Oppfordrer til trafikksikkert barnehage- og skoleår
Det nærmer seg barnehage- og skolestart, og det betyr at et økende antall barn og unge vil ferdes langs veiene. Da blir det viktig at dette oppleves trygt for dem. Dette er rådgiver for sektor oppvekst, Ingfrid Svendgård, meget opptatt av.
– En del elever har opparbeidet seg gode ferdigheter og velger å gå eller sykle til og fra skolen, også langs de mest trafikkerte veiene. Dette har vi observert at de gjør på en forbilledlig måte, for eksempel ved å gå av sykkelen når de krysser gangfelt og ved at de stopper sykkelen og slipper forbi biler når de har mulighet til det. Det er tydelig at foreldrene har lært barna sine hvordan de skal ferdes trafikksikkert, opplyser Ingfrid Svendgård.
– Vi som kjører langs disse veiene, må også bidra til å trafikksikkerheten ved å ta gode vurderinger og vise ekstra hensyn. Ser man en elev som sykler langs veien, så bør man vente med å kjøre forbi til det er trygt for eleven. Reduser også farten i uoversiktlige svinger og på veier der man vet det ferdes elever, sier Svendgård.
Selbu kommunes trafikksikkerhetsplan
Selbu kommune vedtok i 2023 en trafikksikkerhetsplan som gjelder for perioden 2023-2027. Den viser de kommunale tiltakene som skal gjennomføres for å styrke det forebyggende og holdningsskapende arbeidet i Selbu.
Et av hovedmålene med trafikksikkerhetsplanen er å oppnå kvalitetsstempelet «trafikksikker kommune» fra Trygg trafikk. Trafikksikker kommune bygger på en godkjenningsordning av Trygg trafikk og fylkeskommunen. Det er et kvalitetsstempel for godt, målrettet og helhetlig arbeid med trafikksikkerhet i kommunen. Det betyr ikke at trafikkulykker ikke vil skje, men det viser at kommunen jobber systematisk og effektivt med trafikksikkerhet.
– Mange av tiltakene er kostnadskrevende. Gang – og sykkelveier langs de mest trafikkerte strekningene er et stort ønske fra alle, men det vil ta tid å få gjennomført, forteller rådgiver Ingfrid.
Trafikksikre barnehager og skoler
Barnehagene og skolene har allerede trafikksikkerhetsarbeid integrert i sine planer og opplegg.
– Det pågår et arbeid for å systematisere og utvikle det forebyggende trafikksikkerhetsarbeidet i barnehagene og skolene, basert på kriterier fastsatt av Trygg trafikk. For å lykkes med dette arbeidet, er barnehagene og skolene avhengige av at foresatte og andre brukere av barnehage- og skoleområdene bidrar som gode forbilder. Vi voksne må huske at vi er rollemodeller og snakke med barna om trafikksikkerhet, hva skiltene betyr og hva som er hensynsfull atferd i trafikken, minner hun om.
Behov for økt fokus på trafikksikkerhet
Spesielt på Bellområdet har skolene opplevd en del utfordringer med ulovlig og til tider uvettig kjøring med ATV-er og andre motoriserte kjøretøy.
– Vi ser at vi må rette trafikksikkerhetsarbeidet mot ungdom i større grad. Vi samarbeider tett med Trygg trafikk, politikontakt og andre samarbeidspartnere for å utvikle et holdningsskapende opplegg som kan treffe ungdommene og bidra til at de tar gode vurderinger når de ferdes med kjøretøy i trafikken. Ungdommen skal fortsatt kunne bruke sine kjøretøy, men vi ønsker at de skal forstå hvorfor det er viktig å følge trafikkreglene og at bruk av skoleområder og veier til «lekebane» innebærer stor risiko. I tillegg ser vi også økning i bruk av el-sparkesykler i trafikken, og at aldersgrensen ikke alltid overholdes. Vi må derfor bidra med informasjon slik at det ikke er noen tvil om hvilke regler som gjelder, sier Ingfrid.
Hjertesone
Det er allerede gjort flere tiltak for å øke trafikksikkerheten på barnehage- og skoleområdene. Det nyeste tiltaket er innføring av hjertesone. En hjertesone er en sone rundt skoleområdet som skal øke trafikksikkerheten for elevene ved å minimere trafikken i området. Dette praktiseres allerede i stor grad, men vil bli tydeliggjort gjennom skilting som markerer området som en hjertesone.
Med innføringen av hjertesone på skolene, oppfordres elever som bor i nærheten til å gå eller sykle til skolen, og elever som har tilbud om buss, til å benytte seg av denne. For elever som må kjøres til skolen, skal droppsoner eller anbefalte parkeringsplasser benyttes.
– Husk også at droppsonen ikke er en parkeringsplass. Her blir det fort opphopning og farlige situasjoner dersom det blir stående biler. Bruk heller parkeringsplassen dersom man vet at man kan bli stående en stund, sier Ingfrid.
Først ut med hjertesone er området på Bellflata. Her oppholder det seg mange barn og elever både i skoletid og på fritiden. Tirsdag neste uke er det offisiell åpning, og dagen vil starte med en samling av elever fra barneskolen og avduking av skilt, etterfulgt av en samling for ungdomsskole- og videregåendeelever.
Kommunens budskap til alle i Selbu: Trafikkreglene gjelder hele døgnet
– Mange brukere av barnehage- og skoleområdene er flinke til å følge skilt- og trafikkregler, spesielt på dagtid. Men det kan virke som om noen tenker at disse reglene ikke er like viktige på fritiden. Ved arrangementer i Tælet og Selbuhallen blir det ofte observert biler parkert på skoleområdet og langs Bellvegen. Det virker som om noen tenker at man må komme så nærme inngangen som mulig. Vi oppfordrer til å snu denne tankegangen. En liten spasertur gjør godt, og samtidig bidrar man til å være en god rollemodell for våre håpefulle, avslutter Svendgård.