Opplevd problemer med mobildekningen i det siste? Du er ikke alene
Telia og Telenor bekrefter at det er driftsforstyrrelser på mobilnettet i Selbu.
Mobilnettet har den siste tiden vært ustabil flere steder i dalføret. Selbyggen har mottatt tips fra folk som har hatt problemer med dekningen både på Selbustrand, Vikvarvet, Mebond og Øverbygda, blant annet.
Problemene har ikke vært begrenset til bare én leverandør. Både Telenor- og Telia-kunder har vært berørt. Det bekrefter også dekningskartene på nettsidene deres.
De gule områdene på dette Telia-kartet viser hvor det har vært forstyrrelser:
Også på Telenor-kartet ser man tydelig at Selbu er rammet av feil:
Telia bekrefter dekningsutfall
Onsdag var Selbyggen i kontakt med både Telia og Telenor. Kort tid etter kontakten med Telia kom en e-post fra selskapets pressekontakt.
– Feilen ble akkurat løst. Det har vært et dekningsutfall her grunnet problemer med transmisjonen vi leier av vår leverandør. Vi beklager ulempene for kunder som har vært berørt, sier kommunikasjonssjef Ellen C. Scheen.
Samband røket
Kort tid senere slår Telenor på tråden.
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen bekrefter at det har oppstått en feil på nettet. Det skal ha skjedd 28 mai.
– Det har vært, og er fortsatt noe feil på basestasjonsutstyr i et område vi kaller Vikåsen. Der har det vært en feil på sambandet opp til basestasjonen, og dette har berørt store deler av området rundt Selbusjøen.
Amundsen sier at mye av fibertraseen må byttes, da den er røket.
– Det er dette som er årsaken til at det tar litt tid å rette feilen.
Da feilen oppstod i mai var to basestasjoner ute av drift. Nå er den ene stasjonen oppe igjen.
– Fordi den ene basestasjonen fortsatt er nede vil dekningen oppleves litt dårligere enn normalt. Vi er på saken, men kan på nåværende tidspunkt ikke si sikkert når feilen vil bli løst.