skal oppdateres jevnlig, og det var en slik oppdatering kommunestyret behandlet mandag. 

Forslag til nytt delegeringsreglement er utarbeidet av kommuneadministrasjonen. Det nye reglementet (2025-2027) bygger videre på det foregående (2023-2025). Kommunedirektørens innstilling i saken er at nytt reglement vedtas.

Regler for salg av kommunale eiendommer

I det nye reglementet har administrasjonen tilført "punkt 4" under kategorien "7.6 Kommunale eiendommer". Punkt 4 sier at "salg av kommunale eiendommer som ikke er av prinsipiell betydning og som har en på forhånd antatt verdi på under kr 500.000,- eks. m.v.a." (delegeres til kommunedirektøren, journ. anm). 

Saken har tidligere vært behandlet i hovedutvalg samfunnsutvikling, hovedutvalg helse, oppvekst og kultur, samt i formannskapet. Under disse behandlingene ble følgende tilleggsforslag innstilt:

"Det utarbeides et reglement / en prosedyre som regulerer prosessen for hvordan enkel verdivurdering og gjennomføring av eiendomssalg skal foregå. Prosedyren angir når ekstern verdivurdering er å anse som nødvendig." 

Et slik reglement vil ikke være en del av delegeringsreglementet, men være et frittstående dokument. Etter utvalgsmøtene har det imidlertid vist seg at et slik reglement ble utarbeidet i 2016. Lars Sletne (AP) foreslo derfor mandag å skrote tilleggsforslaget fra utvalgsmøtene.

Åsmund Sjøberg (SV) støttet forslaget til Sletne, men foreslo følgende endring av punkt 4:

– Salg av kommunale eiendommer som ikke er av prinsipiell og/eller kulturhistorisk betydning, og som har en fastsatt verdivurdering på under kr 250.000,- eks. m.v.a. (delegeres til kommunedirektøren, journ. anm). Det vises for øvrig til kommunens rutine for salg av kommunale eiendommer.

Ved avstemming ble forslaget til Sletne enstemmig vedtatt, mens forslaget fra Sjøberg ble felt med 11 mot 12 stemmer. 

Blir med i samarbeid om Helseplattformen

I møtet ble det også vedtatt at Selbu kommune inngår i et interkommunalt oppgavefellesskap om Helseplattformen. 

Oppgavefellesskapet har som mål å sørge for felles faglig styring, effektiv koordinering mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten, samt bidra til en moderne og kvalitativ helsetjeneste. Helseplattformen oppdateres jevnlig med ny funksjonalitet, og det er viktig at kommunene samarbeider for å sikre en optimal utnyttelse av systemet.

Lars Sletne (AP) ble valgt som fast representant for Selbu i fellesskapet, mens Peder Evjen (H) ble valg som vara. 

Powered by Labrador CMS